Beton v nás evokuje něco pevného, stabilního, nerozbitného, ovšem právě v podobě zatravňovací dlažby je oproti recyklovanému plastu problematický. Plastové zatravňovačky jsou sice lehčí (až 4 krát) a tenčí (40 až 60 mm), ovšem nosnost mají stejnou jako betonové. Hmotnost jednotlivých dílů plastové zatravňovací dlažby je od 4,8 do 25,2 kg, což snižuje náklady na dopravu a minimalizuje fyzickou zátěž při pokládce. Ovšem zásadní předností plastových zatravňovaček je nenasákavost. Za horkých dní proto nemusíme plochy s vegetační dlažbou zalévat tak často. Oproti tomu beton vždy vodu nasákne a ta se z něj odpaří a na samotnou trávu jí mnoho nezbude.
Využití zatravňovací dlažby
Zatravňovací dlažba je vhodná pro příjezdové cesty k domu a garáži, parkovací stání, ale i pro zpevnění svahů, velká parkoviště, velké zpevněné plochy na sídlištích, okolo logistických center a podobně. Zatravňovací dlažbu pokládáme kvůli zpevnění každé plochy, na které chceme zároveň zachovat zeleň. I více namáhané části zahrady prostě mohou být zelené a my je můžeme pravidelně sekat jako jakékoli jiné travní plochy. Dalším zajímavým způsobem využití plastové zatravňovačky jsou plotové výplně a také komposty, které jsou na rozdíl od dřevěných konstrukcí odolné a velmi vzdušné.V plastové dlažbě se trávě daří
V plastové zatravňovací dlažbě se trávě opravdu daří. Plastová zatravňovací dlažba nemůže navlhnout a následně být poškozena vlivem mrazu, přitom neodebírá pěstované trávě potřebnou vláhu, což je její absolutně největší přednost. Betonovou zatravňovací dlažbu je skutečně poměrně obtížné zatravnit. Přitom postupujeme v obou případech zcela stejně, nasákavý beton však trávě stále odebírá vláhu. A jelikož mají rostliny v malých otvorech v dlažbě k dispozici jen trochu zeminy, je obtížné zásobit je dostatečným množstvím vody. Za horkého počasí rozpálený beton nasaje jak srážkovou, tak závlahovou vodu.
V zimě pro změnu navlhlá betonová dlažba přemrzá a praská, časem se také pokrývá mechem, což u plastové dlažby opět nehrozí. Přitom je plastová dlažba díky své pružnosti ještě pevnější a odolnější než betonová. Plastová zatravňovací dlažba je také snadno opracovatelná, díky čemuž můžeme vytvářet přesné a náročné tvary na okrajích pokládaných ploch či kolem kanalizačních šachet a jiných překážek (například sloupů veřejného osvětlení). K opracování si navíc vystačíme s běžnými nástroji na dřevo či kov.
Pokládka zatravňovací dlažby
Pozor si ale musíme dát při pokládce plastové zatravňovačky na jednu věc. Uvádí se, že menší tloušťka plastové zatravňovací dlažby minimalizuje potřebné zemní práce, to je ale zavádějící informace. Pokud chceme použít zatravňovací dlažbu pro pojezd automobilem, musíme provést stejné postupy jako při pokládce betonové dlažby. Zeminu je třeba vykopat do hloubky zhruba 20 cm (pro pojezd osobním automobilem), vysypat štěrkem (frakce 5-30 mm), udusat, poté vysypat cca 2 cm vyrovnávací vrstvy z jemné drti a poté až lze dlažbu pokládat. Skladba podloží je prostě stejná u jakékoli zatravňovací dlažby. Jestliže nechceme, aby se dlažba bortila, nelze skladbu podloží ošidit.Vyšší cena, ale vysoká životnost
Nevýhodou plastové zatravňovací dlažby je oproti betonové cena. Plastová dlažba je dražší než dlažba betonová, 1 m2 vyjde na cca 400 korun, cena je ale kompenzována prakticky neomezenou životností. Pokládka plastové vegetační dlažby vyjde cca na 600 korun m2 (těžká technika potřebná pro stržení ornice, doprava štěrku, jemnějšího písku a samotné dlažby, pokládka, vysypání zeminou a osetí). A pozor – strženou ornici uskladníme, vyvezeme pouze hlušinu a později použijeme právě pro vysypání dlažby zeminou.Typy plastové zatravňovací dlažby
Plastová zatravňovací dlažba je vyráběna v klasické šedé barvě. Materiál je poměrně barevně stálý, jelikož je probarven v celé hmotě, ovšem časem barva působením klimatických vlivů zesvětlá (získá světlejší odstín). Plastová vegetační dlažba se prodává ve dvou základních tloušťkách: 40 mm (dlažba Lite, určena pro zatížení osobními automobily, nosnost dlažby je do 3 tun) a 60 mm (snese i zátěž nákladními automobily či autobusy). Důležité také je, zda vybíráme dlažbu silnostěnnou nebo tenkostěnnou. Tenkostěnnou dlažbu pokládáme na plochy, po kterých nejvýše občas přejede osobní automobil, zatímco silnostěnná je vlastně odolnou plastovou obdobou dlažby betonové.Recyklovaný plast TRAPLASTTM
Výrobky z recyklovaných plastů jsou důkazem smysluplnosti třídění odpadů. Po třídění následuje drcení plastového odpadu, mletí a tepelné zpracování. Vzniknou granule, které se dál zpracují do kvalitní směsi, kterou jsou plněny připravené kovové formy. Jsou tak vyrobené plastové výrobky odolávající povětrnostním vlivům, dobrých mechanických vlastností, nízké hmotnosti a nenasákavé.
Zdroj: www.recyklace.cz