O vrchu Kozákov se říká, že když zvednete kámen, je to drahokam, nebo polodrahokam. Těžko říci, co by se pak mělo říkat o českých městech, kde stačí kopnout do země a je třeba přivolat archeology. Obzvláště pak ve stověžaté matičce Praze. Poznala to i revitalizace území pražského Masarykova nádraží, kde v posledních letech proběhlo již více archeologických průzkumů, které předcházely různým stavbám na nádraží a v jeho okolí. A nálezů zde bylo učiněno požehnaně, datovat je můžeme od středověku až po novověk.
Nálezy učiněné při archeologických průzkumech
Při archeologických průzkumech na území pražského Masarykova nádraží byly například odhaleny střelecké domky a točna pro lokomotivy. Nejcennějším nálezem byla Horská brána, jedna ze čtyř bran v někdejším systému opevnění Prahy. Dosahovala desetimetrové výšky, měla dvě věže a byla z velké části zničena v roce 1648. Poblíž brány byla také nalezena kostra padlého, pravděpodobně švédského vojáka ze třicetileté války.
Takzvané střelecké domky při městských hradbách byly zbořeny v 70. letech 19. století. Městští střelci, výrobci kuší, se z rozhodnutí krále Karla IV. usídlili právě u hradeb, obsadili hradební věže a mohli si stavět domy v bezprostředním sousedství hradeb a městských bran. Některé domky byly doslova přilepené k novoměstským hradbám až do třicetileté války, jiné dokonce až do někdejší stavby dnešního Masarykova nádraží. Vlaky zde jezdí od roku 1845 a původně šlo o nádraží císařsko-královské Státní severní dráhy.
Spolu se základy střeleckých domků byly nalezeny tři ořechy do kuší, které tak doplnily pět nálezů těchto předmětů z předešlých archeologických výzkumů v ploše nádraží. Ořech spouštěl tětivu. V jednom z někdejších domků se také našly střepy kachlí s protestantskými motivy, tedy vyobrazeními německého církevního reformátora Martina Luthera a saské kurfiřtky Sibyly Klevské.
Zajímavé jsou i železniční objevy, objeveny totiž byly původní železniční konstrukce, především masivní točna pro lokomotivy. Točna měla průměr téměř 11 metrů a byla postavena z opuky. Zajímavostí také je, že vjezdová brána od nádraží byla při výstavbě zakomponována do tehdy ještě stojícího bastionového opevnění. To zde bylo postaveno okolo poloviny 17. století.
Archeologický výzkum bude na území Masarykova nádraží pokračovat ještě v letech 2025 a 2026 spolu s postupnou rekonstrukcí celého nádraží.
Revitalizace (rekonstrukce a modernizace) Masarykova nádraží je jedním z nejvýraznějších projektů současnosti, který pozmění tvář centra Prahy. Revitalizaci provádí Penta Real Estate ve spolupráci s Českými drahami a Správou železnic. Na projektu se podílela také společnost K4 Architects & Engineers, která zajišťovala projektové řízení stavby jednotlivých částí projektu, konkrétně systémem construction managementu. V Česku jde o ne příliš využívaný, přesto však flexibilní a většinou finančně výhodný systém řízení stavby. Vlastně je alternativou ke generálnímu dodavateli.
Stavba začala rekonstrukcí a modernizací prostor historického Masarykova nádraží, následovala výstavba Masaryčky, která vyšla z návrhu architektonického ateliéru Zaha Hadid Architects. Letos v červnu pak byl veřejnosti otevřen hotel The Cloud One na Hybernské ulici. Plánované je také přestřešení nástupišť (má být dokončeno v roce 2027).
Revitalizace probíhá na místě původního brownfieldu, který vlastnily České dráhy a společnost Penta. Nový projekt v sobě kombinuje více zajímavých prvků. Při modernizaci stávající budovy Masarykova nádraží měla být především zachována atmosféra historické dopravní stavby. Využito bylo potenciálu lokality, do které byl zasazen i moderní prvek, ovšem jako navazující na historii místa. Architektonické řešení hotelu na Hybernské pro změnu podporuje urbanistický koncept nově vznikající lokality.
Revitalizace Masarykova nádraží je složena z různých etap s vlastními specifiky. Jednou z prvotních bylo vyčištění původního brownfieldu ještě před stavebními úpravami. A právě již s tím byl spojen první archeologický průzkum. Další proběhl před výstavbou budov Masaryčky v letech 2017 – 2020, proběhl i záchranný archeologický průzku
Projekt se prostě nachází v hradebním pásu Staré Prahy, nálezů je proto dnes již cca 400 přepravek. Při výstavbě hotelu The Cloud One pak byla část hradeb překlenuta vlastní stavbou a můžeme je dnes vidět za výkladcem hotelu z jeho severní strany. Právě zde byly částečně odkryty i základy gotické Horské brány a mnoho dalších objektů, například i relikty barokního bastionu č. XXIII sv. Mikuláše.
Zdroj: novinky.cz, K4 Architects & Engineers, shlashpr.cz, Penta Real Estate, České dráhy, Správa železnic