Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Stačí jen přejet cestu! Hrozí pokuta až 50 tisíc korun, pokud někdo opustí se zahradním traktůrkem svůj oplocený pozemek a způsobí nehodu, aniž by měl uzavřenu smlouvu o povinném ručení. Takže třeba pomoc sousedovi s vyvezením trávy, vyvezení rodiny na krátký výlet, který skončí jako v Hrabalovských Slavnostech sněženek lovem divočáka, se mohou pořádně prodražit. Ročně přitom vyjde povinné ručení za zahradní traktůrek a jinou pojízdnou motorovou techniku na cca několik set korun.

Nová povinnost platí od 1.4. 2024

Nová legislativa platná od 1.4. letošního roku vychází z faktu, že i malý traktůrek může na pozemní komunikaci nebo mimo ni způsobit nehodu se zraněním, stejně jako značné škody. Nově je proto nezbytné mít uzavřené povinné ručení i na zahradní traktůrek a jinou pojízdnou motorovou techniku, pokud s ním chcete vyjíždět kamkoli z vlastního oploceného pozemku. A stačí jen jediné vyvezení posekané trávy přes cestu. Nová povinnost se totiž vztahuje na celou skupinu takzvaných malých vozidel, unikla jí pouze jízdní kola, nemotorové koloběžky, elektrokola (motokola) a mopedy, u nichž se za hlavní zdroj energie považuje šlapání. Povinné ručení se netýká ani invalidních vozíků užívaných výlučně osobou s tělesným postižením.

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)
Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)

Kombinace hmotnosti a rychlosti motorového stroje

Nová povinnost platit povinné ručení platí pro rychlejší a těžší elektrokoloběžky, zahradní traktůrky, zemědělské malotraktory, motorová golfová vozítka, jednokolky (onewheel), dvojkolky (segway, gyroboard) a seniorské trojkolky, pokud tyto motorové stroje přesáhnou uvedené hodnoty. Povinné ručení totiž musí nově uzavřít všichni, jejichž vozidla mají výhradně mechanický (motorový) pohon, se kterým umí jet rychleji než 25 km/h, a také všichni, jejichž vozidla jedou rychleji než 14 km/h a provozní hmotnost stroje překračuje 25 kg. Za povinné ručení přitom zaplatíme u běžného zahradního traktůrku 444 korun ročně (se základním limitem 50 milionů).

Vozidla většinou nepodléhají evidenci v registru vozidel

Jistou komplikací v systému je fakt, že uvedená vozidla většinou nepodléhají evidenci v registru vozidel. Pokud však technické parametry vozidla přesahují výše uvedené hodnoty a vozidlo tak podléhá povinnosti pojištění, je nutné uvést do pojistné smlouvy z důvodu jejich jednoznačné identifikace také jejich výrobní (sériové, evidenční) číslo, značku a model vozidla. Vždy záleží na konkrétních parametrech.

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)
Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)

Novou legislativu si vyžádala EU, vše údajně spustila nehoda malotraktoru ve Slovinsku

Řidič malotraktoru si před lety ve Slovinsku nevšiml žebříku u stodoly a porazil jej i s člověkem, který se vážně zranil. A jelikož povinné ručení neplatí mimo veřejné komunikace, neobdržel pojistné plnění. Věc se pak dostala až k Soudnímu dvoru EU. Povinné ručení má proto nyní hradit škody, ke kterým dojde při nehodách se zahradní technikou i mimo pozemní komunikace, například v parcích nebo zahradách s přístupem veřejnosti.

EU tedy stanovila nová pravidla pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla pro všechny své státy a státy Evropského hospodářského prostoru prostřednictvím novely tzv. “pojistné motorové směrnice“. V Česku jsou tato nová pravidla zohledněna v novém zákoně o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zákon č. 30/2024 Sb.), který nabyl účinnosti 1. dubna 2024. Původně měly úřady políčeno i na jízdní kola, respektive na jakékoli dopravní prostředky účastnící se provozu na pozemních komunikacích.

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)
Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)

Pro někoho nejde o žádnou změnu

Kdo potřebuje s malým traktorem jezdit po silnici například do lesa na dříví, měl povinnost platit povinné ručení již dříve, stejně jako měl povinnost si zaregistrovat vozidlo jako typ Z a zajistit si registrační značku. Pokud však někdo například přejížděl silnici od jedné budovy k druhé, registrační značku nepotřeboval. A nepotřebuje ani nyní. Musí si ale na obecním úřadě požádat o výjimku a povolení pro užívání komunikace. Třeba firmy udržující městskou zeleň již mají toto vyřešené roky, nová úprava povinností pro ně proto není žádnou velkou změnou.

Provoz podle nové definice

V nové definici se za provoz považuje jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. A to bez ohledu na vlastnosti vozidla, terén, či fakt, zda vozidlo stojí, nebo se pohybuje. Navíc zákon posiluje právní ochranu poškozených pro případy pochybností. Stanoví totiž, v jaké funkci bylo vozidlo použito, a že se má za to, že bylo použito jako dopravní prostředek. Nadále se případná škoda nebude platit z povinného ručení, pokud vozidlo sloužilo v době nehody jako pracovní stroj.

Určení osoby, která je zodpovědná za uzavření pojištění

Doposud měl povinnost uzavřít pojistnou smlouvu vlastník vozidla, nově však má tuto povinnost provozovatel vozidla. Za nesplnění povinnosti zajistit sjednání povinného ručení hrozí provozovateli pokuta až 50 000 Kč spolu s povinností hradit příspěvek hrazený České kanceláři pojistitelů za každý den chybějícího pojištění. Provozování vozidla představuje dlouhodobou činnost (nikoli krátkodobé zapůjčení). Skutečnost, zda vozidlo provozujete či ne, je proto nutné sdělit registru vozidel a současně pojišťovně. Nejjednodušší je to v případech, kdy je vlastníkem i provozovatelem jedna a tatáž osoba. Nemusí tomu tak ale být. Například vlastníkem a pojistníkem může být rodič a provozovatelem rodinný příslušník a naopak. U finančního leasingu je zřejmé, že provozovatelem bude nejčastěji nájemce, jinak tomu ale může být u operativního leasingu.

Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)
Ilustrační foto (Zdroj: Shutterstock)

Zelená karta

Nutnost mít u sebe papírovou zelenou kartu pro ČR skončí k 1. říjnu 2024. Informace o sjednaných pojistných smlouvách totiž budou dostupné online. V papírové podobě však bude nutné s sebou vozit zelenou kartu při cestách do zahraničí. To se však zahradních traktůrků obvykle netýká. I když jsou i takové hraniční situace možné. Především v pohraničí.

Výňatek ze zákona

Zákon č. 30/2024 Sb.

§ 2

Vozidlo a jeho provoz

(1) Vozidlem se pro účely tohoto zákona rozumí

a) motorové vozidlo určené k pohybu po zemi, s výjimkou kolejového vozidla, poháněné výhradně mechanickým pohonem,

1. jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km.h-1, nebo

2. jehož provozní hmotnost je vyšší než 25 kg a maximální konstrukční rychlost vyšší než 14 km.h-1,

b) přípojné vozidlo určené k užití s vozidlem podle písmene a).

(2) Za vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohonem se považuje i vozidlo kategorie moped podle přímo použitelného předpisu Evropské unie2) splňující podmínku podle odstavce 1 písm. a), s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání.

(3) Za vozidlo se pro účely tohoto zákona nepovažuje vozík pro invalidy užívaný výlučně osobou s tělesným postižením.

(4) Provozem vozidla se pro účely pojištění odpovědnosti rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda vozidlo stojí nebo je v pohybu. Není-li zřejmé, v jaké funkci bylo vozidlo v době vzniku škodné události použito, má se za to, že bylo použito jako dopravní prostředek.

Zdroj: novinky.cz, top-pojisteni.cz, cpp.cz, zakonyprolidi.cz