Stále více lidí uvažuje kvůli vysokým cenám energií o pořízení vlastní fotovoltaiky. Nejčastěji střešní fotovoltaické elektrárny (FVE). Jak roste poptávka, narostl za poslední dva roky i počet instalačních firem. Když ale dva dělají totéž, nebývá to totéž. A když jsou jich stovky? Tisíce? Jak zvolit správného dodavatele?
Ďábel se skrývá v detailu a manipulací to začíná
Nejdůležitější je celkové nastavení technologie, čili počet panelů, jejich výkon a případné bateriové úložiště. Potřebujeme ho? nepotřebujeme? Seriózní dodavatel musí umět odpovědět na všechny otázky. Návrh sestavy se musí odvíjet od zastavěné plochy domu a jeho energetické náročnosti. Důležitá je také orientace střechy. Univerzální řešení neexistuje. Zástupce firmy musí být nápomocný a musí umět vysvětlit rozdíly mezi několika možnostmi. Nesmí za každou cenu prosazovat jakési jediné správné řešení.
Před volbou, koho vůbec oslovit, jsou vhodným vodítkem recenze, resp. reference zákazníků. A určitě se obraťte na firmu, která působí ve vašem regionu, kde s ní již lidé mají nějaké zkušenosti. Navíc na firmu, která určitě není ve finančních problémech. Ukecaný obchodník, který stále opakuje to samé a manipuluje, určitě není dobrým signálem.
Vývoj trhu s fotovoltaikou dramaticky změnila energetická krize
Do konce roku 2021 bylo v provozu celkem okolo 50 875 fotovoltaických elektráren o celkovém výkonu 2 200 MWp (Zdroj: Solární asociace). Velkých solárních parků s výkonem nad 1 MWp z toho tvořilo pouze 494 elektráren, zbytek představovaly menší elektrárny na střechách nebo v průmyslových objektech. A boom menších fotovoltaických elektráren (FVE) se spustil spolu s energetickou krizí a prudce rostoucími cenami energií, které se doslova zbláznily, vymkly kontrole i našemu chápání.
V roce 2022 bylo podle Ministerstva průmyslu a obchodu nově připojeno 35 041 FVE o celkovém výkonu 305 MW a jen za 1. pololetí roku 2023 bylo připojeno 45 197 nových FVE o celkovém výkonu 487 MW. Čili v polovině roku 2023 bylo celkem připojeno 130 031 FVE o celkovém výkonu 2969 MW. A čísla stále rostou. Není divu, že na výzvy tohoto prudce se rozvíjejícího trhu reaguje mnoho nových podnikatelských subjektů. A někdy vlastně i staronových.
Dobří holubi se vrací...
Firmy, které před lety budovaly větší solární parky, a které dokonce přestaly instalace FVE inzerovat v době, kdy tento trh prakticky skončil, se nyní vracejí na scénu. Podobný příběh potkal firmu KaT Elektro servis s.r.o. z Olšovic. „Fotovoltaiku umíme, ale v době, kdy se solární parky přestaly budovat a trh s fotovoltaikou zamrzl, nemělo smysl dávat nabídku instalací FVE dokonce ani na naše nové www stránky. Teď se ale vše obrací a staronový trh je pro nás novou výzvou,“ řekl pan Kamil Keclík, jednatel společnosti Kat Elektro servis. „Instalace především menších střešních FVE již provádíme, ale jedno nás ještě čeká, totiž opět aktualizovat náš web,“ doplnil.
Kat Elektro servis je menší firmou v oborech elektroinstalací, slaboproudu, instalací a revizí hromosvodů, zabezpečovacích systémů, inteligentních domácností a také regulační elektrotechniky. A nyní se vrací právě i k fotovoltaice. „Nemůže o nás nikdo říct, že jsme amatéři, že zaměstnáváme bývalé kuchaře, řezníky, malíře pokojů a lidi z úřadů práce, své řemeslo umíme. A právě fotovoltaika je oborem, který nemůže nechat odborníky na elektroinstalace a inteligentní systémy řízení chladnými. Vlastně mohu říci, že se náš někdejší trh vrátil, i když v jiné podobě,“ dodal Kamil Keclík.
Obrátit se na menší firmu je pro zákazníky výhodné
Na otázku, zda se obávají příliš velké konkurence na trhu s FVE, pan Keclík říká: „Obrátit se na menší firmu je pro zákazníky vlastně výhodné. Musíme si uvědomit, že mainstream se řídí logikou reklamy, čili peněz do reklamy vložených. Kdo za inzerci více zaplatí, ten má větší pravdu. Reálně je ale pravdou pravý opak. Vždyť se podívejte na situaci v někdejším gigantu Malina Group, nemluvě o tom, že se na podzim provalily problémy dalších velkých dodavatelů fotovoltaiky. Velikost vůbec není zárukou kvality a jak je vidět, ani dodržení slibů a tedy serióznosti. Menší firmy navíc dovedou být mnohem pružnější než úřednický a manažerský aparát šlapající v problémech jako pověstný slon v porcelánu.“
Ano, paradoxem, je že bylo v médiích velkými dodavateli strašeno možnými krachy malých firem. A hrozby na lidi vždy účinkují. Pravdou se ale ukázal být pravý opak. Šlo jen o argumentaci firem, které se snažily z trhu vytěsnit svou konkurenci. Realizace malými firmami mají sice i své nevýhody, přednosti však převyšují. A každý mi dá jistě za pravdu, že nejlepší je vždy vlastní zkušenost a tedy reference.
Přednosti menších realizačních firem oproti gigantům
1. Osobní jednání, osobní přístup. A zájem o menší zakázky. Velké firmy nemají obvykle až takový zájem o menší realizace. Jednoduše již jen kvůli obratu. Při plánování zakázek pak obvykle upřednostňují ty větší, což je vlastně stejné v každém oboru. Zkuste například sehnat instalatéra na menší realizace a opravy. Nakonec skončíte u inzercí „hodinových manželů“.
2. Rychlejší realizace, která plyne právě z individuálního přístupu a zájmu o každého klienta. Bez ohledu na rozsah zakázky. I malé ostrovní realizace jsou pro menší firmy výzvou. A čekací lhůty na instalaci půl roku, rok a více? Špatný signál, který ukazuje, že si dotyčný subjekt bere příliš velké sousto. Bez ohledu na svou velikost.
3. Odbornost a nadšení. V malých firmách nejčastěji pracují odborníci a nadšenci pro FVE a jiné technologie, vše většinou montují sami, nestojí za nimi spousta outsircingu, za malou firmou také nestojí mohutný řídící aparát, který je neukojitelný, každá manažerská pozice představuje peníze navíc. A hlavně – malá firma je maximálně pružná!
4. Spokojený klient je pro malou firmu vizitkou bez ohledu na velikost zakázky. Zodpovědný přístup ve prospěch jakéhokoli klienta je pro menší firmu zásadní. Na druhou stranu se menší firmy díky menšímu kapitálu nepouští do aktivit, které by jen těžko dovedly zajistit (např. právě výše zmíněná kauza Malina Group).
5. Cena i kvalita jsou přitom s velkými firmami srovnatelné, ba naopak, cena nezahrnuje rozsáhlý řídící aparát firmy. Záruky přitom drží výrobce/prodejce instalovaných zařízení. Proto dokonce i v případě úpadku menší firmy nehrozí, že by dlouholeté záruky skončily. Jen je nutné najít servis, který pomůže s vyřízením případné reklamace a s opravou.
Trh nemocný vizemi velikosti a růstu
Český trh je vůbec nemocný vizemi velikosti a růstu, které jsou však pravým opakem svobodného podnikání, které jsme zažívali v 90. letech 20. století a ještě krátce poté. Trh prostě nesmí ovládnout pár subjektů tvořících jakýsi hybridní monopolní kartel. Podívejte se dnes například na ceny potravin. A nakonec historie ukazuje, že i takové subjekty nemusí dopadnout slavně. Každé domino se snadno zbortí.