Uhasit žízeň a ještě se při tom cítit jako v galerii? V Klatovech to svým zákazníkům umožnili v pivnici Žíznivej kozel, kterou najdete v Pražské ulici 123. Ke svým sedmým narozeninám pivnice dostala nový výčepní pult a ne ledajaký. Dvě z jeho stěn oživuje originální grafika tištěná na skle. Autorem grafiky je Martin Kaiser, držitel Ceny České filmové a televizní akademie za nejlepší filmový plakát. Dílo zobrazuje rohaté postavičky s křídly, vlastně jakýsi vtipný chaos, který navíc ožívá podsvícením. Na bezpečnostní sklo přenesla uměleckou grafiku technologie IZOS Design v závodě HELUZ IZOS.
Bláznivý název restaurace, bláznivý interiér
Restaurace byla na Pražské ulici v čísle popisném 123 už v roce 1896. V té době zde otevřel svůj podnik restauratér Václav Čapek, který měl zkušenosti z předního pražského lokálu U Rozvařilů. Čepoval pivo ze Schwarzenberského pivovaru v Protivíně, současný provozovatel, Martin Chmelík, který vede restauraci sedmým rokem, se rozhodl pro zásadní změnu. Když podnik přebíral, byla tu herna. A původní restauraci si pamatoval málokdo. Aby svůj podnik co nejvíce odlišil, dal mu ten nejbláznivější název, který jej napadl. Žíznivej kozel, což odpovídá i značce piva, kterou zde čepuje. Ještě výraznější než název je ale nakonec samotný interiér.
Přibylo nové srdce Žíznivého kozla
„Nebaví mě místa, která jsou stejná jako ostatní, nezajímavá, nudná,“ řekl Martin Chmelík. S kamarádem Michalem Krejcarem proto vymysleli interiér, který se neokoukal ani po sedmi letech. Čisté linie a použití kvalitních materiálů, především jasanového dřeva, působí v porovnání s levným nábytkem a reklamními ubrusy, běžným standardem pivnic a hospod, jako zjevení. Nábytek vyrobený Michalem Krejcarem z Utopia factory potěší dokonalostí linky vedoucí od kuchyně až k výčepnímu pultu. Stoly s podsvícenými bočními hranami jako by na jedné straně ustupovaly a na druhé se rozvíjely tak, aby vytvořily širokou cestu napříč lokálem. Asi aby Žíznivej kozel mohl projít.
Za sedm let se ale podnik rozrostl. A to natolik, že bylo nezbytné přidat stoly. A právě to byl impuls pro Martina Chmelíka i Michala Krejcara, pro které je vymýšlení interiérů koníčkem. Přibylo tak i srdce podniku, nový výčepní pult. Takový pult, aby umožnil modernější mytí i chlazení velkého objemu pivního skla. Vizuálně i materiálově pult doplňuje stávající nábytek a svým tvarem dokončuje zajímavou šikmou linii vedoucí skrz interiér. Ještě tomu ale něco chybělo. Nějaký šperk, jinakost a vlastně i bláznivost nezbytná pro bláznivý podnik se skvěle navrženým interiérem.
Výčepní pult s uměleckou grafikou od držitele Českého lva za filmový plakát
Minimalistický tvar a kvalitní jasanové dřevo tvoří dokonalé pozadí právě pro umělecké dílo tištěné na skle. Lehce potrhlá grafika od výtvarníka Martina Kaisera, držitele Českého lva za nejlepší filmový plakát, rozsvítila přední a boční stěnu pultu směrem do lokálu. Najdeme na ní třeba postavičky s křídly a rohy, především však vtipné detaily. Stejně jako všechna díla Martina Kaisera i grafika v Žíznivým kozlovi vyvolává emoce. Díky podsvícení je celkový dojem výraznější i vzdušnější. Grafika vytváří povznesenou náladu a zachycuje i důležité prvky podniku. Na přání provozovatele restaurace Martina Chmelíka třeba tanky, které z interiéru se starým výčepním pultem zmizely.
Kalené sklo IZOS Protect je až 5x pevnější v tahu za ohybu, ideální pro trvanlivost potisku
Výrobu skel s originálním designem pro nový výčepní pult včetně digitálního potisku zajistil moderní závod HELUZ IZOS. Použili metodou digitálního tisku, díky které je možné vyrobit designová skla s libovolnými motivy i barvami, od jednoduchých vzorů až po celoplošný potisk. Například podle fotografie. Potisk se provádí tak, že se keramická barva nanáší na skleněnou tabuli a poté se suší. Nakonec je trvale zakalena na povrch skla v kalicí peci při rovnoměrném ohřátí na teplotu okolo 620 °C. Při kalení se barvy stanou odolnými vůči poškrábání a chemickému čištění, i samotné sklo však získá 5x větší pevnost v tahu za ohybu oproti sklu základnímu. Takto odolný materiál se navíc v případě rozbití rozpadne na malé neostré části. Jmenuje se IZOS Protect.
Technologie IZOS Design
Technologie IZOS Design umožnuje tisk až čtyřmetrových formátů (2400 x 4100 mm), stejně jako bezokrajový tisk i na skla nepravidelných tvarů. Potištěné sklo je možné použít do vrstveného skla. Díky sadě barev Jetver ULTRA jsou všechny odstíny živé a syté. IZOS Studio přitom klade důraz na důkladnou přípravu grafických podkladů, při tisku se zde nespěchá, čímž je zajištěna nejvyšší kvalita. Digitální tisk vnímají jako tvořivý proces, kterému je vždy věnována maximální trpělivost a péče. Že výsledek stojí za to, se můžete přesvědčit v Žíznivým kozlovi, kde umělecký zážitek umocníte plzeňským pivem z tanku. A protože Martinovi Chmelíkovi, Michalovi Krejcarovi a Martinovi Kaiserovi nápady ještě nedošly, najdete jednou potištěná skla z IZOSu nejspíš i v bistru Mlsný kozel a v čajovně, které Martin Chmelík plánuje otevřít.
O společnosti HELUZ IZOS
HELUZ IZOS je největší výrobce izolačních skel v České republice. Mimo izolační skla se soustředí také na výrobu bezpečnostních skel a potisk skel. Původní firma IZOS vznikla v roce 1992, kdy zahájila provoz v Žatci. Posléze rozšířila výrobu o haly v Plzni a Sudoměřicích nad Moravou. V roce 2021 se společnost stala součástí skupiny HELUZ.