Vnější profil čela přístavby se prý vizuálně navazuje na konturu hor nad vesnicí Mojola. (Foto: Fabio Oggero) Zobrazit fotky zobrazit 13 fotek

Starý kámen, nové dřevo. Mohlo by se zdát, že tyhle materiály si ve vzájemném splynutí moc rozumět nebudou. Jenže v projektu přístavby z podhůří italských Alp k sobě dokonale sedí.

Kraj Piedmont je kouskem Evropy, kde se Itálie dotýká francouzské a švýcarské hranice, vymezené pohořím Alp. Zdejším končinám se obdivují milovníci zimních sportů i letních turistických výšlapů. Což také žene ceny zdejších nemovitostí strmě vzhůru. Dílem i proto, že místní stavební regule nepodporují novou zástavbu, a upřednostňují spíše stavebně-technickou adaptaci původních objektů. A přesně to je i případ Lou Estela, malého domku z vesničky Mojola, který se dočkal velmi netradičně uchopeného rozšíření.

Průběh střechy pak kopíruje průběh horizontu italských Alp na úbočích malebného Piedemontu. (Foto: Fabio Oggero)
Průběh střechy pak kopíruje průběh horizontu italských Alp na úbočích malebného Piedemontu. (Foto: Fabio Oggero)

Aby domeček vydělával na důchod

Majitelé jednoho ze zdejších částečně zastavěných pozemků si spočítali, že by i mohli slušně vydělávat pronájmem bydlení pro turisty. Jenže k vytvoření potřebného zázemí, ubytovací kapacity, neměli dostatek místa. Přesněji, na své parcele mohli nabídnout jen jednu z kamene vyskládanou sýpku, jež by svými parametry po ne zrovna laciné rekonstrukci směrem k obyvatelnosti stěží mohla nabídnout víc než jednu místnost. Což by asi nestačilo.

S dynamickým rozšířením, dřevěnou přístavbou, se ale kapacitní situace radikálně mění. (Foto: Fabio Oggero)
S dynamickým rozšířením, dřevěnou přístavbou, se ale kapacitní situace radikálně mění. (Foto: Fabio Oggero)
Výhled z toho, co je dnes obývacím pokojem, je naprosto fascinující každou hodinu dne i noci. (Foto: Fabio Oggero)
Výhled z toho, co je dnes obývacím pokojem, je naprosto fascinující každou hodinu dne i noci. (Foto: Fabio Oggero)

Proto se ji rozhodli rozšířit působivou přístavbou, která by plně odpovídala místním normám, které neumožňují rozšíření původních objektů o části s pevnými základy. Lou Estela tedy vznikla z nutnosti, z potřeby. A nabízí řešení pro zajištění minimálního pobytového komfortu: ložnici, toaletu, obývací pokoj. Přičemž roste jako novotvar z původní kamenné konstrukce, ale je plně dřevostavbou bez základů.

Fasáda koresponduje s okolními lesy

Architekti projekt uchopili jako stavební konsolidaci, urovnání poměrů v místě stavby. Přístavbu nenarušující autentické vyznění ani krajinný ráz, ale přitom zásadně měnící podmínky v místě. Nově přistavěná část přitom působí dojmem objektivu kamery nebo starého fotoaparátu, jež se svým hledáčkem – mírně zanořeným celostěným čelním oknem – upíná k panoramatu italských Alp.

Objekt staré sýpky neměl budoucnost: ani rekonstrukce by negarantovala jeho obyvatelnost. (Foto: Fabio Oggero)
Objekt staré sýpky neměl budoucnost: ani rekonstrukce by negarantovala jeho obyvatelnost. (Foto: Fabio Oggero)
Přístavba je nepochybně novotvarem, ale vůči okolí působí hladce, organicky. (Foto: Fabio Oggero)
Přístavba je nepochybně novotvarem, ale vůči okolí působí hladce, organicky. (Foto: Fabio Oggero)

S padesáti metry čtverečními přitom není nová dřevostavba ani tak expanzí, jako spíš vizuálně zajímavou hříčkou. Působí organicky, živě. Může za to i fakt, že přístavba se navazuje na modříny porostlé svahy hor fasádou vyrobenou z modřínu. Tady pravda vyrobenou dílensky a sestavenou do podoby samonosné konstrukce, s profilem střechy lehce imitujícím křivku horského horizontu.

Ložnice, přenesená do jádra někdejší sýpky, je obložena upraveným kamenem. (Foto: Fabio Oggero)
Ložnice, přenesená do jádra někdejší sýpky, je obložena upraveným kamenem. (Foto: Fabio Oggero)
Úzké napojení krčku, spojení kamene a dřeva, kryje nezbytné hygienické zázemí. (Foto: Fabio Oggero)
Úzké napojení krčku, spojení kamene a dřeva, kryje nezbytné hygienické zázemí. (Foto: Fabio Oggero)

Objekt, který rozšířil možnosti i budoucnost

Lou Estela je přitom lekcí z kontrastu, ukázkou bezešvého spojení dvou zdánlivě si odporujících prvků. Materiálu jen částečně opracovaného letitého kamene staré stavby a moderního dynamismu technicky upraveného dřeva. Krček, napojení starého na nové a průchod dřeva do kamene, je zevnitř zpracován jako část neutrální, nesoucí miniaturní koupelnu a hygienické zázemí. Směrem dovnitř kamene je pak situována ložnice, dřevěné přístavbě vévodí obývací pokoj.

Modříny na svazích hor, modřínové dřevo na členité fasádě. Lou Estela „roste“ z okolí. (Foto: Fabio Oggero)
Modříny na svazích hor, modřínové dřevo na členité fasádě. Lou Estela „roste“ z okolí. (Foto: Fabio Oggero)
Přístavba zvýšila užitnou plochu na nynějších 50 metrů čtverečních. (Foto: Fabio Oggero)
Přístavba zvýšila užitnou plochu na nynějších 50 metrů čtverečních. (Foto: Fabio Oggero)

Materiály exteriéru se zrcadlí směrem dovnitř. Ložnice s úpravami v  obkladovém kameni si zachovává tmavé vzezření, světlé dřevo obývacího pokoje pak navádí světlo pronikající oknem dovnitř. Přístavba tu z fyzicky nedostatečného prostoru činí plně využitelnou místnost, doplněnou a potřebné zázemí. Objektu s minulostí dává rozšířením budoucnost. Z mála tu vzniká skutečně mnoho.

Materiály: Dario Castellino Architetto

Foto-kredit: Fabio Oggero

Studie domu (Zdroj: Dario Castellino Architetto)
Studie domu (Zdroj: Dario Castellino Architetto)
Půdorys domu (Zdroj: Dario Castellino Architetto)
Půdorys domu (Zdroj: Dario Castellino Architetto)
Studie domu (Zdroj: Dario Castellino Architetto)
Studie domu (Zdroj: Dario Castellino Architetto)