Povodně jsme nezažili poprvé (Foto: Jan Müller) Zobrazit fotky zobrazit 3 fotky

Dnes bych se s vámi chtěl podělit o naše praktické zkušenosti s fotovoltaikou a elektromobilem, a to i za méně příznivého počasí. Prší, slunce není vidět, a přesto naše fotovoltaika stále vyrábí energii, i když omezeně. Pojďme se podívat, jak soběstačnost s obnovitelnými zdroji funguje v reálných podmínkách, jaké výhody přináší, a na co si dát pozor.

Výkon fotovoltaiky v dešti

I když je venku zataženo a jemně prší, naše fotovoltaika stále vyrábí energii – aktuálně kolem 1 kW. Přestože není vidět slunce a obloha je plná mraků, solární panely dokáží něco málo produkovat. Zajímavé je, že ve dnech, kdy je zataženo, ale slunce není úplně zablokované, dosahujeme produkce kolem 4 až 5 kW, což je zhruba polovina výkonu, který by panely vyprodukovaly za slunečného dne. Pokud je ale opravdu tma, produkce klesá na desetinovou hodnotu oproti ideálním podmínkám.

Podívejte se na video:

Naše instalace fotovoltaiky je rozdělena na dvě části – 11 kW na východní straně a 11 kW na západní straně střechy. Za slunečných dní funguje východní strana lépe dopoledne a západní strana až odpoledne. Nicméně při dnešním zataženém počasí jsou obě části střechy zastíněné, což znamená, že jejich produkce je srovnatelná.

Proč máme fotovoltaiku s baterií

Jedním z důležitých důvodů, proč jsme se rozhodli pro fotovoltaiku s bateriovým systémem, je záloha při výpadcích elektřiny. K výpadkům u nás nedochází příliš často, ale kvůli extrémním povětrnostním podmínkám jsme zažili například čtyřdenní výpadek elektřiny kvůli silnému větru. Bateriová záloha nám v takových situacích umožňuje napájet základní spotřebiče, jako je kotel na tuhá paliva, který potřebuje elektřinu k tomu, aby fungoval, nebo mrazáky.

Dřívější elektromobil, který jsme měli, uměl navíc dodávat elektřinu zpět do domácnosti, což nám v těchto kritických momentech pomáhalo pokrýt nejdůležitější potřeby. Bohužel náš současný elektromobil Tesla tuto funkci nemá, protože výrobce by nám mohl odepřít záruku, pokud bychom tuto schopnost využili. Přesto je elektromobil s touto funkcí vynikající záložní zdroj energie.

Mohlo by vás také zajímat: Fotovoltaika na rodinném domě po 1. roce: jak nám to funguje a jakou máme návratnost?

Naše instalace fotovoltaiky je rozdělena na dvě části – 11 kW na východní straně a 11 kW na západní straně střechy (Foto: Jan Müller)
Naše instalace fotovoltaiky je rozdělena na dvě části – 11 kW na východní straně a 11 kW na západní straně střechy (Foto: Jan Müller)
Naše instalace fotovoltaiky je rozdělena na dvě části – 11 kW na východní straně a 11 kW na západní straně střechy (Foto: Jan Müller)
Naše instalace fotovoltaiky je rozdělena na dvě části – 11 kW na východní straně a 11 kW na západní straně střechy (Foto: Jan Müller)

Elektřina v době extrémů: jak se připravit

Vzhledem k častějším povětrnostním extrémům, jako jsou silné deště a povodně, jsme přijali další opatření. Kromě fotovoltaiky a baterie jsme si pro případ nouze půjčili benzínový generátor, abychom měli jistotu, že nebudeme úplně závislí na jednom zdroji energie. Když je elektřiny nedostatek nebo je drahá, jako to bývá v zimě, dokupujeme elektřinu na spotovém tarifu, kdy je nejlevnější, a ukládáme ji do baterie. Tím se vyhneme vyšším cenám v době špičky.

Ochrana technologií před povodní

Povodně jsou u nás stále častější, a proto jsme přijali i fyzická opatření na ochranu elektrického vybavení. Všechna elektrická zařízení jsme umístili na vyvýšené podstavce (jak je vidět na videu), aby byla chráněna nejen před velkou vodou, ale i před případnými úniky vody z potrubí. Tento krok nám dává jistotu, že naše technologie zůstanou v bezpečí, i když přijde další povodeň – což je, bohužel, čím dál častější scénář vzhledem ke klimatickým změnám.

Jak zvládat nedostatek slunečního svitu

Když není slunce, jako dnes, řešíme situaci podobně jako v zimních měsících. Využíváme spotový tarif, který nám umožňuje dobíjet baterie v době, kdy je elektřina levná, a poté tuto energii spotřebováváme v době dražší. Například o víkendu jsme dobíjeli baterii za 3,50 Kč za kWh a tuto energii pak použili v době, kdy by stála 7 až 8 korun za kWh. Tím šetříme nejen peníze, ale i zdroje.

Zdroj: autorský text Jan Müller - Tygři na cestě.