Tunel dlouhý 1,2 km nyní propojuje vísky Fámjin a Øroðvíkar na nejjižnějším z Faerských ostrovů Sudurøy. A právě ve druhé polovině července čeští stavaři silniční tunel definitivně prorazili. Tunel nahradí původní horskou cestu, která je obzvláště v zimě téměř neprůjezdná. Projekt silničního tunelu je realizován po názvem Fámjimstunnilin.
Projekt Fámjimstunnilin je vlastně první zakázkou společnosti Metrostav Norge na Faerských ostrovech. Firma zde vystupovala v roli subdodavatele faerské stavební společnosti J&K Petersen, investorem projektu je společnost Landsverk, což je vlastně faerská obdoba českého ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic).
Sněhové kalamity i silné vichřice
Stavaři si museli při prorážení tunelu poradit s komplikovanými geologickými podmínkami, ale i drsnými sněhovými kalamitami a vichřicemi o síla větru 90 km/hod a s nárazy až 200 km/hod. Nakonec právě drsné a nepříznivé klima bylo hlavním důvodem výstavby tunelu. Rozhodně se po dokončení tunelu život místním obyvatelům o dost zkvalitní.
Velké stavařské dobrodružství
„Myslím, že se s naším týmem shodneme na tom, že tato stavba byla jedno velké dobrodružství. Nová země s novými specifickými podmínkami, kterým jsme se museli jen přizpůsobit, nic jiného nám totiž nezbývalo. Pro mnohé z nás to zdaleka nebyl první projekt, zvládli jsme během kariéry výzvy různého typu, avšak tento projekt byl jedením z nejnáročnějších po všech stránkách. Zažili jsme zde spoustu těžkých, ale i těch dobrých chvil, které nakonec vyvážily drsné prostředí. A i když nebyla stavba technicky, logisticky ani samotnými přírodními podmínkami jednoduchá, postavili jsme se k tomu čelem a stavbu úspěšně dokončili. A za to patří obrovské poděkování celému týmu a všem, kdo se na stavbě jakkoliv podílel,“ řekl Anton Vido, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge.
Ražby skandinávskou metodou Drill and Blast
Ražby tunelu se prováděly od října 2022 skandinávskou metodou Drill and Blast, tedy metodou, se kterou již mají čeští stavaři bohaté zkušenosti z výstavby tunelů ve Finsku, Norsku a na Islandu. Celkový objem výrubu činil 82 000 m3, přičemž šlo především o bazalt. Nový silniční tunel je široký 8,5 m a jeho profil je 65 m2. Na tunel nyní naváže silnice směrem k oběma obcím, které tunel spojuje. Původní ražby byly plánovány na 33 týdnů, díky dvěma závalům se však protáhly o 31 týdnů, čili na téměř dvakrát tak dlouhou dobu. Stavba měla být dokončena do konce srpna tohoto roku.
Původně se s výstavbou tunelu dlouho váhalo
Projekt Fámjinstunnilin byl dlouho projednáván kvůli předpokládané náročnosti výstavby, ale i málo početné populaci ve Fámjinu. Celkové náklady na projekt byly původně odhadnuty na přibližně 169 milionů dánských korun včetně možného zvýšení cen. Kvůli nepřiznivému klimatu musí tunel mít dva nouzové zálivy. Půdorysně je tunel tvořen třemi protisměrnými oblouky s poloměry 500 m, 600 m a 600 m. Podélný sklon tunelu začíná ve směru ražby přibližně na 6,5 %, po většině své délky má hodnotu zhruba 5 % a těsně před koncem ražené části se blíží nule. Plocha příčného řezu je 67,01 m2, v místě nouzových zálivů je příčný řez rozšířen na 85,17 m2.
Více se o stavbě tunelu dozvíte ZDE.
Zdroj: casopisstavebnictvi.cz, Metrostav, zdopravy.cz, mhd86.cz, novinky.cz, Seznam