Extrémní poptávka donutila společnost Wienerberger pozastavit příjem objednávek v segmentu zdiva. Přestože jsou výrobní kapacity na sto procentech.
Situace ve stavebnictví je v letošním roce mimořádná. Řada výrobců stavebních materiálů nestíhá uspokojovat extrémní poptávku ze strany odběratelů. Také největší český výrobce zdících systémů společnost Wienerberger, musel přistoupit k neobvyklému kroku. „Aktuální poptávky mnohonásobně převyšují naši výrobní kapacitu. A to i přes to, že výroba jede nepřetržitě a na plný výkon. Objem produkce určený pro první kvartál tak máme již vyprodaný,“ říká Petr Magda, finanční ředitel a jednatel společnosti Wienerberger. Společnost se tak rozhodla dočasně pozastavit příjem objednávek. Teprve v momentě, kdy dojde ke kompletnímu zpracování všech stávajících objednávek, rozplánování výroby a dořešení technických náležitostí, bude příjem objednávek opět spuštěn. Hotové výrobky jsou přitom expedovány dle pořadí objednávek.
Za extrémní situací stojí i vývoj cen
Koncoví zákazníci chtějí investovat, protože nemovitosti jsou a budou stále velkou investiční jistotou. Ostatně se ukazuje, jak velký zájem byl o nemovitosti v posledních dvou letech. Kdokoli měl volné finanční prostředky, hledal možnost investice právě v realitách.
Tento stav zvyšuje poptávku také po stavebním materiálu. Vzniká potřeba, kdy koncoví spotřebitelé chtějí nakoupit za staré ceny a ušetřit. K tomu se přidává faktor inflace a celkově rostoucí cenové úrovně, což vše jen urychluje. „Právě tyto události jsou hlavní důvod, proč jsme se dostali do současné situace a byli nuceni dočasně pozastavit příjem objednávek. Zatavení je ale dočasné. Vycházíme z našeho přesvědčení, že brát objednávky na výrobky, které už jsou na dobu blízkou realizaci stavby vyprodané, není fér. Snažíme se uspokojit všechny naše zákazníky, ale současně musíme postupovat odpovědně a s ohledem na průběh stavby a nezbytnost materiálu pro pokračování jejich výstavby. Jakmile budeme mít zase čistý stůl, objednávky spustíme. Předpokládáme, že se to stane v řádu dnů,“ dodává Petr Magda.
Zdražování, ale pouze v nezbytné míře
Další problémem, kterému společnost čelí, je průběžné zdražování vstupů. V minulých letech docházelo k přeceňování výrobků jednou, maximálně dvakrát do roka. Celý řetězec byl na toto chování zvyklý, a tak je současná situace s neustále rostoucími náklady značně nekomfortní. „Situace, do které jsme se dostali, je naprosto neobvyklá. Ke zvyšování cen elektřiny, plynu, dopravy nebo emisních povolenek dochází v podstatě neustále, a to v naprosto nepredikovatelných relacích. Navíc se obáváme, že navýšení cen vstupů bude nadále pokračovat. Pokud se tak stane, budeme nuceni na to reagovat,“ vysvětluje Magda. Míra zvyšování cen přitom odpovídá zvýšení cen vstupů. „Bylo by pro nás jednoduché za současné situace vyšponovat ceny. Chováme se ale poctivě a cenové navýšení provádíme jen v mezích zdražování vstupů,“ dodává Petr Magda.