Smůla na kapotě... (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 4 fotky

Jak se zbavit smůly? Ne, není třeba se dávat na modlení, zapalovat svíčku, jít za čarodějkou kvůli uhranutí anebo provádět mnohahodinový očistný rituál. K tomu, abyste se zbavili pryskyřice z jehličnanů na kapotě svého auta, si vystačíte s málem. Když víte, jak na to, tu věčnou smůlu odstraníte za pár vteřin.

Zaparkovat auto někam do stínu, to je jeden z klasických a nepřekvapivých návodů k přežití léta. Jenže stín stromů, to taky znamená asi padesátiprocentní šanci na to, že půjde o stín jehličnanu. A pak je už skoro jisté, že za ten stinný chládek budete odměnění smůlou. Smolou, pryskyřicí.

Co to je? Z přírodního hlediska velice chytrý způsob, jakým se dřeviny brání před drobnými hlodavými a vrtajícími hmyzími škůdci. Pokud má nějaký takový brouček, třeba kůrovec, potřebu si hryznout do jehličnanu, uvolněná smůla ho zavalí a zalepí. Zpacifikuje a udusí.

Ten lepivý výměšek rutinně produkují všechny jehličnany. Některé méně (starší a staré stromy) a jiné více (mladé a obecně vitální, zdravé exempláře). Přenos smůly ze stromů do okolí, zvlášť za horkého dne – když ta smůla z výšky doslova „kape“ – není nic neobvyklého.

Smůla na kapotě... (Zdroj: Shutterstock)
Smůla na kapotě... (Zdroj: Shutterstock)

Někdy vám na kapotu auta musí větřík shodit šišku, taková borovice osinatá ho uvolňuje i z jehlic. Ve výsledku je ale jedno, jak k tomu došlo. Protože když už jednou tu lepivou smůlu na kapotě auta máte, jen tak snadno se jí už nezbavíte.

Znečištění povrchu auta pryskyřicí je téma, které se dá řešit celoročně, ale teď přes léto je to přeci jen trochu aktuálnější. Přibližně 16 procent Čechů teď migruje k pobřeží Jadranského moře (kde je to borovice vedle borovice), a ti ostatní se alespoň pokouší přiblížit se k lesům a přírodě v okolí. Autem. Takže šance na získání toho nechtěného ulepeného suvenýru jsou teď přeci jen větší.

Jak se ho ale zbavit? Profíci dávají první radu zdarma: RYCHLE! Protože čím víc času bude pryskyřice mít, tím lépe přilne ke svému podkladu. Pryskyřice se navíc s postupem času, stárnutím, vytvrzuje. A pak může poškodit lak auta.

Háček je v tom, že většina pohotově-nešetrných pokusů o odstranění smůly přináší tentýž efekt. Poškození laku auta. A je tu samozřejmě ještě ten neduh, že klasickým přípravkem na mytí aut, aktivní pěnou nebo auto-šamponem, to taky dolů nejde.

Znečištěný automobil (Zdroj: Shutterstock)
Znečištěný automobil (Zdroj: Shutterstock)

Šetrně ale důkladně

Takže? Dostatečně citlivě a přitom efektivně je to odstranění možné s pomocí oleje a/nebo technického benzinu. Ty totiž fungují jako slabá rozpouštědla. Podstatou čisticí finty je a) pracovat na chladném podkladu (studené kapotě auta) a nanést tu účinnou kapalinu na strupovitou pryskyřičnatou skvrnu kde ji b) necháte chvilku – 20 až 30 vteřin – působit.

Poté by už chemicky „nahlodaná“ pryskyřice měla jít setřít jemným hadříkem. Nejde? Můžete si pomoci vlažnou nebo teplou vodou ji opláchnout. Pořád nic? Zopakujte postup. Nechte působit, dopřejte jí čas, a až pryskyřice změkne, krouživými pohyby ji odstraňte.

Olej je v tom receptu ta jemnější varianta. Můžete vyzkoušet prakticky jakýkoliv dostatečně mastný. I ten kuchyňský, rostlinný. I když v garáži nebo kufru auta spíš objevíte univerzální WD40. Funguje dobře, jen se to zkrátka nesmí uspěchat (a někdy je třeba postup čištěný opakovat).

Technický benzín je ta drsnější varianta, ale je to stále bezpečné řešení. Kosmetický lak na nehty – funguje – ale už tak bezpečné řešení to není. A sáhnout po acetonu (ředidle), technickém lihu a dalších chuťovkách, to už je ovšem za hranou.

Smůla (Zdroj: Shutterstock)
Smůla (Zdroj: Shutterstock)

Ne že by pryskyřici neodstraňovaly – kdepak, jsou v tom skvělé – ale spolu s ní by už odcházel i vlastní lak na autě. Tahle léčby by byla horší než nemoc, nadneseně řečeno.

Samostatnou kategorií jsou pak speciální čisticí prostředky – přímo určené k odstraňování „mízy stromů“. A tedy i smůly. Jsou skvělé, ale o jejich ceně se to už úplně říct nedá. Asi by se hodily do výbavy, když svého čtyřkolového miláčka chcete jít vyvenčit do Chorvatska, ale doma si opravdu vystačíte s olejem/technickým benzínem.

Dobrým „lektvarem“ pro odstranění smůly je izopropylalkohol. Jeho výhodou je, že se sám bleskově odpařuje, takže vlastně ani nemá čas nějak poškodit lak auta. Nevýhodou je ale to, že jej obvykle neseženete v praktickém množství. Mít ho doma skladem půl litru zkrátka nepotřebujete.

Pořád ale platí, že k odstraňování pryskyřice je lepší přistoupit co nejdříve a nenechávat to až na podzim. To už by se to bez poškození laku obejít nemuselo.

Zdroj: Shiny.ca, carwash.com, bigsmobile.com