Co stojí za rostoucím boomem dřevostaveb? A kde je největší potenciál růstu právě pro systémy ochrany dřevostaveb před úniky vody a kondenzací? Ptali jsme se Miroslava Veselého, CEO společnosti MoistureGuard.
Jak vnímáte trh s dřevostavbami? Obvykle se tato otázka kladla výrobcům dřeva a dřevostavitelům. Nyní nás však zajímá váš pohled jako technologického dodavatele ve stavebnictví.
Je pravděpodobné, že vás nepřekvapí, že dřevostavby dynamicky rostou. Podle našich odhadů se podíl dřevostaveb na rezidenční výstavbě v roce 2022 pohybuje mezi 15 až 17 %, což znamená, že z každých 100 domů je 17 postaveno jako dřevostavba. Ještě více nás však těší fakt, že se dřevo postupně začíná využívat i pro jiné typy budov, například školky, školy a veřejné budovy. Ačkoliv to ještě není „lavina“, jde o postupný rozvoj, kterému fandíme.
Sledujete vývoj vícepodlažních dřevostaveb v Čechách?
Určitě ano. Například společnost UBM staví část svého projektu Arcus City jako dřevostavbu. Dalším příkladem je Radlický dřevák od společnosti Skanska. Nedávno se začalo hovořit o projektu Tesla v Pardubicích, který projektovali architekti Prodesi/Domesi. A to je podle nás jen začátek, protože jsme velcí optimisté.
Co podle vás stojí za rostoucím boomem dřevostaveb?
Jedním faktorem je postupné mizení mýtů spojených s dřevostavbami jako obava z požáru či větru. Dalším důvodem je fakt, že v současné makroekonomické situaci má dřevostavba mnoho výhod. Patří mezi ně energetická úspornost, rychlost výstavby a jasná předvídatelnost nákladů. Dřevostavby také ve srovnání se zděnými stavbami nabízejí větší užitnou plochu, a to až o 10 %. Dřevostavbám se v podstatě daří ve všech ohledech, s výjimkou vysokých hypoték a inflace, což musíme také férově přiznat a zohlednit. Nicméně bez těchto faktorů by byl růst ještě větší.
Jaký je hlavní distribuční kanál pro váš systém?
Začali jsme spoluprací se staviteli dřevostaveb, což byl správný krok, a postupně jsme získávali jejich důvěru. Díky marketingu jsme také nabírali přímé klienty, kteří si zakoupili náš systém jako investoři nebo požádali své stavitele, aby ho integrovali coby součást jejich stavby. Tedy podobně jako tepelná čerpadla, fotovoltaiku, rekuperaci nebo zabezpečení. V současnosti se ale zaměřujeme na rozvoj spolupráce s dřevostaviteli a staviteli obecně. To je náš hlavní směr. Zároveň začínáme komunikovat s developery, investory, architekty, projektanty a maloobchodními prodejci stavebního materiálu, mezi které patří například Stavebniny DEK.
Kde, mimo běžné cesty, vidíte největší potenciál růstu a proč?
Jsme startup a jako skupina majitelů chceme zhodnotit naši společnost, umožnit její maximální škálovatelnost a připravit se na mezinárodní a globální růst. A to hlavně z toho důvodu, že chceme vybudovat mezinárodní společnost, jejíž produkt, zejména služba monitoringu, bude uplatnitelná kdekoli ve světě. Jako malá součást velkého stavebního průmyslu, zejména v oblasti dřevostaveb, se snažíme přemýšlet progresivně a mimo zaběhlé vzorce.
Jaké jsou vaše plány do budoucnosti a co by vám pomohlo uskutečnit velký globální skok?
Snažíme se navázat komunikační vztahy s bankami a pojišťovnami, protože právě banky financují developerské projekty v rámci investorského financování. Když se tedy bude jednat o dřevostavbu nebo hybridní stavbu z betonu, železa s vysokým podílem dřeva, může se banka chtít podívat na financování jinou optikou, vyhodnotit ji jako udržitelnější a poskytnout klientovi výhodnější úvěr, tedy nižší procento úroku, delší dobu úvěru a podobně. To samé banka může udělat u retailového hypotečního financování. Když se například úrok hypoteticky sníží z 5,81 procent na 4,5 procenta, tak to pro klienta bude znamenat poměrně významnou finanční úlevu. Způsobem, jak toho dosáhnout, může být třeba podmínka aplikace preventivního systému pro monitoring a ochranu nemovitosti.
Proč by měla banky a pojišťovny tato problematika zajímat?
Banky a pojišťovny jsou schopny lépe pracovat s čísly než my ostatní. Zajímají se o vyšší zajištění, aby jeho hodnota neklesala v čase. Pojišťovny zase vždy hledají preventivní opatření, která buď zcela zabrání vzniku škod, nebo snižují jejich pravděpodobnost stejně jako hodnotu plnění v případě včasného odhalení problému. I v tomto případě může náš preventivní systém ochrany dřevostaveb hrát důležitou roli. Ve výsledku budou spokojení všichni – stavitel, klient, banka i pojišťovna.
Jak se vám daří těchto cílů dosáhnout?
Odpověď vidím v německém „jein“, což znamená ano i ne. Máme za sebou několik indikativních rozhovorů, ale rozhodně se nejedná o jednoduchý proces. Víme, že jsme malou součástí velkého celku a nejsme tou nejdůležitější. Proto hledáme partnery mezi staviteli i výrobci a věříme, že některá z velkých bank nebo pojišťoven v našem systému spatří příležitost, která jí pomůže získat konkurenční výhodu, realizovat pozitivní změny, zlepšit své hodnocení ESG a stát se společností, jež usiluje o skutečnou udržitelnost.