Obliba exteriérového stínění je již několik let na setrvalém vzestupu. Nejvýrazněji se na tom podílí venkovní žaluzie, v prodejích stínění zaujímají více než poloviční podíl. Nic na tom nezměnila ani loňská pandemie či nižší letní teploty, poptávka po tomto řešení totiž stoupala.
Poptávka po venkovním stínění v loňském roce rostla i přesto, že letní měsíce byly oproti předchozímu roku o něco chladnější. Průměrná teplota od června do srpna totiž dosáhla 17,6 °C, v roce 2019 to přitom bylo 19,6 °C.
Z hlediska jednotlivých typů venkovní stínicí techniky se největší popularitě těší venkovní žaluzie. Statistiky prodejů výrobců stínění ukazují, že aktuálně dosahují více než padesátiprocentního podílu. Následují venkovní rolety a fasádní markýzy, kterým se aktuálně čím dál více přibližují pergoly k zastínění teras. Obecně lze každopádně říci, že zájem o venkovní stínění stoupá zejména na úkor vnitřních řešení. Nejvíce v tomto směru oslabují interiérové žaluzie.
Rostoucí oblibu venkovního stínění pozoruje v posledních letech setrvale i společnost LOMAX, která v sortimentu stínicí techniky produkuje venkovní žaluzie a předokenní rolety. „Loňský rok byl pro nás z hlediska poptávky po stínění absolutně rekordní. Meziročně jsme v tomto segmentu zaznamenali nárůst o osm procent, především díky venkovním žaluziím. Na letošek jsme proto výrazně navýšili výrobní kapacity, rostoucí poptávku očekáváme i v následujících měsících,“ říká Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti LOMAX.
Podle něj uživatelé u venkovního stínění oceňují výrazně vyšší účinnost oproti vnitřním variantám. Například venkovní žaluzie zadrží až 96 % sluneční energie a teplo do místnosti vůbec nepustí. Předokenní rolety pak vynikají i tepelnou a zvukovou izolací.
Venkovní žaluzie se díky růstu popularity stávají prakticky standardem všech novostaveb. Běžně je tak do svých návrhů zařazují architekti a dále přispívají k jejich oblibě. „V návrzích se často setkáváme s variantou antracitového odstínu, který má i díky tomu z hlediska prodejů nejvyšší podíl. Zákazníci však čím dál častěji sahají po variantách, které odrážejí více světla. Takovým příkladem je stříbrná barva. Pokud bychom sečetli podíl tmavého a světlého stříbrného odstínu, byla by nejvíce preferovaná právě tato barva,“ uvádí Přichystal s tím, že v součtu sahá po stříbrných venkovních žaluziích každý třetí zákazník.
Významné rozdíly lze pak hledat i u způsobů ovládání, podle Petra Přichystala je to patrné zejména při srovnání rolet a žaluzií. „Každým rokem roste obliba motorizovaného ovládání, nejvíce to je vidět u venkovních žaluzií, u kterých je motorizace využívaná v téměř 96 procentech. U rolet je pak podíl nižší, motorizovanou variantu preferují dvě třetiny uživatelů,“ uzavírá Petr Přichystal.