Nepravidelný pozemek, výrazné převýšení a požadavek na minimum zásahů do terénu. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja) Zobrazit fotky zobrazit 14 fotek

Rodinný dům, jež jednou bude sloužit ke stálému bydlení, ale zatím je spíš využíván jako víkendová chata. Protože i obyvatelé sluncem rozpáleného Madridu chtějí někde odpočívat. 

Stavební parcelu definuje nepravidelný tvar pozemku, výrazný sklon ve směru na jih a omezená možnost napojení na příjezdovou komunikaci. Širší okolí objektu je pak charakteristické rozvolněnou rekreační zástavbou a řídkým porostem nízkých borovicových lesů. Epicentrum lokálních aktivit je posunuto níže, do údolí a vesnice. Tady je klid, byť úplná samota to také není. A právě proto přišlo tohle místo nynějším majitelům Casa Salamandra ideální.

Materiálově je řešená tak, že obstojí nejen za španělského léta, ale v zasněžené zimě. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Materiálově je řešená tak, že obstojí nejen za španělského léta, ale v zasněžené zimě. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Aktuálně je dům využíván spíše jako víkendová chata, do budoucna se tu bude bydlet nastálo. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Aktuálně je dům využíván spíše jako víkendová chata, do budoucna se tu bude bydlet nastálo. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Místnosti těží z nepravidelnosti, střešních oken a volnosti prostoru, který je adaptovatelný. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Místnosti těží z nepravidelnosti, střešních oken a volnosti prostoru, který je adaptovatelný. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Ložnice mají dostatek soukromí, a přitom se neodříkají výhledům do lesa. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Ložnice mají dostatek soukromí, a přitom se neodříkají výhledům do lesa. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)

Místo pro ještěrku

Mohli si totiž dovolit půdorys stavby plně rozvinout po pozemku, aniž by se museli omezovat kvůli sousedům. Získali tak nejlepší výhled směrem do údolí i do zelených partií lesa, a zároveň objemem stavby vytvořili několik polo-uzavřených prostor s různým využitím.

Mezi nejvyšším a nejnižším bodem pozemku byl výškový rozdíl 12 metrů, dále tu byl požadavek na minimum zásahů do terénu a vegetace a také přání, že by bylo přinejmenším fajn sem někam vpravit bazén. To v kostce vystihuje, proč se architekti docela zapotili, když se snažili v rámci minima intervencí zmíněné naplnit. Vypomohli si přitom netradiční organizací domu.

Casa Salamandra svůj nepravidelný tvar maskuje fasádou splývající se střešní krytinou. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Casa Salamandra svůj nepravidelný tvar maskuje fasádou splývající se střešní krytinou. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)

Ten je chápán jako spojitý prostor, v jehož vnitřním objemu nefigurují žádné chodby nebo koridory. Je to prostě sousled místností, jež volně přechází jedna v druhou. Vzájemně je odlišují jen barvy, materiály, světlost. A občas taky nestejný výškový profil. Zvenku ale tyto rozdíly k poznání nejsou. Jednak obydlí vede svou střechu v jednom horizontu, a navenek je uceleno jednolitou kůží. Tedy, šupinami.

Jen jedno podlaží, ale různé výškové úrovně. I zvýšené stropy pomáhají členit místnosti bez koridorů. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Jen jedno podlaží, ale různé výškové úrovně. I zvýšené stropy pomáhají členit místnosti bez koridorů. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Krb, v tomto případě kamna, jsou srdcem celého domu. Najdeme je v obývacím pokoji. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Krb, v tomto případě kamna, jsou srdcem celého domu. Najdeme je v obývacím pokoji. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)

Tradiční materiál v neobvyklé koncentraci

Inspirativní je to, jak se stavba nekomplikovaně navazuje na svažitý terén, a přitom umožňuje svým obyvatelům, aby se z každého křídla mohli rozhlížet do jiné scenérie. Zevnitř je tedy dům v každém úseku jiný, originální, což kontrastuje s tím, jak jednolitě působí zvenčí. Homogenní vyvedení fasády dává členitému domu velmi komplexní dojem, a současně i trochu abstrakce. Stavba, zvláště po dešti, vypadá leskle a živě. Jako skutečná ještěrka nebo mlok. Černá břidlice, štípaná i lámaná, se objevuje jak na střeše ve formě krytiny, tak i jako vnější obklad. Jde o materiál, který je pro zdejší region typický, ovšem tady je zapracován v neobvyklé šíři.

Ze severní strany se dočista ztrácí v lese, směrem k jihu se otevírá výhledům do údolí. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Ze severní strany se dočista ztrácí v lese, směrem k jihu se otevírá výhledům do údolí. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Fasáda stvořená ze šupin. Černá břidlice je v tomto regionu stavebním materiálem s tradicí. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Fasáda stvořená ze šupin. Černá břidlice je v tomto regionu stavebním materiálem s tradicí. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)

CLT znamená rychle a kvalitně

Protože dům utvářely nestejnocenné objemy, bylo rozhodnuto o tom, že nejpříhodnějším stavebním materiálem pro tento typ konstrukce budou CLT dřevěné panely a desky. Panely pochází z dřeva rakouských borovic. Byly dílensky upraveny a připraveny, na místě pak sestaveny do finální podoby. Stavba z prefabrikátů na míru byla nejen levná a rychlá (celá realizace proběhla za dva týdny), ale také šetrná vůči přírodě. Výsledná podoba konstrukce pak váží jen pětinu toho, co by vážil dům zděný.

Dřevěná skořápka z CLT panelů pomohla vytvořit skutečně nevšední interiér. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Dřevěná skořápka z CLT panelů pomohla vytvořit skutečně nevšední interiér. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Koupelna není kdovíjak prostorná, ale zvýšený profil stropu ji dodává na velkoleposti. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)
Koupelna není kdovíjak prostorná, ale zvýšený profil stropu ji dodává na velkoleposti. (Foto: Asier Rúa, Ricardo Santonja)

Zajímavostí také je, že kvůli svahu je jen čtvrtina plochy podlaží k zemi „ukotvena“ klasickými základy, a zbytek domu se usazen na vyvýšených patkách. Dřevěná konstrukce je v rámci možností ponechána viditelná, protože přináší do interiéru velké teplo. Což se hodí, když zrovna nepálí slunce, ale napadne tu sníh. Sádrokartonové příčky byly instalovány pouze tam, kde to bylo strukturně nezbytně nutné.

Půdorys domu (Zdroj: 3x3 architecture, Carolina Cabello)
Půdorys domu (Zdroj: 3x3 architecture, Carolina Cabello)
Půdorys domu (Zdroj: 3x3 architecture, Carolina Cabello)
Půdorys domu (Zdroj: 3x3 architecture, Carolina Cabello)

K obytným prostorům navazují ve vmezeřených prostorech dvě venkovní terasy, vyskládané černými prkny z recyklované pryže. Tyto terasy jsou jako nezávislé vyhlídky do lesa, dva prvky, které se navzájem ovlivňují, ale respektují se.

Materiály: 3x3 architecture, Carolina Cabello
Foto-kredit: Asier Rúa, Ricardo Santonja