Stejně jako velká většina našich vrstevníků jsme i my dospěli k rozhodování, jak dál řešit bydlení. Manžel bydlel celý život v bytovce v Brně, já pocházím z vesnice a krátká městská epizoda mi stačila. Během studií se to dalo, ale s dětmi bych tam žít nechtěla. Miluji Brno, ale ještě víc volnost a dostatek prostoru. Manžel to viděl stejně, a tak se nám otevřely 2 varianty. Buď si koupit starší domek, který bychom postupně opravovali, nebo se pustit do stavby. Co hrálo největší roli při rozhodování a jak to celé dopadlo?
Oprava staršího domu, nebo novostavba?
První kroky na internetu směřovaly k realitním a prodejním stránkám nemovitostí. Jak bych to shrnula… Nabízené domky se dělily do dvou variant. Ta první vypadala sice dobře, ale projevilo se to samozřejmě na ceně. Ta druhá už nestála moc, ale museli bychom do oprav hodně investovat. Ať jsme počítali, jak jsme počítali, za rodinný domek pro naši rodinu bychom dali tolik, za kolik už se dá postavit novostavba přesně podle našich představ. A přesně tento argument převážil.
Miluji vaření a kuchyně s jídelnou je pro mě středobodem domu. Chtěli jsme 3 dětské pokoje a menší pracovnu. Spodní patro sestavené tak, abychom tam na stará kolena měli všechno potřebné… Všechna tato přání těžko napasujete na nějaký dům, který stavěl někdo jiný.
Výběr lokality pro novostavbu
V tento moment přišlo další rozhodování a to konkrétně výběr pozemku. Asi všem je jasné, že ceny za pozemky se dnes pohybují v takových relacích, že to kolikrát spolkne třetinu hypotéky. Samozřejmě čím blíž Brnu, tím si sáhnete víc do kapsy. I proto jsme se rozhodli, že využijeme nabídky mých rodičů. Zbourat starou část domu, která se už vůbec nevyužívala a spíš trouchnivěla a využít nově vzniklého místa. Odpadlo nám tím řešení spousty věcí, ale naopak kupa dalších se objevila. Například jsme museli nechat vypracovat protokol ke zbourání budovy. Vyřídit povolení k demolici, všechno pečlivě zbourat, rozebrat a odvozit. Vyřídit rozdělení pozemku, přepis a zápis na katastr. To všechno sebralo dost času, ale přineslo velikou finanční úsporu.
V případě, že se rozhodnete pro nový pozemek, určitě si pohlídejte a ověřte všechny náležitosti okolo sítí a územního plánování, abyste časem nebyli nepříjemně zaskočení. Zároveň vás asi bude zajímat okolí. Jak daleko to budete mít do práce? Kde se tam dá nakupovat? Máte blízko k lékaři? A co školky a školy? Do přírody musíte dojíždět, nebo to je co by kamenem dohodil?
Určete si priority a podle těch se rozhodujte. I když někdy jde toto všechno stranou a nakonec převáží třeba "jen" to, jestli máte poblíž rodinu a jak na vás dané místo působí pocitově. Já bych se jen těžko loučila s naším krajem a okolím, které tak miluji. Velká zahrada, zvířata, vlastní eko louka, les 5 minut chůzí od domu… A rodina hned vedle nás.
Představy o novém domově a výběr projektanta
Každý si představujeme ten svůj domov jinak. Naše představy směřovaly k šetrnému bydlení. Četli jsme o materiálech, studovali realizace, projížděli diskuzní fóra, ptali se těch, co už mají postaveno… Naše hlavy připomínaly pátrací balon. Já to vzdala a nechala tuto část hlavně na manželovi. Po několika týdnech padla volba na vápenopískové cihly neboli VPC - konkrétně vápenopískový zdicí systém KMB SENDWIX od českého výrobce společnosti KM Beta a řešení pasivního domu. Pak jsme se mohli posunout dál a hledat projektanta, který má s tímto materiálem zkušenost.
Po přečtení referencí a osobních schůzkách jsme si plácli a začali společně řešit projekt domu. Ten pro nás projektant připravoval kompletní, protože nás čekala stavba svépomocí a částečně dodavatelsky.
Hypotéka na stavbu domu
Další fázi bychom se nejradši vyhnuli, ale na účtu se nám nehřejí miliony, takže i my už patříme mezi hypotékou zatížené. Využili jsme služeb osobního finančního poradce, který manželovi už několikrát dobře poradil a vybrali jsme banku. Projektant nám předal rozpočet a my zvolili konečnou částku. Tady bych ráda upozornila na to, že jsme si dali menší rezervu a teď s tím před dokončením stavby krapet bojujeme. Abyste totiž mohli čerpat další sumu od banky, přijde odhadce, který ocení prostavěnost a tu oceňuje podle rozpočtu. Bohužel ho (ani banku) nezajímá to, že jsou teď ceny jinde, a že jste za spoustu věcí zaplatili víc. Takže se pak snadno dostanete do situace, že dokud nedostavíte kompletně všechno (nebo neuhradíte další věci ze svého), tak zbytek peněz od banky neuvidíte. I proto všem doporučuji myslet na větší rezervu a radši pak část nevyčerpat, než mít podobné problémy.
Vyjadřovačky a hurá na stavební úřad
To máte radonový průzkum, zaměření, řešení přípojek, výjimky (pokud máte od sousedů malé rozestupy), hygienu kvůli tepelnému čerpadlu a rekuperaci, povolení sjezdu, užívání komunikace, vyjádření od hasičů a spousta dalšího papírování. Hodně nám s tím pomohl projektant, ale i tak nás to stálo spoustu nervů. Každý úřad má totiž 30denní lhůtu na vyjádření a často si dávají čas na rozmyšlenou.
Až jsme drželi v ruce veškerou potřebnou dokumentaci, vydali jsme se na příslušný stavební úřad. I tady mají 30 dní na rozhodnutí, takže když to vezmu zpětně od první schůzky s projektantem po získání stavebního povolení, tak se dostáváme v našem případě víc jak na půl roku! A to k tomu ještě započítáváme řešení projektu pro Novou zelenou úsporám. Jestli tedy uvažujete o stavbě domu, počítejte i s touto časovou prodlevou.
Kolik to stojí, než se kopne do země...
Zmínila jsem hned několik kroků, které stavebník řeší ještě před tím, než se začne stavět. Protože si píšeme do tabulky kompletně všechny náklady, tak jsem pro vás snadno spočítala, kolik nás to stálo - 130 000 Kč (není započítáno bourání stavby, beru to od nuly, tedy srovnaného pozemku a zápisu na katastr).
Ušetřit by se dalo asi jen za projekt, protože ostatní položky byly povinné a nezískali bychom bez nich stavební povolení. Projekt se dá koupit typizovaný, ale to asi jen v případě, že máte ideální pozemek, sousedy daleko a omezené představy o vlastním bydlení. Což v našem případě neplatilo ani jedno.
Víc se dozvíte v dalším článku, kde se budu podrobně věnovat vybranému zdivu.