V autodopravě je třeba přesně zvážit prázdné a následně naložené nákladní vozy či vleky. Důvodem není jen hmotnost převáženého materiálu, ale i maximální povolená nosnost dopravního prostředku, který pak vjede na naše silnice. Její překročení je policií přísně trestáno. A řešením jsou právě mostové váhy, které jsou určené k přesnému měření dopravních prostředků s nákladem a bez něj v průmyslu, zemědělství, dopravě, stavebnictví a dalších oborech.
Jak mostová váha vypadá
Délka současných mostových vah pro vážení nákladních automobilů se většinou pohybuje v rozmezí od 4 do 18 metrů. Nejdelší váha, která je u nás instalovaná, pak měří dokonce přes třicet metrů. Váživost automobilových mostových vah je až 60 tun. Říkáte si, zda je vůbec možné, aby tak obrovská váha vážila přesně? Překvapivě ano, dokonce velmi přesně. Jen je nutné ji ještě před zapojením do provozu nechat profesionálně ocejchovat. Cejchování mostových vah zajistí většinou přímo jejich dodavatel. Mostové váhy jsou vždy uloženy tak, aby bylo snadné na ně najet a zase z nich sjet.Automobilové mostové váhy PROFI
Automobilové mostové váhy PROFI nabízejí dva typy provedení - nájezdové a zapuštěné. Podle OIML dosahují nájezdové i zapuštěné váhy třídy přesnosti III. Jsou osazené snímači ASL s A/D převodníkem, vyhodnocovací aparaturou I200 a sdružovacím panelem. Jejich vážní domek má rozměry do 15 metrů a délka komunikačního kabelu pro připojení indikátoru je taktéž 15 metrů. Součástí dokumentace dodávané k těmto vahám je návod na obsluhu vážícího zařízení, potvrzení o provedené zkoušce stanoveného měřidla a prohlášení o shodě.Automobilové mostové váhy PROFI B
Automobilová mostová váha PROFI B je vyráběna v provedení nájezdovém a jako zapuštěná do vozovky. Robustní železobetonová konstrukce váhy se skládá z ocelového rámu, který je vyplněn betonem s příměsí proti solím. Standartní rozměr mostové váhy PROFI B je 16 x 3 m a 18 x 3 m nebo dle požadavku zákazníka. Váha je určena pro střední a těžké (náročné) provozy jako např. zemědělství, kamenolomy, sběrny surovin, kovošroty, stavebnictví a dopravní podniky. Maximální váživost mostové váhy do 60.000 kg.Jako příslušenství jsou k mostovým vahám PROFI B dodávány: rám jámy, přídavný displej o velikosti písmen 60 a 120 mm, automatická závora, bezobslužné vážení, vážní software, kamerový systém s možností pořizování fotografií nákladu a SPZ, LED semafory, tiskárny vážních lístků atd. Vše podle konkrétního požadavku zákazníka.
Váha vyžaduje větší stavební úpravy, které jsou podmínkou pro těžké provozy. Typové schválení této váhy je ES TCM 128/13 - 5082 váhy obchodní, Třída přesnoti III podle OIML.
Přesné cejchování mostových vah
Přesné cejchování mostových vah se provádí na místě u zákazníka. Mostové váhy jsou cejchované podle Zákona č. 505/1990 Sb. o metrologii a toto cejchování nejčastěji provádí přímo dodavatel váhy. Cejchování mostových vah pro obchodní použití ale realizuje příslušný úřad.Při cejchování mostových vah se používají etalony, což jsou závaží vážící přesně 1 tunu. Na místo je dopraví nákladní automobil s hydraulickou rukou. S ohledem na váživost mostové váhy může být etalonů až 20 (20 tun). Pomocí etalonů se porovnávají metrologické vlastnosti váhy, čili cejchováním (ověřením) mostové váhy potvrzujeme, že váha má požadované metrologické vlastnosti. Ocejchovaná váha je opatřena úřední značkou přesné grafické podoby, nebo je vydán ověřovací list. Ověření mostové váhy potvrzuje, že má váha požadované metrologické vlastnosti.
Při cejchování se využívá jako zátěž i samotný nákladní automobil. Pro dodavatele váhy je výhodné tento automobil přímo vlastnit, v opačném případě si jej musí pronajmout. Společnost VÁHY - JAS s.r.o. si pro tento účel pořídila vlastní nákladní vozidla MAN 390. Tato vozidla pronajímá včetně etalonů i dalším dodavatelům mostových vah, kteří takto vybaveni nejsou.
Zdroj: www.vahyjas.cz