zobrazit 4 fotky V dnešní době stále víc roste hodnota vybavení našich domů a domácností. Jak si ale svůj majetek co nejlépe zabezpečit proti nevítané návštěvě? Existuje řada řešení, od prevence až po aktivní způsoby ochrany - instalaci bezpečnostních systémů a jejich napojení na pult centrální ochrany (PCO).
I to nejúčinnější zabezpečení však ztrácí svůj účinek, pokud zanedbáme prevenci. Nechlubte se proto zbytečně svými majetkovými poměry a nezveřejňujte předčasně svůj plánovaný odjezd. Uschovejte cenné věci a doklady do bezpečnostní schránky nebo do domácího trezoru, nejlépe pevně zabudovaného ve zdi. Přerušte před odjezdem na více dní dodávky zboží do domu a pečlivě zkontrolujte okna a dveře, zda jste je zavřeli. Nezatahujte závěsy, rolety a žaluzie. Svěřte klíče spolehlivému sousedovi nebo příbuznému, který bude váš byt pravidelně kontrolovat a vybírat poštovní schránku a můžete-li, vytvořte zdání (iluzi), že je v bytě někdo přítomen.
(Další rady a doporučení najdete například v informační skládačce Odboru prevence kriminality ´Buďte opatrnější;´ autoři: JUDr. Tomáš Koníček, JUDr. Pavel Kocábek)
K bezpečnostním systémům patří mechanické zábrany a elektronické systémy. Mechanické zábrany (bezpečnostní dveře, fólie na sklo, mříže, atd.) se náročněji instalují, komplikují však pachateli vniknutí do objektu a zvyšují pravděpodobnost, že jej uvidí někdo ze sousedů. Pokud však narušitel mechanické zábrany překoná, případně do objektu vnikne jiným způsobem, může ve své práci pohodlně pokračovat.
Elektronický zabezpečovací systém (EZS)
Proto je ideální doplnit mechanické zábrany o elektronické zabezpečovací systémy (EZS). Pokud jakkoli dojde k neoprávněnému vstupu do bytu, systém vyhlásí poplach a spustí vnitřní či vnější sirénu s intenzivním zvukem. Ta pachatele od dalšího jednání většinou odradí a zároveň upozorní okolí. Můžeme si ale též nechat dovybavit svůj mobilní telefon a informaci o narušení našeho soukromého prostoru obdržíme obratem my sami.
Může jít i o planý poplach, vyvolaný zapomenutým domácím mazlíčkem, nedovřeným oknem či záclonami povlávajícími v průvanu. Co když ale byl alarm spuštěn oprávněně a v domě je zloděj? Pustit se s ním do souboje? Střílet po něm? Zavolat Policii a počkat na její příjezd? A co když je majitel na dovolené a začnou mu na mobil chodit alarmy? Uzavřete smlouvu s firmou, poskytující služby pultu centrální ochrany (PCO) včetně výjezdů k objektu, kde EZS detekovalo narušení střeženého prostoru.
Způsob přenosu dat z EZS na PCO
Data jsou z EZS na PCO přenášena po telekomunikační síti, GSM komunikátorem nebo vysokofrekvenčním datovým vysílačem. Pokud pult centrální ochrany zachytí signál o napadení střeženého objektu, vyšle na místo výjezdovou skupinu, složenou z proškolených odborníků. Doplňkově je možné zasílat automaticky na mobilní čísla klienta SMS zprávy o poplachu ve střeženém objektu, zasílat klientovi pravidelné výpisy událostí nebo pravidelně kontrolovat zajištění střeženého objektu.
Hlídací služba a PCO zahrnují veškeré provedené výjezdy k objektům se zjevným násilným vniknutím či k oprávněným poplachům vyvolaným tísňovými tlačítky, také však výjezdy, u kterých zásahová skupina nezjistí příčinu poplachu (plané poplachy). Zásahová jednotka je většinou vybavena i klíči od střeženého objektu. O poplachu a zjištěných příčinách je informován zákazník, případně Policie ČR a zástupci dalších veřejných služeb, je-li to třeba. Na přání majitele střeženého objektu je tento systém možné rozšířit i o požární signalizaci, tísňové volání a docházkové, přístupové a kamerové systémy. Stejně tak je v objektu možné instalovat například bezpečnostní zámky a trezor.