Čeští stavaři prorazili svůj první silniční tunel na Faerských ostrovech

Čeští stavaři prorazili svůj první silniční tunel na Faerských ostrovech

Tunel dlouhý 1,2 km nyní propojuje vísky Fámjin a Øroðvíkar na nejjižnějším z Faerských ostrovů Sudurøy. A právě ve druhé polovině července čeští stavaři silniční tunel definitivně prorazili. Tunel nahradí původní horskou cestu, která je obzvláště v zimě téměř neprůjezdná. Projekt silničního tunelu je realizován po názvem Fámjimstunnilin.

Strojní pokládka zámkové a velkoformátové dlažby ušetří čas a peníze

Strojní pokládka zámkové a velkoformátové dlažby ušetří čas a peníze

Ne vždy a všude je strojní pokládka dlažby možná, respektive dává smysl. Ale na velkých plochách, kde by bylo ruční pokládání dlaždic příliš pracné a zdlouhavé, ušetří spoustu času a peněz. Ke strojní pokládce se používají například pokládací stroje Optimas Toro H 88 a Optimas Toro H 77.

Proč jsou chudé čtvrti na východě měst a proč jsou města nejvýznamnějším vynálezem všech dob?

Proč jsou chudé čtvrti na východě měst a proč jsou města nejvýznamnějším vynálezem všech dob?

V anketách o nejužitečnější, nejvýznamnější, největší, nejgeniálnější vynálezy lidstva se objevuje kde co. V žádné z anket však nenajdete vynález nejvýznamnější, totiž města. A je to tak vlastně správně, jelikož nejde o vynález jako takový, nýbrž přirozený důsledek vývoje lidstva. Možná i principiálně důsledek vývoje inteligentních společenství. Proč jsou ale chudinské čtvrti vždy na východě měst? A proč nás i přes veškerou prosperitu neustále provází unifikace, nuda a šeď?

Digitální technická mapa krajů ušetří spoustu peněz a času. Už funguje, ale data se stále plní

Digitální technická mapa krajů ušetří spoustu peněz a času. Už funguje, ale data se stále plní

Zároveň s diskutabilním způsobem startu digitalizace stavebního řízení byl spuštěn i projekt, který funkční opravdu již je, a který usnadní ve městech a obcích získávání informací o dopravní a technické infrastruktuře (a nejen o ní). A to zcela zdarma. Byly spuštěny Digitální technické mapy krajů (DTM). Jde o důležitou, dokonce velmi zásadní součást digitalizace stavebního řízení a územního plánování, která ušetří každému, kdo potřebuje informace o dopravní a technické infrastruktuře, spoustu peněz a času.

Jeskyně a kamenné varhany nemusely bojovat se silnicí. Skryl je upravený park

Jeskyně a kamenné varhany nemusely bojovat se silnicí. Skryl je upravený park

Japonský krajinářský projekt Gebun-do, který veřejnosti zpřístupňuje zajímavou přírodní památku, je inspirativní celkovou odlišností svého přístupu. Dokázal totiž vyvážit citlivě zájmy řekněme ochranářské, poptávku cestovního ruchu i náležitosti, které souvisí s potřebnou dopravní infrastrukturou.

Nekončící zobání zdravých stromů podél silnic v Česku. Chce to změnu

Nekončící zobání zdravých stromů podél silnic v Česku. Chce to změnu

„Někdo nám tu zobal,“ řekne lesník, když zjistí, že z úhledné hromady dřeva ubylo. Aby se hned poznalo, jestli na konkrétním místě někdo “zobal“, označují se hromady dřeva barvou ve spreji. Jak ale označit stromy podél silnic, kterých každým rokem ubývá, a které nejsou dostatečně nahrazovány novou výsadbou? Podél silnic se totiž v Česku “zobe“ často a rovnou po celých stromech, statisících stromů. Fyzicky je přitom barvou označen každý, ale v jiném smyslu než lesnickém.

Zahraniční stavbou roku 2023 se stal slovenský železniční tunel Milochov

Zahraniční stavbou roku 2023 se stal slovenský železniční tunel Milochov

Železniční tunel Milochov na trati Púchov–Žilina byl na galavečeru v pražském Rudolfinu vyhlášen 24. listopadu Nadací pro rozvoj architektury a stavitelství jako Zahraniční stavba roku 2023. Porota tak ocenila modernizaci 19 kilometrů dlouhého úseku trati Púchov – Považská Teplá a především pak jeden ze dvou tunelů tohoto projektu. Na výstavbě se podílely společnosti Doprastav, Subterra, TSS Grade a Elektrizace železnic Praha. Generálním projektantem stavby byla firma REMING CONSULT a.s..

Kanibalizace měst zní děsivě, ale je ideální cestou pro budoucnost stavebnictví

Kanibalizace měst zní děsivě, ale je ideální cestou pro budoucnost stavebnictví

Od roku 1900 se objem materiálů nahromaděných ve vystavěných budovách a infrastruktuře po celém světě zvýšil třiadvacetkrát. Badatelé soudí, že naše dostupné zdroje vyčerpáváme bezprecedentním a neudržitelným tempem. A prý bychom měli místo těžby ubývajících surovin z přírody začít využívat materiály dostupné. Je prý třeba začít kanibalizovat naše města.