Když demolice, pak následná recyklace bouraného materiálu. A k tomu slouží recyklační dvůr, který nemá nic společného s běžnými sběrnými dvory, kam ukládáme odpad. Vlastně jde o místo, kde probíhá takzvaný zelený (ekologický) koloběh stavební suti, asfaltu či betonu. Ubouraný materiál je zde zpracován a znova poslán do oběhu jako materiál stavební.
Firma ProTeren poskytuje v jižních Čechách již 13 let služby v oblastech terénních úprav a zemních prací, dopravních staveb a vodohospodářských staveb, inženýrských sítí, demolic a autodopravy. Navíc se specializuje na ukládání a zpracování stavebních a bio materiálů formou recyklace (recyklační dvůr a kompostárna). Pracuje s moderní stavební technikou, kterou obsluhují kvalifikovaní zaměstnanci.
Demolice s nejmodernější technikou
Díky novému profesionálnímu vybavení je firma ProTeren specialistou na demolice s působností přesahující jihočeský region. Dekonstrukční služby jsou prováděné také pomocí nového demoličního bagru Liebherr R 950 Demolition.
Prostě a jednoduše často platí, že aby se mohlo začít znova stavět, je třeba nejprve bourat. A to samé platí i pro recyklaci bouraného materiálu. Aby mohla proběhnout, začíná se bouráním. A právě nový přírůstek ve stáji firmy ProTeren, demoliční bagr Liebherr R 950 Demolition, vlastně v ČR ojedinělý Rolls Royce mezi bagry, demoliční práce zásadně usnadňuje. Vybaven je například svahovacím ramenem pro tvorbu svahů (třeba u dálnic apod.), různými demoličními nástavci, výložníky a násadami. V rámci jednoho projektu tak lze využít jeden stroj jak pro demoliční práci s velkým dosahem, tak pro úklid staveniště či svahování.
Demoliční bagr Liebherr R 950 operuje se systémem Liebherr Demolition Control (LDC), kdy displej ukazuje operátorům přesné umístění demoličního nástroje a za všech okolností zaručuje stabilitu stroje a bezpečnost operátora. Polohování nástroje a úhel náklonu stroje se zobrazují v reálném čase na dotykové obrazovce. Operátor tak získává potřebné informace o tom, jaké pohyby jsou bezpečné a možné, čímž se minimalizuje riziko lidské chyby s ohledem na stabilitu stroje.
Systém LDC je ergonomicky umístěn do zorného pole operátora tak, aby bylo sledování snadné a úplné. Pokud je překročena kritická hodnota měření, systém LDC automaticky aktivuje elektronický systém omezení dosahu. Demoličnímu nástroji není povolen žádný další pohyb, dokud se stroj nevrátí do bezpečného pracovního limitu.
Konstrukční provedení poskytuje bagru silnou základnu, díky čemuž odolává extrémním silám, kterým čelí při demoličních činnostech. Robustní konstrukce je navržena tak, aby vydržela i nejextrémnější podmínky. Všechny komponenty (podvozek, plošina s otočným prstencem, ložiska, šrouby a příslušenství) jsou připravené odolat extrémnímu namáhání a náročným požadavkům po dlouhou dobu.
Tento demoliční bagr má vysokou operativní spolehlivost a dlouhou životnost. Špičkové ergonomické standardy (např. speciální kabina) poskytují obsluze ideální podmínky pro efektivní práci. Kvalifikovaný operátor se proto může soustředit na daný úkol a dosáhnout nejlepšího výkonu. Nárazuvzdorné sklo v předním a střešním okně navíc poskytuje skvělý výhled na pracovní oblast. Bezpečnost je nejvyšší prioritou při každém demoličním projektu.
Ať už se jedná o demolici staré budovy, dálničního mostu, průmyslové haly nebo vodárenské věže, je díky variabilnímu vybavení práce s demoličním bagrem Liebherr R 950 efektivní a hospodárná. Demoliční bagr nabízí vysokou stabilitu, všestrannost a velký provozní výkon. Inovativní řešení, technické provedení a dlouhá životnost komponentů zaručují nejlepší možný výsledek v každém odvětví selektivní dekonstrukce.
Recyklační dvůr
Materiál z demolic pak může skončit v recyklačním dvoře, který nemá nic společného s běžnými sběrnými dvory, kam ukládáme odpad. Jde o místo, kde probíhá takzvaný zelený (ekologický) koloběh stavební suti, asfaltu či betonu. Ubouraný materiál je zde zpracován a znova poslán do oběhu jako materiál stavební. Služby recyklačního dvora jsou nabízené především stavebním firmám. Recyklovat lze skupiny odpadů stanovené vyhláškou MŽP č. 381/2001 sb., katalog odpadů: odpady kategorie O - ostatní odpady skupiny: 17, 20. Obecně řečeno je v recyklačním dvoře skládkován a recyklován především stavební odpad, beton, asfalt a zemina.
Přijímané odpady musí odpovídat katalogovému označení, nesmí být znečištěny ropnými ani jinými látkami kategorie N a nesmí v žádném případě obsahovat azbest. Bude-li stavební odpad obsahovat příměsi, recyklační dvůr si vyhrazuje právo odpad odmítnout nebo účtovat k uvedeným cenám 10 – 50 % přirážku podle stupně znečištění.
Na druhou stranu lze v recyklačním dvoře pořídit libovolné množství betonového recyklátu, zahradní zeminy (součástí recyklačního dvora je i kompostárna), štěrku a říčního kamene.
Recyklační dvůr disponuje například mobilním odrazovým drtičem Portafill 7000 IC-R (výkon 100 t/hod, vstupní otvor 600 x 600 mm, pásová váha, magnetický separátor kovů, celková hmotnost 26 t) a mobilním třídičem Keestrack (výkon 100 t/hod, třídění na 3 frakce (podsítná, mezisítná, nadsítná), různé do druhy sít (min 4 mm, max 125 mm), objem násypky 2 m3, celková hmotnost 26 t).
V recyklačním dvoře také pracuje čelisťový mobilní drtič Sandvik qj341+. Provozní hmotnost drtiče je 48.823 t, délka vstupního otvoru 1.2 m, šířka vstupního otvoru 0.75 m, přepravní délka 14.72 m, přepravní šířka 2.8 m, přepravní výška 3.79 m a maximální výkon 450 t. Dalším silákem recyklačního dvora firmy ProTeren je hrubotřídič Anaconda FTR200, respektive mobilní pásový nakladač, který je speciálně navržen pro snížení doby manipulace a snížení nákladů při skladování. Stroj je největším z řady nakladačů firmy ProTeren. Vybaven je dvaceti metrovým zásobovacím dopravníkem s proměnnou rychlostí dopravy pro usnadnění různých aplikací (písek, štěrk, kamenivo, kompost, uhlí a dřevní štěpka) a plnou kontrolu nad provozem. Přidat lze navíc další doplňky, například lze na dopravník namontovat pásový magnet, díky kterému dopravník funguje jako kovový separátor. Přidat je možné též prodloužené nástavce násypky a dvoupatrovou vibrační mřížku. Stroj byl vyzkoušen a testován i jako mulčovač s přidáním sady mulčovacího bubnu. Dalšími stroji používanými ve sběrném dvoře jsou Anaconda FTR150 a FTR100.
Dalším technickým skvostem strojového parku ProTeren je mobilní bubnový třídič Zemmler MS 5200, který disponuje třídicím výkonem až 150 m3/h a je vybaven diesel-hydraulickým pohonem. Stroj může třídit různé materiály jako například zeminy, písky, štěrky, komposty, štěpky, stavební sutě, recykláty, EBS, škváry, kamenivo apod. Dvojitý buben dovede třídit na 3 frakce při jedné pracovní operaci (jemná, střední a hrubá frakce) a masivní konstrukce vnitřního bubnu chrání vnější síta před hrubým materiálem. Maximální efektivnosti stroj dosahuje redukcí pracovních operací i provozních nákladů a snížením potřebného počtu dodatečných strojů. Drátěná síta jsou flexibilní (různé rozměry ok 2 – 80 mm, volitelné formy a průměry použitých drátů), jejich pořizovací náklady představují jen 10 % oproti kompletní bubnové jednotce, přeprava je snadná díky minimálním rozměrům a výměna síta je možná bez speciálních nástrojů, není nutné měnit buben.
Celý vozový (strojový) park společnosti ProTeren najdete ZDE. Vybrané stroje jsou dostupné k pronájmu včetně obsluhy.
Reference společnosti ProTeren najdete ZDE.