Motorová pila - jednoduchý a velmi přesný nástroj na řezání palivového dřeva či hrubého stavebního řeziva. Ovšem také nástroj velice nebezpečný, který snadno zraní, ale i zabije – a to nemusíme mít zrovna na mysli Hollywoodské horory. Stejně nebezpečná je práce s motorovou (řetězovou) pilou při kácení stromů, zde nás navíc ohrožují padající stromy, větve a terén. Aby se motorovka do dřeva dobře zakusovala a pěkně šla, musíme o ni pečovat. Jak?
1. Doplňování paliva
Bez paliva motorová řetězová pila neřeže. Vždy musíme používat kvalitní benzín od značkových výrobců, jelikož motorové pily mají velice jemné karburátory s malými kanálky a ty se snadno zanesou nečistotami. I motor je velmi malý a ničí jej i jemné nečistoty, nebo snižují jeho životnost.A jelikož jde o dvoutaktní motory, je třeba přimíchávat do benzínu kvalitní motorový olej. Jaký olej a benzín používat vám poradí ve specializované prodejně, kde si pilu pořizujete. Olej je třeba míchat s benzínem přesně podle návodu. Balení oleje mívá speciální nádobku s vyznačením objemu a s konkrétními poměry míchání.
Vždy mícháme pouze takové množství paliva, které jsme schopni v dohledné době spotřebovat. Nesmí se používat palivo starší 3 měsíce, jelikož palivo ztrácí časem své vlastnosti. A pokud je palivo smíchané s olejem, je třeba směs řádně znova promíchat, pokud palivo stálo více jak 1 den.
2. Oleje pro mazání řetězu
Řetěz motorové pily vyžaduje nezbytné mazání. Opět používáme speciální k tomu určené oleje speciálního složení, které se v přírodě snadno rozkládají a nejsou ekologickou zátěží. Pokud pilu na delší dobu odstavíme, musíme tento olej vypustit, jelikož se rychle rozkládá a to je pro pilu nežádoucí. Rozkládající se olej zalepí celý systém mazání. Ideální je olej před uložením pily nejen vypustit, ale i „vyjet do prázdna.“ Pak řetěz sejmeme, pilu nastartujeme bez řetězu a necháme vytlačit zbytek oleje z mazacího systému. Absolutně nevhodné a dokonce zákonem zakázané jsou pro tento účel oleje z fritovacích zařízení a vyjeté oleje motorové. Nečistoty v těchto olejích zcela spolehlivě zničí čerpadlo a jiné části mazacího systému.3. Kontrola a výměna vzduchového filtru
Samozřejmostí je i pravidelná kontrola vzduchového filtru a jeho výměna, pokud zjistíme znečištění. Kvalita vzduchového filtru má přímý vliv na životnost a výkon pily. Kontrolujeme také, zda filtr dobře sedí na karburátoru. Netěsnosti vedou k propouštění prachu do sacího mechanismu a k znečistění nebo i poškození karburátoru či dokonce motoru. Opět nezapomínejte, že řetězová pila – to je především „jemný“ mechanismus.
4. Napínání, broušení a mazání řetězu
Nedostatečně napnutý řetěz prokluzuje a pila neřeže, dokonce může být nebezpečný, příliš napnutý řetěz zase příliš zatěžuje motor pily a snižuje její výkon. Řetěz napínáme volně, čili tak, aby jej bylo možné otáčet pouze rukou a aby šel trochu povytáhnout z lišty na spodní dlouhé hraně, ovšem nesmí být vidět celé vodící články.Broušení řetězu raději necháme na odbornících, ostrost řetězu kontrolujeme po každém vypotřebování plné nádrže paliva. Řetěz jemně dobrušujeme k tomu určeným pilníkem. Ovšem po deseti až patnácti nádržích je třeba řetěz přebrousit na speciální brusce. Brusku pořídíme za ceny od 900 do 7000 korun, ale jak jsme již zmínili, je vhodnější zajít do servisu. Navíc bychom měli mít vždy řetězů víc. Tupý řetěz neřeže, příliš zatěžuje motor, snižuje výkon pily a může dokonce způsobit i zadření motoru. Obzvláště si musíme dát pozor, do čeho řežeme. Například starý železný řetěz zarostlý do stromu je pro řetěz motorové pily jistou zkázou. Ovšem nesmíme řetězem pily ani zajet do země, nebo se dotknout kamene.
O kontrole hladiny oleje pro mazání řetězu jsme již psali výše. Vždy po nastartování pily zkontrolujeme, zda maže. Namíříme lištu proti jasnému místu, např. čerstvě říznutému dřevu a přidáme plyn. Na dřevě by se měly objevit odhazované kapky oleje. Pilu poté zastavíme a zkontrolujeme stav. Většinou to vychází tak, že zároveň s vypotřebovanou nádrží se spotřebuje i zásoba oleje, doléváme tedy palivo i mazací olej zároveň. Motorové pily také mají šroub, kterým se reguluje množství maziva. Pokud i tak pila nemaže, může být zanesena lišta. Pokud nepomůže ani seřízení a vyčistění, musí pila odcestovat do servisu. S pilou, která nemaže, zásadně neřežeme, zničili bychom ji.
5. Seřizování motoru
Seřizování motoru je velmi složité. Vždy navštivte servis! Tam zkontrolují pilu jako celek, seřídí a případně vyčistí, co je třeba a tato služba není vůbec drahá. A oproti ceně nové farmářské pily (cca 15 až 20 tisíc korun) už vůbec ne.6. Čištění pily
Pilu udržujeme v čistotě, čištění prodlužuje její životnost. Pravidelně čistíme kryt řetězového kola po sejmutí, kryt startovacího mechanismu, jelikož je zde ukryta vrtule pro chlazení motoru, lištu a její drážku pro řetěz. Kvalitnější lišty mají také možnost mazání předního řetězového kola speciální maznicí. Pokud pila tuto možnost má, musíme provádět pravidelně i toto mazání.7. Opotřebení pily
Největšímu opotřebení podléhá řetěz. Pokud má vylámané nějaké zuby, musíme koupit nový, ale do té doby si zpravidla vystačíme s jeho broušením. Řetěz měníme, pokud jeho zuby jsou kratší jak 2 mm. Lištu měníme, pokud ji jakkoli zmáčkneme, zkroutíme, nebo když v ní začne být řetěz volný. Řetězové kolečko měníme, když je opotřebované a řetěz na něm přestane sedět. Pokud bychom zmíněné opotřebované díly dále používaly, riskujeme zdraví a život a ohrožujeme i své okolí.Zdroj: www.shutterstock.com