Již při návrhu projektu zahrady je třeba zvážit, jakému účelu má kámen sloužit. Pokusíme se vám přiblížit, jak lze při návrhu zahrady kámen využít, aby sloužil co nejlépe. Především je také nutné posoudit, kolik prostředků chcete do materiálu investovat a jaká máte estetická a funkční kritéria.
Ke každému materiálu existuje mnoho způsobů zpracování. Je tomu tak i u kamene. Může mít přirozený nepravidelný tvar, kde se akcentují vlastnosti dané horniny - kupříkladu deskovitá či kvádrovitá odlučnost. Dále je důležitá tvrdost a možnost povrchové úpravy. Kámen může být zpracován na pravidelné hranoly, tenké desky, broušen či řezán, případně ponechán v přirozené přírodní formě. Možnosti jsou prakticky neomezené a odvíjí se od přání a finančních možností klienta. Při výběru kamene do vaší zahrady je nutné zvážit i vzdálenost od lomu a tedy náklady na dopravu materiálu, které mohou převyšovat cenu samotného materiálu. Povrchová úprava kamene může být lesklá, matná nebo s protiskluzovou drážkou, u schodnic se používá úprava hrany tzv. fazeta nebo u obkladu může být připravena lepená hrana či radius.
Při výběru kamene je třeba zvážit, kde bude kámen umístěn a tomu podřídit výběr materiálu. Bude se obkládat vodní prvek? Nebo bude sloužit jako pochozí či pojezdová plocha? Je vždy nutné zvolit takový druh kamene, který odolá požadovanému způsobu využití.
K vodním prvkům nejsou příliš vhodné pískovce a kameny, které jsou porézní. Váží na svůj povrch vodu, čímž rychleji degradují (pískovce se začínají po čase drolit) a mohou obrůst mechem či řasou. Takový pokryv kamene současně snižuje bezpečnost, protože se stává za nepříznivého počasí kluzký. V okolí vodních prvků proto volíme lépe ruly, granitoidy (čili všechny druhy granitů či žulu), případně čedič. Oblíbený ovšem výrazně nákladnější je travertin či mramor. V případě přírodních jezírek a vodotečí v podobě potůčků je potom možné použít valouny či kačírek. Oblé tvary v blízkosti přírodně zpracované vodní plochy působí přirozeným dojmem. Méně skvostně pak vypadá kačírek jako okapový chodník v okolí stavby nebo jako mulč záhonů. Pro tyto případy je vhodnější volit ostrohranný štěrk.
Jako velmi vhodné je mulčování trvalkových záhonů, případně záhonu bylin či travin drobným štěrkem například frakcí 8 – 16 mm nebo 16 – 32 mm podle druhu vegetačního pokryvu a stanovištních podmínek. U záhonů s hojnou výsadbou cibulovin se doporučuje menší frakce. Mulč rostlin snižuje náklady na údržbu a čas který je potřeba pro povýsadbovou péči v následujících 3 letech. To ocení klienti, kteří nechtějí být otrokem své zahrady a přejí si nižší nároky na údržbu. Prostě pro každého, kdo chce v zahradě především relaxovat.
Kámen často tvoří i esteticky dominantní prvky jako je třeba ohniště – prostor pro setkávání uživatelů zahrady. Zde se jeví jako vhodný materiál kupříkladu čedič. Ten je se svou přirozenou deskovitou odlučností většinou zpracován na desky či kvádry a působí v zahradě přirozeným dojmem. Kámen je možné umístit na povrch terénu. případně jej lze zapustit do terénu.
Dále je možné esteticky (či funkčně v případě svažitého terénu) zahradu doplnit zídkami. V zahradách se často používají suché zídky. To jsou takové zídky, které neobsahují pojivo a kameny jsou tvarovány a skládány na sebe. Při konstrukci se prosypají štěrkem, případně zeminou, pokud jsou poté prosazovány rostlinami.
Kamenné schody jsou velmi populárním prvkem moderních zahrad. Jsou často používány především v přírodních zahradách. Kámen, který není broušen a leštěn, má tu výhodu, že poskytuje bezpečný komfort pohybu i za deštivého počasí. Opracovaný kámen se velmi hodí do formálních zahrad a do reprezentativních prostor.
Gabion je prvek zhotovený z drátu a kamene. Základní stavební prvek tvoří drátěný gabionový koš a do něj jsou umístěny kameny či valouny. Jednotlivé segmenty lze potom stavět na sebe a tvořit z nich zídky. Gabiony mají širokou škálu využití. Mohou tvořit základ pro oplocení, opěrné zídky nebo pohledové clony.
Kámen, tento nenahraditelný materiál lze do zahrady umístit i jako dominantní estetický prvek v podobě neopracovaného solitéru nebo jako umělecké dílo v podobě sochy.