K přenášení pevného a sypkého materiálu (např. uhlí, rudy a písku, ale i pelet) jsou určené dopravníky. Existuje přitom několik druhů dopravníků v závislosti na konkrétním průmyslu, kde dopravníky potřebujeme. Kvalitní dopravníky přitom dokážou přepravit v podstatě cokoliv. Dopravník vibrační, pásový, kluzný žlabový, válečkový, poloválečkový, řetězový článkový a dopravníky speciální. Každý najde využití při jiné činnosti, některými lze dopravovat mnoho druhů materiálů, jiné jsou úzce specializované.
Dopravníky kluzné žlabové
Dopravníky kluzné žlabové patři mezi lehké hladké dopravníky a řadíme je mezi dopravníky pásové. Určené jsou především pro sypký materiál a malé kusové zboží. Tyto dopravníky se vyrábí v mnoha šířkách a využití najdou především v zemědělství, dřevozpracujícím průmyslu, při výrobě plastů, ale i v průmyslu potravinářském a farmaceutickém. Díky snadnému čištění kluzných dopravníků je lze využívat také k přepravě různých mokrých materiálů. Dopravník může mít pásy hladké z PVC, s hrabičkami nebo vlnovcem.
Mezi kluzné dopravníky patří také dopravníky kluzné rovné, kterými lze přepravovat materiály lehké i těžké všech velikostí, jelikož lze šířku dopravníku upravit podle potřeby (od 30 do 200 cm). Navíc se vyrábí i více typů pásů podle druhu přepravovaného materiálu. Konstrukce je robustně svařovaná a dopravníky obsahují vysoce kvalitní ložiska a hnací bubny. Vybavené také mohou být zesíleným gumovým řemenem a je též možné namontovat zařízení ke snímání prokluzu. Kluzné rovné dopravníky mohou být vybaveny pohonem s vertikální rychlostí, která usměrňuje pohyb pásu jedním směrem.
Dopravníky řetězové článkové
Dopravníky řetězové článkové se využívají především k přepravě těžkých kovových materiálů v automobilovém průmyslu, strojírenství a průmyslu slévárenském. I u těchto dopravníků lze zvolit libovolnou šířku pásu, navíc se vyrábí i řetězové dopravníky odolné vysokým teplotám. Řetězové článkové dopravníky jsou pevné, odolné a najdou využití při přepravě produktů, kde je velký rozptyl vysokých teplot (např. slévárenský průmysl a kovovýroba). Dopravník je přitom možné vyrobit i na míru podle specifických rozměrů přepravovaných produktů.
Dopravníky poloválečkové a válečkové
Dopravníky poloválečkové a válečkové se používají především v zemědělství, kdy bývají doplněny PVC pásem s hrabičkami. Dopravníky poloválečkové se řadí mezi lehké hladké dopravníky. Vyrábí se v různých rozměrech s šířkou 30 až 200 cm. Pásy dopravníků lze vybírat v závislosti na použití. Oproti tomu dopravníky válečkové řadíme mezi těžké dopravníky. Dodávány jsou v různých rozměrech s šířkou 40 až 200 cm a nejčastěji s gumovými pásy. Válečkové dopravníky se používají v průmyslu chemickém, dřevozpracujícím, automobilovém a stavebním, v zemědělství a při zpracování odpadů.
Válečkové dopravníky spadají do kategorie dopravníků pásových dopravníků. Využívají se ve skladech a výrobních zařízeních, jejich předností je všestrannost k variantám převodů, přepínačů a zastávek, které jsou součástí dopravníkového systému. Některé typy těchto zařízení dokonce nevyžadují žádnou energii, čímž se snižují náklady i čas na provoz a údržbu. Válečkové dopravníky jsou tedy buďto poháněné anebo bez pohonu, pak hovoříme o válečkových drahách. Poháněné dopravníky lze dělit na zóny, kdy lze každou zónu ovládat individuálně. Jednotlivé zóny běží pouze tehdy, je-li přítomen určitý předmět. Snižují se tak náklady a zvyšuje efektivita přepravy.
Válečkové dráhy bez pohonu se vyrábí z řady jednotlivých válečků, které mohou za pomoci gravitace (tedy bez pohonu) přepravovat různé předměty. Pohyb dopravníku je tichý i levný, protože tyto dráhy nepotřebují žádnou energii. Při výběru konkrétní válečkové dráhy bereme ohled na velikost a hmotnost přepravovaných předmětů. Vybírat můžeme také podle různých průměrů válečků pro zajištění hladkého otáčivého pohybu. Kromě toho je dobré, aby byla válečková dráha širší než přepravované předměty. Obzvláště důležité je to v zatáčkách, aby jimi náklad bez problémů projel. Dno přepravovaných předmětů by zároveň mělo být vždy v kontaktu s minimálně třemi válečky.
Válečkové dráhy bez pohonu pracují optimálně při spádu dvě až pět procent a potřebná je i rovná a pevná kontaktní plocha přepravovaného nákladu. Ten se pak nezadrhává a nedochází k přerušování dopravního toku. Jednotlivé válečky přitom můžeme snadno a levně vyměňovat. A jelikož nepotřebují žádný pohon, jsou i náklady na jejich údržbu nižší. Individuálně lze také upravovat rychlost pohybu nebo měnit jeho směr.
Společnost GLENOWELL CZ s.r.o.
Společnost GLENOWELL CZ s.r.o. dodává pásové, řetězové dopravníky, dopravní linky na naskladňování a úpravu obilí a osiv a také automatické balicí a paletizační linky pro veškerý materiál. Součástí dodávek jsou projektové práce a montáže. Firma se také zabývá vzduchotechnikou, konkrétně odsáváním. Zastupuje v České republice dánskou firmu JKF Industri A/S, která vyrábí potrubí, ventilátory, cyklony, filtry a další produkty z oblasti vzduchotechniky. Společnost GLENOWELL CZ s.r.o. byla založena v roce 1996 a dnes exportuje i na zahraniční trhy (Kanada, Japonsko, Německo, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Maďarsko, Rumunsko, Ukrajina, Rusko, Mongolsko, atd.).