Inspirujte se správným postupem výměny oken. Výměnu předvedeme na renovované 50 let staré budově školy v Rosicích. Rosičtí si uvědomili, že nová okna jsou jednou z nejdůležitějších položek pro energetickou efektivitu objektu, a že kvalitní izolační zasklení je zároveň nejdůležitější pro maximální energetickou efektivitu nových oken. Jenže další nezbytnou součástí budoucích úspor je také precizní montáž nových oken.
Izolační skla IZOS pracují se sluncem a umí získat teplo zdarma
Kvalitní izolační zasklení společnosti HELUZ IZOS se rozhodně postará o tepelnou pohodu v budově. Právě skla totiž umožňují šetřit i získávat teplo, brání jeho unikání zevnitř v zimě a naopak pronikání dovnitř za veder. Skla IZOS Energy+ proto vsadila do plastových profilů Profine bzenecká firma Decro. Ta zajistila také správnou montáž oken. A právě správným postupem při výměně oken nás provede Jan Kyjovský, zástupce společnosti Decro Bzenec.
Kvalitní montáž nových oken až na prvním místě
Kvalitní okna i jejich součásti, jako jsou moderní skla a rámy, jsou jen částí energeticky efektivního řešení. Tou druhou je odborná montáž oken, která zajistí jejich dlouhodobou funkčnost a minimalizuje úniky tepla okolo instalovaných oken. I když konkrétní montážní postupy se mohou v závislosti na typu oken či sestav a dalších faktorech lišit, klíčové kroky správné výměny vycházejí z normy ČSN 746077. Ta hovoří především o přesnosti umístění oken ve stavebním otvoru a způsobu jejich upevnění. V rámci způsobu upevnění pak řeší rozměry stavebního otvoru, utěsnění připojovací spáry a kotvení.
„Jedním z nejproblematičtějších míst bývá v praxi způsob vsazení rámu do otvoru a řešení spáry,“ vysvětluje Jan Kyjovský a doplňuje: „Při montáži je třeba zabránit vzniku tepelných mostů a zajistit dostatečné odvětrání spáry mezi rámem a tělesem stavby. Spáru musíme chránit před vniknutím vody i vlhkosti. Z interiérové strany tedy kryjí spáru parotěsné pásky, na vnější straně okna působí pásky vodotěsné, ale paropropustné. Toto řešení zajišťuje odvětrávání spáry směrem ven.“ Pojďme ale postup výměny oken v Rosicích projít úplně od začátku a krok za krokem. Můžeme totiž mít sebelepší okna s tím nejlepším zasklením na trhu, bez správné a precizní montáže však nebudou fungovat, jak mají!
1. Demontáž starých oken
Při demontáži původních oken byla nejprve vysazena jednotlivá okenní křídla. Okna sestavená z více rámů bylo nutné nejprve rozpojit, tedy rozmontovat na jednotlivé elementy. Pomocí kladiva a majzlíku se uvolnila vnitřní parapetní deska a venkovní parapetní plech. Kotvicí prvky byly uvolněné za pomoci kleští. Následně byly s pomocí páčidla vyjmuty původní okenní rámy.
2. Připravenost stavebního otvoru
Před vsazením nových okenních sestav se vždy provádí kontrola stavebního otvoru dle ČSN 746077 a zajišťuje správná připravenost. Připravenost stavebního otvoru znamená nejen povrch očistit, např. odklidit napadanou omítku, ale také řešit případné nerovnosti ostění. Jen tak může být připojovací spára později správně utěsněna. ČSN 746077 uvádí mezní odchylky pro rozměry stavebního otvoru, konkrétně toleranci rovinnosti, svislosti a vodorovnosti, stejně jako toleranci pravoúhlosti ostění stavebního otvoru.
3. Nová okna: Zajištění proti poškození posunutím
Mezi jednotlivé části nových oken jsou před přepravou vkládány podložky z materiálů, které brání poškození prvků vzájemným posunutím. Jednotlivé prvky musejí být uloženy tak, aby při jejich skládání nemohlo dojít k pádu. Rozměrné prvky jsou děleny na jednotlivé elementy, které jsou sestavovány přímo ve stavebních otvorech. Ostatní prvky jsou dle možností rozebrány na menší části (vysazení křídel, vyjmutí skla).
4. Přeprava oken, uložení na stavbě
Rámy s izolačními skly jsou nakládány na přepravní stojany. Pro manipulaci s rozměrnými prvky je nutno zajistit vhodnou manipulační techniku, anebo potřebný počet osob tak, aby nedošlo k poškození prvků, nebo k ohrožení bezpečnosti osob. Uložení na přepravní prostředek musí být provedeno tak, aby během přepravy nemohlo dojít k pohybu nákladu. Na stavbě musí být místo pro uložení prvků připraveno tak, aby nemohlo dojít k jejich poškození.
6. Připojovací spára: Lepení pásek
Připojovací spáru, čili místo styku rámu okna s okenním otvorem, začínáme řešit už v této fázi. Na smontovaný připravený rám se ještě před jeho zasazením do stavebního otvoru lepí pásky. Z interiérové strany jsou to parotěsné pásky. Na vnější stranu okna přijdou pásky vodotěsné, ale paropropustné. Pásky později fasádníci a zedníci zatáhnou do omítek.
„Absence parotěsné pásky z interiérové strany by způsobila, že vlhkost zvenku bude pronikat do tepelné izolace. Dochází pak k úniku tepla, navíc zkondenzovaná vlhkost zvyšuje riziko rozšiřování plísní v interiéru,“ upozorňuje Jan Kyjovský.
7. Vsazení rámu, vyrovnání pomocí montážních klínů
Je-li připraven otvor i rám, je možné tento rám vsadit do otvoru do předem dohodnuté roviny ještě bez otvíravých křídel. Pod jednotlivými rámy, či rámy sestav, se provede pevné podložení pomocí montážních klínů v souladu s ČSN 746077. Aby se vám rám neposouval, zajistí se na několika místech pomocnými klíny.
8. Použití nosných podložek, vyrovnání
Pevnému spojení rámu s ostěním předchází použití podložek. Podložky musí být dostatečně únosné. Rám je třeba pomocí vodováhy vyvážit ve vodorovné i svislé poloze. Vyrovnání sestav ve stavebním otvoru se provede dle ČSN 746077 s ohledem na povolené odchylky. Rovinnost ověříme laserovým měřičem a vodováhou.
„Výška osazení okna nad parapetním zdivem musí umožnit provedení dostatečné tloušťky izolace pod vnějším parapetem,“ doplnil Jan Kyjovský.
9. Předvrtání otvorů pro ukotvení rámu
Dle sjednaného postupu kotvení se provede příprava na ukotvení prvků či sestav do stavebního otvoru. V rámech oken jsou již z výroby na CNC stroji předvrtány otvory pro turbošrouby. Na stavbě se po vložení prvku do otvoru předvrtá otvor do zdiva, a poté se přikotví turbošroubem, což zajistí pevné spojení rámu s tělesem stavby.
10. Ukotvení rámu
Počet a rozmístění kotvicích bodů jsou dány pracovními předpisy výrobce profilů, což byla v tomto případě společnost Profine. Vzdálenost dvou kotvicích prvků by měla činit maximálně 700 mm a vzdálenost od vnitřního kouta rámového rohu svisle a od sloupků a příček by měla být přibližně 150 mm.
„Norma nepřipouští použití montážní pěny nebo tmelu ke kotvení rámu okna!,“ varuje Jan Kyjovský.
11. Nasazení křídel
Po provedení montáže rámu okna můžeme nasadit křídla. Montážníci používají pro osazování křídel vlastní univerzální montážní kliku. Okenní křídla jsou po vsazení do rámů osazena klikami a krytkami kování. Odtokové drážky budou také osazeny krytkami. Pro provedení kontroly povrchu plastových profilů budou z rámů křídel odejmuty ochranné fólie.
12. Dokončení připojovací spáry a hotovo
Prostor mezi rámem, opatřeným páskou a ostěním, je třeba vyplnit izolačním materiálem. Utěsnění se provádí v souladu se sjednanou smlouvou (dle návrhu projektanta) a s ohledem na podmínky konkrétní stavby. Při návrhu provedení připojovací spáry lze postupovat dle ČSN 746077 a pracovních předpisů výrobce profilů, v tomto případě společnosti Profine.
O společnosti HELUZ IZOS
HELUZ IZOS je největší výrobce izolačních skel v České republice. Mimo izolační skla se soustředí také na výrobu bezpečnostních skel a potisk skel. Původní firma IZOS vznikla v roce 1992, kdy zahájila provoz v Žatci. Posléze rozšířila výrobu o haly v Plzni a Sudoměřicích nad Moravou. V roce 2021 se společnost stala součástí skupiny HELUZ.