Jak přesvědčit kupce o tom, že nehezká barva kouřové šedi nebo velmi sytě karmínová červeň jsou tím nejlepším odstínem, které si k vymalování domácnosti má pořídit? Snadno. Marketingovou fintou, chytrou pastí na hlupáky. Zeptejte se ho, v jakém se narodil znamení.
Vybírat vhodné barvy k vymalování interiéru je kumšt. Záleží na účelu místnosti, denním světle a orientaci oken, dodatečném osvětlení, barevných náladách a vizuálních teplotách barev, designu a doplňcích, vkusu. Trendy se navíc průběžně mění, co bylo kdysi moderní už je třeba přežité. Někdo si ale umí výběr hodně zjednodušit, a vybírá si ty správné barvy jen podle svého hvězdného znamení.
Čtete správně. Bohužel.
I dnes se ve společnosti najdou takoví, kteří jsou ochotní věřit na teorie o placaté Zemi, na tajné vládní plány s nano-roboty v zubní pastě. Existují lidé, kteří si pro výklad vlastního osudu a řešení finančních potíží neváhají nejprve zajít za kartářkou, a lidé, kteří si čistí svůj zažívací trakt od domnělých parazitů kloktáním bazénové chemie.
Takže vlastně ani tolik nepřekvapí, že ještě dnes spousta lidí věří na znamení zvěrokruhu a horoskopy. Přesněji tedy věří v to, že se poloha Slunce, planet a převládající hvězdná znamení na noční obloze ze dne jejich narození nějak zrcadlí v jejich charakteru a životech.
Silně upravená minulost
Tahle hříčka se sice opírá o hvězdopraveckou praxi dávných Babyloňanů, ale za těch 4000 let už prodělala tolik změn, že už je dnes k nepoznání. Původně těch „znamení“ bylo kolem devadesátky. A to, že jich má být dvanáct do tuctu, si přimysleli až antičtí Řekové.
Ani čistě astrologicky to férové není, protože aspekt pro znamení Lva ve skutečnosti trvá sedmatřicet dní, zatímco pro Štíra jen sedm. Zmínit je třeba i to, že vlivem gravitačního působení Slunce a Měsíce se osa planety Země mírně vychyluje do stran. Říká se tomu precese, a jejím dopadem pro astrologii je to, že zdánlivá poloha souhvězdí se mění.
Kvůli precesi ta naše znamení zvěrokruhu „leží“ zhruba o měsíc nazpátek, než jim podle kalendáře vytrvale přisuzujeme. V současnosti se tedy Slunce 1. června precesí nenachází v Blížencích, ale vlastně až v souhvězdí Býka. A tak by se dalo pokračovat ještě dlouho.
Marně. Protože podle průzkumů má dnes 90 procent dospělých pořád jasno v tom, v jakém znamení jsou narozeni, ale jen polovina z nich ví, jakou má vlastně krevní skupinu. Což je asi informace, která se jednou pro jejich život či nebytí může ukázat o dost zásadnější.
Lidé zkrátka věří, že charakteristika zvířetníku, poloha Měsíce, Merkuru a dalších planet se promítá do jejich existence, temperamentu, úspěchů a selhání. Že je hvězdná znamení předurčují ke shodě s protějšky konkrétních znamení. Že by se v některé dny měli dle horoskopu zřeknout cestování, nakupování, riskování, hádek či sexu.
A také si umí nechat namluvit, že s jejich znamením korespondují určité barvy. V nichž právě jejich znamení plně rozvine svůj potenciál, vytvoří prostředí, v němž se budou cítit dobře.
Jednoduchý a efektivní trik
Celý ten trik s barvami a hvězdnými znameními je vlastně perfektní ukázkou promyšlenosti nepřímého marketingu. A také trošku demonstrací lidské hlouposti.
Jak to funguje? Představte si hypotetickou situaci, že jste třeba majitelem velkoprodejny barev, anebo rovnou ředitelkou továrny vyrábějící barvy. A na skladě vám zůstává nehezkých pár hektolitrů odstínů, které vůbec nejdou na odbyt. Jestli je neprodáte, bude to pro vás drahé. Co s nimi?
Prodávat ve slevě, vnucovat je lidem v tištěném katalogu anebo je dávat po plechovkách k nákupu zadarmo, to moc efektivní není. Řešení? Je lepší si nechat na zakázku napsat článek o tom, že určité barvy korespondují s hvězdnými znameními. A jako z udělání ty „správné“ barvy budou zrovna ty, kterých máte nadbytek a potřebujete se jich zbavit.
Takový článek může vyjít v inzertní příloze, v běžných novinách v regionu, v life-style magazínu, na internetu. Přečtou si jej lidé, kteří by si katalogem barev běžně nezalistovali. Lidé, kteří možná neví, jakou mají krevní skupinu – ale zato vědí, v jakém hvězdném znamení jsou narozeni.
A z těchto lidí, téhle dočista nové cílové skupiny, se pak nejčastěji budou rekrutovat kupci, kteří si za vámi přijdou pro barvy, kterých jste se nemohli zbavit, a vykoupí vám celý sklad.
Že je to trochu kostrbaté? Jistě.
Prodej barev, které nikdo nechce
Tuhle divokou teorii ale lze vypodložit pár argumenty. Třeba tím, že se moc nestává, aby se v článcích typu „Ideální barvy podle znamení zvěrokruhu“ výběr barev opakoval. Mělo by to přeci být pořád stejné, ne? Blížencům by měla už vždycky sedět „šampaňská zlatá“ a Býkům „alabastrově bílá“. Jenže už za rok, nebo v jiném regionu – anebo klidně i teď, jen v jiných novinách - to může být naprosto jinak.
Hodí se také zmínit, že se v těch „Ideálních barvách“ pravidelně objevují zrovna ty barvy, které jsou sezónně hodnoceny jako nejméně populární a nejméně prodávané. Zkrátka ty, kterých je někde moc skladem a na prodej moc nejdou, a je třeba se jich zbavit.
Sázka na zvyšování prodeje skrze něco tak obskurního, jako jsou znamení zvěrokruhu, se může jevit marketingovým výstřelem do tmy. Ale tahle rána zhusta svůj cíl najde, a své klienty osloví. Takže, které ty barvy nejvíc sedí právě k vašemu znamení?
Barvy pro opravdového Vodnáře
Jak už tu padlo, záleží, kde budete po téhle zásadní informaci pátrat. Jen pro ilustraci, pokud jste třeba Vodnář:
Žurnál Better Homes doporučí Vodnářům elektrizující modř, magazín Veranda jim nabídne světle fialovou a růžovou, Reader´s Digest slibuje zázraky od Černé barvy v tónech drceného pepře. BestLife uvádí, že k Vodnářům nejlépe sedí levandulová.
House Beautiful tvrdí, že pro Vodnáře je nejlepší starožitná tealová, taková hodně ošklivá šedomodrá. Prodejci barev z Benjamin Moore zase píší, že tou správnou barvou pro vodní znamení bude Capri Coast, tedy písečná pobřežní žlutá.
Magazín Tinted uvádí, že jedině odstín Vysoké šedi (SW 6260) je to správné zboží. Ještě loni přitom psali, že s Vodnáři se dokonale snoubí Oblačná modrá (SW 6504). Světlou modř zase zmiňují v magazínu Good Housekeeping.
To v Hommes&Garden píšou, že správnou barvou je jen delikátní odstín eau de Nil, taková mastná šeď. A v Clare Vodnářům přisuzují opravdu hodně ošklivou khaki barvu (ještě loni to byla zářivě fialová). V PureWow pak stojí, že tou „nej“ je jen světle modrá.
Jak se v tom pak nešťastný Vodnář, který si chce jen vymalovat pokoj podle barvy svého znamení, má vyznat? Je v tom nějaký systém? Tedy, kromě toho marketingu? Ne.
Systém a logika totiž nestojí ani za celým konceptem hvězdných znamení.
Je to jen hříčka, které lidé chtějí vytrvale věřit. Ve skutečnosti opravdu na vašem hvězdném znamení při výběru barev do pokoje nezáleží. Jen na tom, jestli se necháte nachytat, a podle nesmyslných indicií si koupíte barvu, která se nikomu jinak nelíbila.
Zdroj: Better Homes, Veranda, Reader´s Digest, BestLife, House Beautiful, Benjamin Moore, Tinted Good, Housekeeping, Hommes&Garden, Clare, PureWow, Nature.com