Zpevněné plochy, cesty, chodníky, pěšiny, terasy, parkoviště, automobilová stání, ale třeba i cyklostezky. Zámková dlažba má především oproti svým velkoformátovým konkurentkám řadu předností. Navíc se vyrábí i prodává také v podobě dlažby zatravňovací a vegetační, která plochy zpevní, rozsvítí zelení a umožní vsakování dešťových srážek, aniž by na vydlážděné ploše vznikaly kaluže a bláto.
Zámková dlažba vede ve veřejném sektoru
Zámkové dlažby byly ještě před pár lety nejdůležitější částí nabídky každého výrobce venkovních betonových dlažeb. Ve veřejném prostoru zcela ovládly dlážděné plochy, oblíbené se však staly i na pozemcích majitelů rodinných domů. Opanovaly i obchodní a logistická centra, venkovní plochy výrobních závodů a prosadily se i v zázemí zemědělských podniků. Ano, byla a je to dosud tak trochu jakási unifikovaná šeď, ovšem prakticky nesmrtelná. Výrobci se navíc postupem času zaměřili na pestřejší nabídku, kterou začali zákazníci požadovat. Přesto však u zámkové dlažby stále převažuje strohý vzhled, proto dnes dominují především ve sféře občanské vybavenosti, ve veřejné sféře, logistice, obchodu a průmyslu. Pouze ojediněle narazíme na klasickou zámkovou dlažbu v soukromém sektoru. Především v náročných podmínkách zde však obstojí také.
Skladebné dlažby, generační obměna dlažby zámkové
Zámková dlažba nabídne pro svůj specifický tvar dokonalé provázání prvků mezi sebou. Vynikající je také poměr pořizovací ceny a užitné hodnoty. Klasiku představují takzvaná íčka, vlnky a terčíky. Generační obměnou dlažeb zámkových jsou pak moderní dlažby skladebné. Kromě přírodního provedení povrchu nabízejí skladebné dlažby nepravidelnou kresbu barevných colormixů či jednobarevné nebo tónované plochy v jednom odstínu. Zákazníci mohou vybírat nejen mezi hladkými nebo mírně reliéfními povrchy, ale také mezi výraznějšími reliéfy v imitacích kamene či dřeva.
Íčko, vlnka a terčík
ÍČKO patří k nejčastěji používané dlažbě, při správném založení podkladových vrstev a při správné volbě tloušťky dlažby takto vydlážděná plocha unese i zátěž nad 3,5 tuny. Právě íčka jsou často využívána při realizacích ploch veřejného sektoru, nejčastěji pak chodníků. Vyrábí se dokonce i dlažba slepecká s výstupky na povrchu, které upozorní slepce na kritická místa (okraje chodníků a přechody komunikací). Íčka lze na paletách uspořádat také pro rychlou strojní pokládku. Atraktivitu této běžné dlažby dokresluje možnost výběru barevného povrchu (přírodní, červená, černá a písková).
Dlažba vegetační, zatravňovací a přídlažba
Vegetační dlažby jsou ekologickou reakcí na nutnost zachování vody v krajině. Velké spáry mezi dlaždicemi umožní dokonalé odvádění dešťové vody do podkladových vrstev i prorůstání pěstovaného travního porostu. Pojezdové vegetační dlažby se zátěží vozidly do 3,5 tuny v kombinaci s trávníkem navíc oživí vzhled betonových pojezdových a parkovacích ploch. Čtvercová vegetační dlažba o rozměru 20 × 20 cm se vyrábí ve čtyřech barvách (přírodní, černá, červená a marmo), obdélníková dlažba o rozměru 30 × 15 cm je k dispozici v provedení přírodním a marmo.
Zatravňovací dlažby nabízí oproti dlažbám vegetačním mnohem větší plochu pro udržovaný trávník. Speciálně tvarované dlaždice s rámovou konstrukcí přitom nabízejí dostatečnou pevnost pro pojezd vozidly do 3,5 tuny. Tvarovka 45 × 30 cm je 8 cm vysoká, tvarovka 60 × 40 cm může být vysoká 8 cm nebo 10 cm. Všechny tři tvarovky jsou vyráběny pouze v provedení přírodním. U dlážděných ploch s trvalým stáním (pojezdem) vozidel se doporučuje provést spárování drceným kamenivem frakce 4-8 mm.
Přídlažby jsou obdélníkové dlaždice, které tvoří přechod mezi komunikací a chodníkem, případně obrubníkem. Jsou tedy nezbytnou součástí vnitřních a venkovních zpevněných dopravních ploch. Dlaždice velikosti 50 × 25 cm jsou k dispozici v tloušťkách 8 cm a 10 cm a ve dvou barvách (přírodní a bílé).