V lisabonské čtvrti Lapa domy přirůstaly na ulicích ve spěchu. S tím, jak se město rozrůstalo, narůstala i hodnota nemovitostí. Novostavby, které se vyplatilo kvůli prodeji postavit, se houfně vtlačovaly mezi již existující zástavbu. Výsledkem jsou desítky, možná stovky obytných objektů, vystavěných bez hlubší rozvahy, nebo vůbec jakékoli myšlenky. Domy nezajímavé po architektonické stránce, stavby bez identity. Ani dům na Rua São Francisco de Borja v tomhle nebyl výjimkou.
Usazený je na úzké parcele s profilem 7 x 26 metrů. Když další portugalská realitní bublina splaskla, sloužil chvilku jako skladiště. A nyní se ho chopil nový majitel, který tu plánoval trvale bydlet. K tomu ovšem bylo zapotřebí provést rozsáhlou rekonstrukci. Majitel měl ještě jedno přání. Chtěl, aby v té ne zrovna originální zástavbě jeho obydlí vyniklo. Mělo svou identitu, bylo rozdílné, lišilo se od ostatních domů v ulici.
Zelená lucerna v Lisabonu
Architekti ze studia Bok Gordon takovému požadavku rádi vyhověli. A jelikož ulice ústí k Národnímu muzeu starověkého umění, rozhodli se dodat i obydlí trochu „sošnější“ výraz.
Hlavním výrazovým prostředkem, který doslova mluví za celý dům, je fasáda. S nepřehlédnutelnými glazovanými dlaždicemi v celém čelním profilu. Jejich smaragdový lesk činí dům opravdu velmi výrazným. Nezůstali však jen u toho. Přidali i působivý dřevěný rošt místo vrat nebo brány do garáže.
Dům tak září „tajemným světlem“ a působí dojmem nevšedního klenotu. Kromě těchto vizuálně dominujících hrátek se ale věnovali také interiéru. Dům byl a zůstal rozložen do dvou svazků, oddělených malým vnitřním dvorem s terasou. Té dominuje zeleň v truhlících a strom. Tento otevřený předěl pak pomáhá oddělit část společenskou, s kuchyní a jídelnou v přízemí, do zbytku domu a jeho poklidnějšího zázemí.
Dům tak září „tajemným světlem“ a působí dojmem nevšedního klenotu. Kromě těchto vizuálně dominujících hrátek se ale věnovali také interiéru. Dům byl a zůstal rozložen do dvou svazků, oddělených malým vnitřním dvorem s terasou. Té dominuje zeleň v truhlících a strom. Tento otevřený předěl pak pomáhá oddělit část společenskou, s kuchyní a jídelnou v přízemí, do zbytku domu a jeho poklidnějšího zázemí.
Zdroj: Ricardo Bak Gordon
Foto-kredit: Francisco Nogueira