Mnozí považují § 48b novely vyhlášky č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby za zbytečnou právní úpravu, která ještě zvýší již tak vysoké ceny bytů. Nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, který nakonec prošel legislativním procesem a platí právě od 12.11. 2021, je pro mnohé nadále sporný. A nejasný je i výklad nové povinnosti.
Dobíjecí stanice a nebo jen kabelová příprava?
Někteří odborní si novou právní úpravu vykládají tak, že vlastně na rozdíl od ostatních staveb, které musí mít dobíjecí stanice už od 12.11. 2021, je zatím stavby pro bydlení mít nemusí. Že je pro ně vyloženě povinné připravit “pouze“ kabelovou přípravu pro budoucí instalaci dobíjecích stanic. Z toho jim logicky vyplývá, že nebude ani nutné mít nyní zajištěny připojovací parametry elektřiny (hlavní jistič atd.) nastavené na provoz dobíjecích stanic. Ty v těchto domech prostě zatím nebudou instalovány, nedávalo by to smysl. Mělo by tedy jít pouze o kabelovou přípravu, což vlastně není až tak vysoký vícenáklad. Ovšem stanovisko dotčených státních orgánů k takovému výkladu chybí. Jistota proto není.
Ekologický "blázinec"
Kromě zdražení nových bytů (ať již malého či většího) jsou navíc ve hře i silné pochyby, zda není elektromobilita jen slepou vývojovou cestou. Je sice bráněna a prosazována mnohými až agresivními ekologickými aktivisty, může se však již brzy ukázat, že nevýhody elektromobilů způsobí naprostou diskreditaci této alternativy tradičních pohonů. A elektromobily mohou postupně upadnout v zapomnění. A co po nich nakonec zbude? Nevyužívané dobíjecí stanice z doby, kdy se elektromobilita zdála být vynikajícím řešením ochrany přírody a klimatu. Vlastně to dopadne stejně jako starý a již dávno odpojený elektrokotel u nás ve sklepě z doby, kdy byla slibována levná elektřina. A při současných cenách energií se mnozí lidé již odvrací i od vytápění plynem a rychle skupují palivové dřevo a pořizují si například krbová kamna. Skutečný “blázinec“.
Co novela vyhlášky 268/2009 Sb. konkrétně říká?
§ 48b Vybavení staveb dobíjecími stanicemi42)
(1) Nová stavba a změna dokončené stavby, která má více než 10 parkovacích stání, vyjma stavby pro bydlení, musí být vybavena alespoň jednou dobíjecí stanicí a kabelovody pro pozdější instalaci dobíjecí stanice pro elektrická vozidla pro každé páté parkovací místo, jestliže parkoviště takové stavby
a) je umístěno uvnitř budovy a u změny dokončené stavby se tato změna týká také parkoviště nebo elektrických rozvodů budovy, nebo
b) s budovou fyzicky sousedí a u změny dokončené stavby se tato změna týká také parkoviště nebo elektrických rozvodů parkoviště.
(2) Nová stavba pro bydlení a změna dokončené stavby pro bydlení, která má více než 10 parkovacích stání, musí mít instalaci kabelovodů pro každé parkovací místo pro pozdější instalaci dobíjecí stanice pro elektrická vozidla, jestliže parkoviště takové stavby
a) je umístěno uvnitř budovy a u změny dokončené stavby se tato změna týká i parkoviště nebo elektrických rozvodů budovy, nebo
b) s budovou fyzicky sousedí a u změny dokončené stavby se tato změna týká i parkoviště nebo elektrických rozvodů parkoviště.
(3) Požadavky na stavby uvedené v odstavcích 1 a 2 se nevztahují na změnu dokončené stavby v případě, kdy náklady na instalaci dobíjecí stanice a elektrických rozvodů přesahují 7 % celkových nákladů na změnu dokončené stavby.
Zdroj: fdrive.cz, zakonyprolidi.cz