Přívěsné vozíky jsou praktickým pomocníkem pro každého zahrádkáře, stavitele domu či chaty, ale třeba i chovatele zvířat, majitele minibagru, lodě či motocyklů. Jak rychle je snimi možné jezdit? Představujeme přívěsy, které jsou vyrobené a schválené na nejvyšší povolenou rychlost 130 km/hod. dle vyhlášky 341/2002. Zvýšení rychlosti na 130 km/hod. se týká všech jendonápravových nebrzděných typů přívěsů AGADOS vyjma NP-Hobby a je nabízeno bez příplatku. O "bleskurychlých" přívěsných vozících jsme si povídali s panem Stanislavem Navrátilem, spolumajitelem společnosti AGADOS, s.r.o.
Přívěsný vozík asociuje u většiny motoristů rachtající káru za autem, která je brzdí. Jakou rychlostí je se zapřaženými přívěsnými vozíky možné jezdit?
"Tvrzení, že rychlá jízda s přívěsem je nebezpečná, že je přívěs při vysoké rychlosti nestabilní, je pouhým mýtem. S přívěsy je bez problémů možné svištět po dálnici maximální povolenou rychlostí 130 km za hodinu a předjíždět třeba kamiony. Záleží jen na parametrech konkrétních přívěsů, na zkušenostech řidiče a správném rozložení nákladu. Konkrétní maximální povolená rychlost přívěsů musí být u každého typu schválena a poté je přívěs označen příslušnou kruhovou samolepkou s uvedením maximální povolené rychlosti v červeném kroužku.Je-li tedy náklad na vozíku rovnoměrně rozložen a dobře upevněn, žádné nebezpečí nehrozí. Je ale samozřejmě nutné přizpůsobit jízdu aktuální situaci na silnici. Rychlostí až 130 km za hodinu můžeme jet, ale nemusíme. Pokud je však přívěs plně naložen, musíme také počítat s delší brzdnou dráhou (!) při vysoké rychlosti a vyšší spotřebou paliva."
Takže není problémem ani plynulá a rychlá jízda po dálnici?
"No samozřejmě a právě na dálnici tuto výhodu oceníte nejvíce. Vždyť na ostatních komunikacích se rychlostí 130 km/hod. prostě jezdit nesmí, i když to mnozí řidiči porušují. Pokud například stavíte dům či chatu a mnoho prací si provádíte svépomocí včetně dopravy stavebního materiálu, určitě přívěs, který umožňuje vyšší rychlost, oceníte. Stejně tak třeba zahrádkáři a jiní pěstitelé, přepravující zahradnický materiál a své výpěstky. Je přece pohodlné svištět si to s přívěsem po dálnici sto třicítkou a máchnutím ruky, resp. bliknutím blinkru, míjet kamiony a autobusy. Mnoho řidičů se přitom mýlí, že s přívěsným vozíkem nelze jet rychleji jak 80 km za hodinu. Vždy záleží na tom, na jakou rychlost je konkrétní vozík homologován – a právě to je uvedeno v technickém průkazu."Může být automobil s plně naloženým přívěsem rychlejší než plně naložená dodávka?
"Ano, oproti plně naložené dodávce, která se do kopce často jen vleče (záleží samozřejmě na kubatuře vozidla) jste s plně naloženým kvalitním přívěsem svižnější. Záleží však samozřejmě na stavu vozovky. Na nerovné silnici bude přívěs odskakovat (tak jako všechna málo naložená auta) a tedy musíte přizpůsobit rychlost tomuto stavu. Jenže i řidič plně naložené dodávky si v takovém případě rychlou jízdu rozmyslí – investice do poškozeného obutí kol a do nových tlumičů je nemalá. Vyšší přepravní rychlost přívěsů umožňuje především propracovaná náprava s odpruženými koly, masivní podvozek a kvalitní pneumatiky s vysokým rychlostním indexem. Pozor však, maximální povolená rychlost pro vozidla s přívěsy se v různých zemích liší. Třeba na Slovensku nesmí jízdní souprava překročit rychlost 90 km/hod, v Německu je to 100 km/hod. Je tedy nutné znát silniční předpisy konkrétní země."Jak doporučujete kurtovat náklad na vozíku co nejbezpečněji?
"Platí zásadní pravidlo – kurtovat, kurtovat a zase kurtovat! Čím více náklad upevníte, tím lépe. Pokud náklad špatně přikurtujete a způsobíte tak škodu či zranění osob, ne-li hůř, samozřejmě za to nenese výrobce, potažmo prodejce přívěsů, žádnou odpovědnost. Tu nese každý řidič na svých zádech. Nabízeno je však více typů přívěsů a na některých lze dokonce převážet domácí zvířata a ta skutečně nepřikurtujete, ale tyto přívěsy jsou vybaveny úvazy, za které je třeba zvířata uvázat anebo jsou vybaveny boxy, kde se převážené zvíře nemůže svobodně pohybovat. V takovém případě je uvedená maximální povolená rychlost zcela zbytečná, aby se vám třeba ovce na vozíku „nepomlátily,“ musíte jet pomalu - vezete živé tvory."Může být přívěs zakryt plachtou a nebo nějakým víkem?
"Ano, jsou nabízené s možností zaplachtování a nebo s možností přívěs vybavit laminátovým víkem. Naše firma AGADOS vyrábí i přívěsy skříňové , které mohou být vybaveny různým příslušenstvím jako například různými policemi na materiál a podobně. Nabízené jsou však třeba i drátěné nástavby na přívěsy, které se nám budou hodit třeba při přepravě zvířat."Jaké speciální typy přívěsů nabízíte pro přepravu netypických nákladů? Ne každý přece potřebuje občas převážet jen nábytek či stavební materiál.
"Je jich celá řada. S přívěsem o vysoké nosnosti převezete například minibagr (přepravníky minibagrů), nabízené jsou prototypy pro přepravu lodí, přepravníky automobilů či motocyklů, vozíky s plně zastřešenými boxy – skříňové přepravníky a jiné. Velmi praktické jsou sklápěcí přívěsy – hydraulické sklápěče, které usnadňují složení převáženého sypkého stavebního materiálu, ale třeba i dřeva, uhlí, rašeliny, zeminy, pelet a jiných materiálů. Přívěsy jsou nabízené nebrzděné i brzděné (s nájezdovou brzdou), s různě velkou ložnou plochou. Bočnice je možné u některých typů přívěsů nastavit. Kola přívěsů mohou být vedle ložné plochy či pod ní, bočnice mohou být plechové, překližkové či hliníkové. Kromě přívěsů různých typů však nabízíme i hliníkový program – hliníkové nájezdové rampy, lehké vykládací plošiny, mobilní nájezdové rampy a servisní mobilní plošiny."Poraďte prosím, jak si přívěsný vozík správně vybrat.
"Prvním krokem je výběr velikosti přívěsu, jeho hmotnosti, nosnosti a vybavení. Vždy si vybíráme podle nákladu, jaký budeme nejčastěji převážet. Zajímat nás však bude i skladovatelnost přívěsu. Máme ho kde zaparkovat? Poté vybíráme materiál – bočnice mohou být plechové, hliníkové či překližkové. Ty plechové jsou velmi lehké, překližkové velmi pevné a odolné při odírání a opírání a hliníkové jsou díky své pevnosti a lehkosti ideální pro časté odnímání. Poté volíme oj – trubkovou či V oj. Trubková oj umožňuje větší poloměr při couvání a lomení přívěsu a usnadňuje skladovatelnost – lze ji zasunout. V oj však umožňuje lepší rozložení váhy nákladu. Pokud je délka přívěsu větší jak 2,5 metru, je V oj „nutná!“ Dalším kritériem jsou kola pod ložnou plochou či vedle ní. Kola pod ložnou plochou umožňují nakládání nákladu z boku a také boční hydraulické sklápění nákladu. Navíc se snižuje celková šířka přívěsu. Kola vedle ložné plochy zase snižují těžiště i nakládací plochu. Navíc jsou tyto přívěsy levnější. No a nakonec – chceme přívěsný vozík brzděný či nebrzděný? Nebrzděný je levnější a jednodušší na údržbu (nemusíme udržovat brzdný systém). Brzděné vozíky mají větší užitečnou hmotnost – více naložíte a jsou bezpečnější."Děkujeme Vám za rozhovor.
Informace o aktuálních slevách na přívěsné vozíky najdete ZDE.
Zdroj: www.agados.cz