Zaplavení domácnosti (Zdroj: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 6 fotek

Nárok na pojistné plnění od pojišťovny mají i nájemníci bytů a domů. Pravda, někdy je to složitější, ale při troše dobré vůle hlavně ze strany majitele nemovitosti, nejen ze strany pojišťovny, to jde. Podstatné ale je, že nemůže být plněno na stejnou událost ze dvou různých pojištění, jednalo by se o bezdůvodné obohacení.

Je-li plněno z jedné pojistky v rámci jedné pojistné události a vyplacená částka nestačí na pokrytí škod, je možné uplatnit škodu i v rámci další pojistné události, například na odpovědnost a majetek. Ovšem je nutné při hlášení druhé pojistné události pojišťovnu informovat, že již bylo částečně plněno z první pojistky. Nejlepší je zaslat (druhé pojišťovně, resp. kvůli druhé pojistce) vyjádření o pojistném plnění z první pojistné události.

Zaplavený byt (Zdroj: Shutterstock)
Zaplavený byt (Zdroj: Shutterstock)

Nepodceňujte pojištění domácnosti v nájemních bytech a domech

Lidé v nájemních bytech pojištění často podceňují, pokud si ale byt vybavujeme vlastními spotřebiči, nábytkem a bytovými doplňky, rozhodně bychom měli myslet na pojištění domácnosti. Naopak majitel nemovitosti nemusí mít domácnost pojištěnu, pokud tam má již jen nějaké dosluhující věci nevalné hodnoty. Z pojištění nemovitosti (resp. všeho, co je k nemovitosti) pevně ukotveno však není možné nárokovat pojištění domácnosti. Proto pozor. Měli byste se informovat, jakou pojistku má majitel nemovitosti uzavřenou. Navíc může nastat právní problém, jelikož majitel nemovitosti sice může žádat o pojistné plnění, druhá věc je ale, aby vám příslušné finanční prostředky vyplatil, nebo škody nahradil.

O té povaze lidské, konzumní a hamižné

Určitě je vždy lepší vlastní pojištění domácnosti a v případě větších škod (na nemovitosti i vybavení domácnosti) s majitelem nemovitosti jako nájemník spolupracovat. Bohužel jsme ale lidé různí, ne vždy poctiví a s různými rozlišovacími schopnostmi mezilidských situací. A hamižnost je bohužel v současné společnosti všeobecně uznávána. Mnohými dokonce vnímána jako jakási chytrost a šikovnost. V tomto případě jde bohužel o téma pro případné soudy, ale i pro básníky a filosofy.

Povodeň (Zdroj: Shutterstock)
Povodeň (Zdroj: Shutterstock)

Škody způsobené zatečením

Za nedávných déle trvajících dešťů nemuselo nadměrné množství vody bohužel způsobit pouze škody povodní, ale i zatečením. Např. špatně těsnícími okny, nebo střechou. Často byly vyplavené i sklepy, kde skladujeme spoustu věcí. Například poškozené stěny a stropy vlivem zatečení spadají do pojištění nemovitosti, nemusí však být uznáno, pokud pojišťovna uzná jako hlavní důvod například špatný stavu těsnění oken. Škoda pak vůbec nemusí být proplacena.

Pokud pak do domu a jeho bytů zateče například špatnou hydroizolací ze střechy, může to být řešeno i z pojistky SVJ. Rozhodně pojišťovny nájemníkům doporučují chovat se vlastně stejně jako majitelé nemovitosti. To znamená vše důkladně dokumentovat, tedy fotografovat. A pokud možno by fotografie měly detailně ukazovat poškození stěn, podlah, nábytku a dalších postižených částí domu a bytu a jejich vybavení. Pojišťovnám je přitom třeba hlásit všechny škody neprodleně po jejich vzniku, lhůty se u jednotlivých pojišťoven mohou lišit. Určitě nenahlašujte škody až poté, co vše opravíte, pojišťovna by mohla pojistné plnění zamítnout kvůli pozdnímu nahlášení.

Poškozený strop (Zdroj: Shutterstock)
Poškozený strop (Zdroj: Shutterstock)

Doplňte co nejvíce informací

Pro rychlé a hladké vyřízení škod pojišťovnou je také dobré doplnit i co nejvíce informací ohledně způsobených škod. Především rozsah (např. metráž) a informace o poškozených věcech (jejich přesný typ, stáří, pořizovací cena, účtenky a faktury od zničených věcí, například i servisní štítek spotřebičů). Prostě a jednoduše, pokud dojde ke škodě, je nejlepší cestou událost neprodleně nahlásit pojišťovně, která ověří nárokovatelnost podle sjednané pojistné smlouvy.

Vysušování... (Zdroj: Shutterstock)
Vysušování... (Zdroj: Shutterstock)

Pojištění domácnosti může mít navíc uzavřené na své vybavení jak majitel nemovitosti (pronajímatel), tak nájemník. Oproti tomu pevné součásti bytu spadají pod pojištění nemovitosti. Určitě se proto nevyplatí nájemníkům, kteří mají uzavřené pouhé pojištění domácnosti, zasahovat na vlastní náklady do stavu nemovitosti. Bohužel jsou mezní situace, kdy sice máte pojištěnu domácnost, ale technický stav domu je takový, že pojišťovna odmítne pojistné plnění. Nájemníci pak sice mohou požadovat uhrazení škod od pronajímatele, obvykle ale až soudní cestou.

Pozor na kanalizaci (Zdroj: Shutterstock)
Pozor na kanalizaci (Zdroj: Shutterstock)

Největší problémy bývají za přívalových dešťů a povodní v suterénních bytech, za velké povodně se však voda může dostat i do interiérů ve vyšších patrech kanalizací. V takovém případě ale pojišťovny škody obvykle hradí, takovou situaci nezpůsobil špatný technický stav budovy. A pokud by vám někdo tvrdil pravý opak, trvejte na svém. Opravdu je dost obtížné rychle utěsnit kanalizaci, aby se voda nedostala výš, než je nezbytně nutné.

Zdroj: ulovdomov.cz, cap.cz, ČESKÉSTAVBY.cz, ČESKÉREALITY.cz