Co s nevhodnými dárky po Vánocích? Zobrazit fotky zobrazit 4 fotky

I když jste měli tu největší snahu vybrat skvělý a originální dárek, pod stromečkem se dárek objevil dvakrát. Nebo jste dárek objednali na internetu, nezkontrolovali ho a zboží bylo poškozené. A nebo se dárek vám nebo obdarovanému jednoduše nelíbil. Jak v těchto případech postupovat? Jaké jsou podmínky vrácení zboží v kamenném obchodě a na internetu?

Pokud se vám některá z těchto situací přihodí, je to sice nepříjemné, ale není třeba si tím kazit Vánoce, protože existuje řešení. Většina obchodů si hrozbu nevhodných nebo nějakým způsobem nevyhovujících dárků uvědomuje a umožňuje svým zákazníkům po Vánocích tyto dárky vrátit či vyměnit. Toto pravidlo není nikde ukotveno v zákoně, proto je dobré se při nákupu vždy informovat, jaké jsou podmínky pro výměnu či vrácení zboží v daném obchodě.

Jaké jsou podmínky pro vrácení dárků?

Jak už bylo zmíněno, prodávající v tomto případě vycházejí vstříc zákazníkům nad rámec svých povinností daných zákonem a mohou si tak stanovit své vlastní podmínky. Na co bychom si tedy při vrácení měli dávat pozor?

  • Vždy se dobře informujte na lhůtu, do které je možné využít možnosti dárky vrátit, někde je to 14 dnů bez udání důvodů, jinde měsíc a někde až 13 měsíců. 
  • Nezapomínejte si sebou vzít doklad o zaplaceném zboží.
  • Informujte se, zda je nutné k platné účtence dodat i originální obal zboží či krabici.
  • Je důležité si důkladně s prodávajícími ujasnit podmínky vrácení, zda je nutné si vybrat jiné zboží ve stejné hodnotě, nebo je možné dostat zpět peníze, pokud si nic jiného nevybereme. Liší se i doba pro vrácení peněz, protože ne vždy dostaneme peníze na ruku hned u kasy, někdy si na jejich vrácení musíme několik dnů až týdnů počkat.
  • Na některé typy produktů se vztahují výjimky, především na zboží ve speciálních akcích či slevách. Toto zboží díky nižší prodejní ceně nelze vyměnit ani vrátit. 
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)

Jak se liší podmínky při nákupu na internetu?

Podmínky u internetových obchodů se liší a především jsou jasně dány zákonem. Zboží z internetu je tedy možné vrátit do 14 dnů a to bez udání důvodů. Internetový obchodníci logicky nepřijímají zpět DVD, CD a počítačové hry a podobné typy dárků, u kterých byl porušen originální obal. V mnoha obchodech také nelze vrátit kosmetiku, potraviny, knihy, spodní prádlo, nebo zboží poškozené. V těchto případech je přístup internetových obchodů individuální a je nutné se vždy důkladně informovat.

Co když nakupuji v zahraničí?

Spotřebitelé nakupující v zahraničí by se opět měli informovat o obchodních podmínkách dané země, především zda-li existuje lhůta pro odstoupení od smlouvy. Dále jaké jsou záruční podmínky a je-li možné uplatnit reklamaci i v České republice v případě, že zde má prodejce pobočku či výrobní servis. Při nákupu přes internet v rámci Evropské unie platí speciální směrnice, ve které je stanoveno, že spotřebitel má minimálně 7 dní lhůtu od převzetí zboží, kdy smí odstoupit od smlouvy. V České republice je tato lhůta až 14 kalendářních dnů. 
Pokud se vy jako spotřebitel dostanete do situace, se kterou si nebudete vědět rady, nebo nastane problém, který nebudete umět vyřešit, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum. Kontaktovat také můžete jednu z osobních poraden Sdružení pro ochranu spotřebitelů, nebo zavolat na jejich poradenskou linku, kde vám zkušení odborníci poradí, jak vyřešit váš konkrétní problém. 
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)
Ilustrační foto (www.shutterstock.com)