Motorovou pilu nezničíte jen tak, že vám upadne z velké výšky, přejedete ji traktorem posunujícím pokácené kmeny, ale i mnohem jednodušeji. Je na každém, zda chce, aby mu motorová pila sloužila co nejdéle a rady, jak ji zaručeně zničit, obrátí ve svůj prospěch. Už kvalitní farmářská pila není zrovna malou investicí.
Pokud si pravidelně připravujete dřevo samotěžbou, bez motorové pily se neobejdete. Zacházíte ale s motorovou pilou správně, pokud se vám zdá, že neslouží, jak by měla? Porucha motorové pily samozřejmě může být záležitostí výrobní vady, dosluhující součástky a nebo prostě modelu pily, který byl navržen špatně, nepovedl se. V mnoha případech si však poruchu způsobíme sami.
Hobby pilu a nebo farmářku?
Vše začíná už výběrem pily. Pořizovat to nejlevnější, co je na trhu, je skutečně ošidné, i když může být rozdíl v ceně značný. K samotěžbě přímo v lese určitě nebude stačit hobby pila za několik tisíc korun a navíc ještě neznámé značky, často dokonce hypermarketový NO NAME. Ta je dobrá leda tak k rychlému seříznutí latí, prořezání stromků na zahradě a podobně. Do lesa a též pro domácí zpracování vytěženého dřeva je zapotřebí sáhnout alespoň po kvalitní pile farmářské. Tyto pily mají šasi ze slitin, plnohodnotný antivibrační systém a pochopitelně mnohem větší výkon než hobby pily. Standardně jsou vybavené tlačítkem start-stop a je též dobré mít beznástrojově přístupný vzduchový filtr. Odlišná je i jejich konstrukce. Pokud otočíte hobby pilu na plocho, může výfuk vypouštět horké plyny do plastového krytu, což se u kvalitní farmářky nemůže stát. S kvalitní farmářskou pilou se již můžeme odvážit k těžbě stromů pro vlastní potřebu. Hobby pily mají objem pouze 30 až 40 krychlových centimetrů, často se dusí, prokluzuje jim spojka a brzy odchází. Při řezání je třeba hobby pilu odlehčovat a to prodlužuje práci. Pokud na ni zase tlačíte, rychleji se opotřebuje lišta. I řetězy hobby pil bývají z méně odolného materiálu. A pokud tyto pily přetěžujete, může se zadřít motor a v takovém případě je levnější vyhodit peníze za novou pilu, než nechat tu poškozenou opravit.Nepoužívejte vyjetý olej
I váš automobil vyžaduje pravidelnou výměnu oleje za nový, nevyjetý. Ovšem právě motorová pila má vysokou spotřebu oleje. Standardně se vyprázdní nádržka na olej zároveň s nádržkou na benzín. Jde o dvoutaktní stroj a ty jsou náročné na kvalitu směsi benzínu s olejem. Obvyklý poměr této směsi je u dvoutaktních strojů 1:50. Pokud byste použili vyjetý olej a nebo třeba olej fritovací, nebude mít svou mazací schopnost a motor pily se prostě zadře. Fritovací olej nemá správnou viskozitu a při zahřátí je šlemovitý a ztrácí mazací schopnost. Ani vyjetý motorový olej nemá pro potřeby motoru pily vhodné vlastnosti. A pokud byste použili vyjetý olej k mazání řetězu pily, dáte mu naopak brusnou emulzi, jelikož vyjetý olej je plný částeček kovů, které se do něj dostaly z motoru automobilu.Jak se maže řetěz pily?
Mazání řetězu je nezbytné, jde o stroj s vysokými obrátkami. Olej se však k řetězu dostane, pokud pravidelně čistíme drážku lišky, která se zanáší pilinami. Pro tento účel je u pily speciální háček, ovšem lze si pomoci i listem pilky na železo. Rolnu lišty navíc není možné mazat normálním olejem, je příliš řídký a rychle se odstředí. Musíme použít tuk, který je pro tento účel přímo určen. Pokud chceme dosáhnout co nejvyšší životnosti lišty, musíme řádně mazat rolnu a čistit drážku.
Lištu pravidelně otáčíme
Pokud stále řežeme jen jednou stranou lišty, zkrátíme její životnost. Snažíme se lištu pravidelně otáčet, aby poměr byl cca 1:1. Prostě lištu otočíme mezi dvěma návštěvami lesa.Je třeba po čase srazit hranu lišty
Navíc je třeba po čase srazit hrany lišty, které se prostě vyjezdí. Snižujeme tak tření mezi řetězem a lištou – tření ubírá pile na výkonu a přetěžuje motor, navíc zkracuje životnost lišty.Čistící filtr musí být čistý, protože čistí…
Vzduchový filtr se u motorové pily zanáší velmi rychle. A právě proto bychom si měli vybrat pilu, u které se k filtru dostaneme rychle a bez jakéhokoli nářadí, bez demontáže. Filtr čistíme pravidelně buďto prostříknutím vzduchem a nebo jarovou vodou – v závislosti na typu filtru. Pokud je filtr zanesený, dostane se do motoru bohatší směs, ve válci bude dosahováno vyšších teplot a motor se zadře. Nesmíme zapomínat, že motor je konstruovaný na konkrétní zátěž. Nezapomeňte také kromě čistého filtru ulevovat motoru občasným očištěním bloku motoru štětcem či smetáčkem, motor se nám pak bude lépe chladit.Extrémně namáhaná řetězka
Řetězka je jednou z nejnamáhanějších součástek pohonného mechanismu motorové pily. Prostor pod jejím krytem se rychle zanáší pilinami, což znemožní mazání lišty a řetězu. A opět máme zaděláno na problém. Čistěte proto řetězku pravidelně. Jedno vyčištění po celodenní práci v lese určitě nestačí.Myslíte si, že lze řezat tupým či špatně napnutým řetězem?
Určitě nelze. Časté broušení řetězu velice ulevuje samotné pile. Jedině ostrý a dobře napnutý řetěz pile uleví a udělá práci, jakou od něj očekáváme. Pokud je řetěz tupý a nebo příliš volný, musíme na pilu tlačit. Volný řetěz navíc snadno vypadává, což je nebezpečné pro nás samotné a při řezání prokluzuje. Prostě neřeže. S tupým a málo napnutým řetězem opotřebováváme rychleji lištu, spojku, řetězku i motor.Musí mít pila antivibrační systém?
Nemusí, pokud jej ale má, velice nám to usnadní a zpříjemní práci s pilou. Kvalitní pily mají silentbloky a nebo pružiny na několika místech, ale ty nekvalitní mají rukojeť upevněnou na kloubech a pila pruží v jediném bodu. Vibrace motoru se pak stejně přenáší na klouby a řezání po delší dobu je značně nepříjemné.Chraňte i sebe, nejen pilu
Samozřejmostí by mělo být při práci s řetězovou pilou standardní vybavení: pevné boty, nejlépe vysoké, pevné kalhoty a též chráněná horní část těla až po rukavice, kvalitní rukavice, ochrana oči, ale i sluchu, bezpečnostní helma. Pokud chceme mezi prací provádět údržbu pily, dolévat benzín a olej, je třeba pilu vypnout a dávat též pozor na horký motor a bezprostředně po řezání i horkou lištu.
Zdroj: www.ČESKÉSTAVBY.cz, www.shutterstock.com