Improvizované dobíjení (Zdroj: NAF Norge) Zobrazit fotky zobrazit 4 fotky

Prodlužovací kabely visící z oken a balkónů starých panelových bytových domů až k elektromobilům. Hustá, neprostupná síť kabelů jako z nějakého hororového filmu o konci lidské civilizace. Možná budoucnost, fikce, anebo budoucnost blízká a nevyhnutelná?

Od roku 2019 k dnešku

Ještě v roce 2019 se budějovická radnice chlubila otevřením třetí dobíjecí stanice pro elektromobily. V roce 2022 se pak na webu města objevila zpráva, že Budějovice jsou skvělým místem pro podnikání, a že například dobíjecích stanic pro elektromobily je ve městě čtvrtý největší počet ze všech českých krajských měst. Číslo se zde však neuvádí.

Dobíjení elektromobilu (Zdroj: Pixabay)
Dobíjení elektromobilu (Zdroj: Pixabay)

Za měsíc skončí první čtvrtina roku 2023, proto se podívejme, kolik je jich. Jednoduše jsme si to v redakci spočítali podle mapy fdrive.cz. Veřejně dostupných dobíjecích stanic je v Českých Budějovicích a nejbližším okolí (okruh do cca 10 km) okolo 25 a celkem nabízí tyto stanice zhruba do stovky dobíjecích míst. Nejčastěji jsou to 2 či 3 místa na stanici. Nejvíce stanic nabízí obchodní domy, pak benzínky a na třetím místě jsou autosalony spolu s provozovateli jiného typu. Zapomenout samozřejmě nesmíme na distributory elektřiny, kteří se taktéž činí. Jsou zde však i jistá omezení, například u obchodních domů je obvykle možno dobíjet pouze v době, kdy má obchoďák otevřeno.

Dobíjení elektromobilů a současná legislativa

Dobíjení elektromobilů je vůbec spolu s plánem zelektromobilnit planetu noční můrou pro každého, kdo se do tématu více zanoří. Jde totiž zřejmě o to, že se čeká, co vymyslí v EU a pak až se to transponuje do národního právního předpisu. Konkrétně ve zmíněných Českých Budějovicích žije necelých 94000 obyvatel, celkem jednoduše by se dalo dopočítat, kolik by to bylo elektromobilů, pokud by naráz nahradily všechny automobily se spalovacími motory.

Budeme na sídlištích pozorovat to, co vidíte na přiloženém na videu?

Samozřejmě nikdo neříká, že se to naráz stane, on ani není o elektromobily až takový zájem, jednoznačně vedou spalovací ojetiny. A to v celé Evropě. A také samozřejmě nikdo neříká, že potřebu dobíjení elektromobilů mají pokrýt jen veřejné stanice. Ostatně jsou v zákoně č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů, běžné dobíjecí body zařazeny mezi drobné stavby [odst. 1 písm. a) bod 23 přílohy č. 1 k novému stavebnímu zákonu]. A drobné stavby je možné realizovat bez posouzení stavebního úřadu, tzn. že jsou v tzv. volném režimu a není nutné jakékoli povolení ze strany stavebního úřadu. Nový stavební zákon tedy žádné překážky neklade. Je jen na nás, zda stanice budou či nikoli.

Dále legislativa dokonce přikazuje dobíječky pro elektrická auta a přípravu na ně v případě nových staveb. 12. listopadu 2021 vstoupila v účinnost novela vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby. Novela říká, že bytové domy nad 10 parkovacích míst musí mít přípravu pro všechna místa. 

Novela zavádí v platnost různé směrnice a nařízení Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva nebo o energetické náročnosti budov. Konkrétně jde o úpravu dobíjení elektrických vozidel, motorek a lodí nebo plnění vozidel, která spalují vodík, CNG nebo LNG.

U nových staveb nebo změny dokončené stavby, která má více než 10 parkovacích stání, kromě staveb pro bydlení, musí být dle §48b vyhlášky nově povinná jedna dobíjecí stanice pro elektromobil a příprava pro dobíjecí stanici na každé páté parkovací stání

Pokud se však jedná o změnu stavby nebo zcela novou stavbu bytového domu s více než 10 parkovacími stáními, tak pro tuto stavbu platí povinnost instalace kabelů pro pozdější montáž dobíjecí stanice pro každé parkovací místo. Tato povinnost platí pro podzemní i nadzemní hromadné garáže v budově, stejně jako pro parkovací místa fyzicky sousedící s budovou. Jak se to ale bude řešit v případě staveb stávajících?

Existuje nějaká koncepce elektromobility pro stará sídliště a města s vysokou hustotou obyvatel?

Z redakce jsme zaslali dotaz na Ministerstvo pro místní rozvoj. Kolega se jednoduše zeptal: "Za web ČESKÉSTAVBY.cz bych se rád zeptal na několik otázek týkajících se elektromobility a bydlení, zejména ve městech s vysokou hustotou obyvatel. Evropa zažívá příklon k elektromobilitě. To ale vyvolává otázky: Jak se budou nabíjet elektromobily třeba v panelových sídlištích nebo čtvrtích s hustou zástavbou? Existuje na to nějaká koncepce? Představa, že z balkonů visí prodlužovačky na parkoviště asi není zcela reálná. Vidíte do nejbližší budoucnosti nějaký směr, jakým se bude tato problematika řešit? Například nějaké povinnosti jako jsou již nyní u staveb bytových domů a parkovacích stání k zajištění dobíjení elektromobilů? Budou vyplývat nějaké povinnosti pro města pro stavby parkovišť? Rádi bychom tuto problematiku přiblížili hlavně lidem, kteří bydlí na sídlištích a horko těžko večer hledají místo k zaparkování."

Improvizované dobíjení (Zdroj: Shutterstock)
Improvizované dobíjení (Zdroj: Shutterstock)

Odpověděla nám Ing. Žanet Hadžić, CSc., ředitelka odboru stavebního řádu: Vážený pane redaktore, k Vašemu dotazu je nutné sdělit, že "Ministerstvo pro místní rozvoj se dlouhodobě věnuje možnostem zjednodušení povolování a výstavby všech obnovitelných zdrojů energie, včetně související infrastruktury, jako jsou např. dobíjecí stanice pro elektromobily. Za tímto účelem jsou v zákoně č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nový stavební zákon“), běžné dobíjecí body zařazeny mezi drobné stavby [odst. 1 písm. a) bod 23 přílohy č. 1 k novému stavebnímu zákonu]. Drobné stavby je možné realizovat bez posouzení stavebního úřadu, tzn. že jsou v tzv. ve volném režimu a není nutné jakékoliv povolení ze strany stavebního úřadu. V této oblasti tedy novým stavebním zákonem žádné překážky stanoveny nejsou. 

Co se týče dotazu na budoucí koncepci, pak koncepci využívání území stanoví především obce prostřednictvím územních plánů, přičemž územní plán vydává obec v samostatné působnosti a stát nemůže obcím do této kompetence zasahovat. Je tedy v působnosti konkrétní obce, aby si na svém území koncepci elektromobility zpracovala.

Vedle výše zmíněného je taktéž důležitá otázka financování, jelikož jak obcím, tak i ostatním právnickým nebo fyzickým osobám může stát poskytovat dotace na výstavbu dobíjecích stanic, což může zásadně přispět k jejich rychlejší výstavbě. Problematika financování však nespadá do působnosti Ministerstva pro místní rozvoj, nýbrž do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu jako ústředního správního orgánu v oblasti energetiky, popřípadě Ministerstva životního prostředí, které taktéž rozděluje dotace v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Z tohoto důvodu Vám můžeme doporučit, abyste se s těmito dotazy obrátil právě na tato ministerstva.

Pokud jde o Váš poslední dotaz, zda budou stanoveny povinnosti k výstavbě dobíjecích stanic obdobně jako je to u povinnosti zajišťovat parkovací stání, lze sdělit, že § 167 písm. e) nového stavebního zákona stanoví, že vlastník stavby a zařízení je povinen zajistit do 1. ledna 2025 instalaci alespoň 1 dobíjecí stanice, a to pokud je vlastníkem jiné stavby než stavby pro bydlení s více než 20 parkovacími stáními, za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem. Jiné povinnosti v této oblasti prozatím stanoveny nejsou. Je však nutné dodat, že citované povinnosti většinou stanoví právní předpis Evropské unie, typicky směrnice, přičemž následně je nutné směrnici transponovat do národního právního předpisu. V současné době je projednáváno několik směrnic Evropské unie týkajících se obnovitelných zdrojů energie a je možné, že tyto povinnosti budou určitou směrnicí stanoveny, a v takovém případě bude taková povinnost v souladu s evropským právem transponována do českého práva. Nelze však v současné době předjímat, jakým způsobem se bude evropské právo v této oblasti vyvíjet."

Improvizované dobíjení (Zdroj: Shutterstock)
Improvizované dobíjení (Zdroj: Shutterstock)

Sečteno podtrženo, čekáme, co vymyslí v EU

Sečteno podtrženo se opravdu čeká, co vlastně vymyslí v EU a až to vymyslí, budou nové povinnosti transponovány do českého práva. Dokud se to nestane, není vůbec nereálná představa kabelů visících z oken a balkónů starých panelových domů až k zaparkovaným elektromobilům.

Kdysi jsem viděl fotografie takzvaných zakázaných oblastí v tehdejším Sovětském svazu, kde žili nejchudší lidé. Bylo na nich běžně vidět jakési háčky přichycené k elektrickému vedení, skoro by se chtělo říci rybářské, kdy byla elektřina do domů sváděna na černo dírami ve střechách. Hydroizolační schopnost střech se řešila klidně i tak, že kus jakéhosi izolačního materiálu byl ke střeše kotven vidlemi. Dnes se takovým místům říká slumy, tenkrát to ale nikdo nesměl vidět, protože něco takového přece není za socialismu možné. Fotografie pořídil tajně český stavební odborník, který zde byl pomáhat budovat socialistická stavební velkodíla. Do prostoru je vpustili vojáci za tučnější úplatek. Aby si jednou nejezdili pořizovat podobné fotografie z Bruselu do končin českých. A zadarmo, nedovedu si představit, že by česká sídliště a jiné hustě osídlené aglomerace někdo oplotil a nechal střežit armádou.

Zdroj: mmr.cz, fdrive.cz, zakonyprolidi.cz, c-budejovice.cz