Stát chce usnadnit cestu "zeleným" elektrárnám. Existuje vážný záměr omezit byrokracii a přispět k rozvoji malých fotovoltaických elektráren (a jiných zdrojů zelené energie), především na střechách rodinných a bytových domů a dalších objektů. Tyto elektrárny již nebudou potřebovat pro svůj provoz licenci. A i bez licence budou smět prodávat přebytečný proud za tržní ceny do elektrické rozvodné sítě. Počítá se cca s tisícovkou instalací ročně, ale uvidíme, jak to všechno dopadne.
Vlastně jde u nás o historicky první krok směřující ke změně přístupu k obnovitelným zdrojům energie. Předotované velké solární elektrárny splaskly jak bublina a vydělali na nich většinou vyvolení. Poté se stát snažil rozvoj solární energie brzdit, jak to jen šlo. Nyní však přichází Ministerstvo průmyslu a obchodu s návrhem zrušení povinnosti mít licenci Energetického regulačního úřadu (ERÚ) pro malé zdroje do 10 kilowatt. Tento návrh je součástí novely energetického zákona.
Sníží se tak administrativní nároky státní zprávy i administrativní zátěž podnikavců a zároveň se otevře prostor každému, kdo si chce sám vyrábět elektřinu pro svou spotřebu a přitom prodávat její přebytky za tržní ceny do sítě. Mělo by tak dojít k rozvoji malých obnovitelných a dalších decentralizovaných zdrojů energie.
Novela zákona by měla platit od 1.1. 2016, tedy od příštího roku. Případní zájemci mají právě nyní čas připravit se na budoucí investici především do střešní instalace fotovoltaických panelů na střechách rodinných domů, chat, chalup a podobných staveb. Licenci sice nepotřebovali k instalaci fotovoltaiky ani nyní, ovšem jen v případě takzvaných ostrovních fotovoltaických systémů, kdy si veškerou vyrobenou elektřinu spotřebovali sami a žádnou nesměli dodávat do sítě.
Velký tlak a snahu o decentralizovanou výrobu elektřiny a tepla (ohřev vody solárně termickými koletory) směřoval především ze strany měst a obcí. Primátoři, starostové a zastupitelstva měst a obcí viděli budoucnost energetiky právě v tomto řešení. Ovšem velké poptávka je zde též ze strany průmyslových a jiných podniků.
Sníží se tak administrativní nároky státní zprávy i administrativní zátěž podnikavců a zároveň se otevře prostor každému, kdo si chce sám vyrábět elektřinu pro svou spotřebu a přitom prodávat její přebytky za tržní ceny do sítě. Mělo by tak dojít k rozvoji malých obnovitelných a dalších decentralizovaných zdrojů energie.
Novela zákona by měla platit od 1.1. 2016, tedy od příštího roku. Případní zájemci mají právě nyní čas připravit se na budoucí investici především do střešní instalace fotovoltaických panelů na střechách rodinných domů, chat, chalup a podobných staveb. Licenci sice nepotřebovali k instalaci fotovoltaiky ani nyní, ovšem jen v případě takzvaných ostrovních fotovoltaických systémů, kdy si veškerou vyrobenou elektřinu spotřebovali sami a žádnou nesměli dodávat do sítě.
Velký tlak a snahu o decentralizovanou výrobu elektřiny a tepla (ohřev vody solárně termickými koletory) směřoval především ze strany měst a obcí. Primátoři, starostové a zastupitelstva měst a obcí viděli budoucnost energetiky právě v tomto řešení. Ovšem velké poptávka je zde též ze strany průmyslových a jiných podniků.
Cena přebytkové elektřiny, která bude směřovat do sítě, by pak měla být zcela tržní, bez jakýchkoli dotací. Ovšem počítá se s tím, že většina vyprodukované elektřiny bude sloužit pouze k vlastní spotřebě a do sítě půjde skutečně jen přebytek. Prodej elektřiny do sítě bude navíc možný jen se souhlasem distribučních společností. Zde může být do budoucna problém, jelikož elektřinu z elektrárny, která má licenci, museli distribuční společnosti dosud odebírat, zatímco takto se situace obrací, byť je odstraněna administrativní překážka ze strany státu. Co když elektřinu neodkoupí?
Předpokládá se existence platné revize zařízení a podepsání dohody o připojení do sítě s distribuční společností. Poté už bude možné prodávat elektřinu do distribuční sítě za tržní ceny. Dodavatel by měl distributorovi platit podle dohody nějakou stálou měsíční platbu a proti tomu dostávat peníze za dodanou energii. Detaily, jak se to bude prodávat, by se měly začít dolaďovat na konci března letošního roku.
Předpokládá se tedy, že odstranění velké administrativní překážky ze strany státu by mělo výrazně nastartovat zájem o menší „zelené“ elektrárny. Odhaduje se cca tisíc nových malých elektráren ročně. A nejde jen o malé fotovoltaické elektrárny, ale také o kogenerační jednotky na kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.
Například ČEZ tvrdí, že chce zájemcům nabídnout komplexní služby počínaje poradenstvím a zajištěním financování, až po instalaci zařízení a dálkové řízení provozu. Ovšem lze předpokládat, že takto zareagují i ostatní distributoři.
Zdroj: ekonomika.idnes.cz, www.mpo.cz, www.shutterstock.com
Předpokládá se existence platné revize zařízení a podepsání dohody o připojení do sítě s distribuční společností. Poté už bude možné prodávat elektřinu do distribuční sítě za tržní ceny. Dodavatel by měl distributorovi platit podle dohody nějakou stálou měsíční platbu a proti tomu dostávat peníze za dodanou energii. Detaily, jak se to bude prodávat, by se měly začít dolaďovat na konci března letošního roku.
Předpokládá se tedy, že odstranění velké administrativní překážky ze strany státu by mělo výrazně nastartovat zájem o menší „zelené“ elektrárny. Odhaduje se cca tisíc nových malých elektráren ročně. A nejde jen o malé fotovoltaické elektrárny, ale také o kogenerační jednotky na kombinovanou výrobu elektřiny a tepla.
Například ČEZ tvrdí, že chce zájemcům nabídnout komplexní služby počínaje poradenstvím a zajištěním financování, až po instalaci zařízení a dálkové řízení provozu. Ovšem lze předpokládat, že takto zareagují i ostatní distributoři.
Zdroj: ekonomika.idnes.cz, www.mpo.cz, www.shutterstock.com