zobrazit 6 fotek Nafukování pneumatik, ale i člunů, míčů nebo jiných hraček. Přenos energie pro pneumatické nástroje a zařízení, mezi nimi například pneumatického kladiva či různých balicích strojů. V neposlední řadě pak práce pod vodou, a to až v hloubce čtyřiceti metrů. Všechny vyjmenované činnosti by se jen těžko obešly bez stlačeného vzduchu, který mimochodem slouží i jako dopravní médium – ať už nepřímo kupříkladu v zemědělských fukarech, tak přímo, třeba v systému potrubní pošty.
Tím však cesta za poznáním samotné podstaty stlačeného vzduchu nekončí. Vzduch se totiž dá komprimovat nejrůznějšími způsoby. A právě podle tohoto hlediska dělíme také kompresory.
V nabídce výrobců či prodejců tak můžete narazit na celou škálu kompresorů s různými označeními. Pro snadnější orientaci si zapamatujte, že nejrozšířenějšími druhy kompresorů jsou šroubové, pístové, lamelové nebo spirálové. Výrobci nabízejí zpravidla několik typových řad od každého typu kompresoru. Na trhu lze natrefit jak na velmi levné, takzvané hobby kompresory, tak také na typy určené například do velikých průmyslových závodů, při jejichž pořizování si samozřejmě budete muset sáhnout do kapsy podstatně hlouběji. Na druhou stranu si však musíte uvědomit, že i v tomto případě platí okřídlené pravidlo ZA KVALITU SE PLATÍ. A tak za větší výdaj zpravidla získáte vyšší životnost a také účinnost stroje.
Vysokou účinností a dlouhou životností, ale i téměř zanedbatelnou hlučností vynikají kompresory šroubové. Využití najdou hlavně v průmyslových závodech. Rotační lamelové nebo též křídlové kompresory mají obdobné vlastnosti jako kompresory šroubové, rozdíl je však v principu stlačování vzduchu. Tam, kde se do rozvodů stlačeného vzduchu nesmí dostat sebemenší množství oleje, tedy například ve zdravotnických provozech, se používají hlavně bezmazné kompresory. Nejstarším a také nejrozšířenějším typem kompresorů jsou takzvané kompresory pístové. Ty se využívají hlavně v menších dílnách a nenáročných provozech. Nezastupitelné místo mají při výrobě vysokého tlaku vzduchu.
Z uvedeného výčtu je patrné, že vybrat ten správný druh kompresoru pro naše potřeby není nic jednoduchého. Vyzbrojeni základními poznatky z této oblasti se tak můžeme vydat za prodejcem. Je-li dostatečně kvalifikovaný, měl by zodpovědět všechny naše zvídavé otázky a také nás bez zaváhání provést spletitým bludištěm, které může nepřeberná nabídka strojů na stlačený vzduch připomínat. Na jeho konci by měl být stroj, jenž bude beze zbytku vyhovovat našim požadavkům a představám. A také bude šetřit naše peníze – ať už při samotném nákupu, tak především při následném provozu.
Nabídce pak vévodí prodej stacionárních, mobilních a dalších speciálních šroubových kompresorů, případně na klíč vyprojektovaných kompresorových stanic, nebo motorgenerátorů pro nezávislou výrobu elektrické energie a záložní napájení.
Pomyslnou třešničkou na dortu jsou nakonec takzvané bezmazné radiální turbokompresory, určené pro stlačování vzduchu a plynů především ve větších průmyslových závodech. Přednosti tohoto stroje, mezi něž patří především vysoká účinnost a výkonnost, dlouhá živnost, snadná obsluha a levná údržba, využívá již více než šest tisíc zákazníků po celém světě. Mezi nimi třeba Škoda Auto nebo PSA Peugeot Trnava.