Klasická novostavba, navazující zahradou na ulici? Jak se to vezme. (Foto: Satoshi Asakawa) Zobrazit fotky zobrazit 10 fotek

Dům ZPK je hodně zvláštní případ. To ostatně připouštěli i architekti ze studia GoGo1122, kteří byli pověření jeho rekonstrukcí. Spíše tedy adaptivní proměnou, protože dům už pamatoval od svého vzniku pětasedmdesát let. A tím to vlastně celé začalo.

Pětasedmdesát let, to není žádný rekord. Ale pořád jsou to tři generace, které v jednom a tom samém domě vyrostly. Současní majitelé byli vnoučaty původních stavitelů. A nedá se úplně říct, že by chtěli na svém obydlí něco zásadního měnit. Ve vztahu k vesnici, k sousedům, historii celého místa. V tom všem vystupoval onen zdánlivě obyčejný a již notně zastaralý dům.

To dvoutvářné provedení dopřává domu ZPK velmi nezvyklou estetiku. (Foto: Satoshi Asakawa)
To dvoutvářné provedení dopřává domu ZPK velmi nezvyklou estetiku. (Foto: Satoshi Asakawa)
Prostorové pojetí zůstalo zachováno, mise architektů byla splněna. (Foto: Satoshi Asakawa)
Prostorové pojetí zůstalo zachováno, mise architektů byla splněna. (Foto: Satoshi Asakawa)
Hned za vstupem do domu se totiž odhalí konstrukce původní střechy. (Foto: Satoshi Asakawa)
Hned za vstupem do domu se totiž odhalí konstrukce původní střechy. (Foto: Satoshi Asakawa)
A původní krovy i krytina ze dřeva se tu postupně budou odhalovat všude. (Foto: Satoshi Asakawa)
A původní krovy i krytina ze dřeva se tu postupně budou odhalovat všude. (Foto: Satoshi Asakawa)

Zbourat jej a nahradit novostavbou? To by asi bylo příhodné pro současné obyvatele, ale jaké vysvědčení by jim to vystavilo před zraky jejich předků na věčnosti? V Japonsku se takové věci neberou na lehkou váhu. A jen tak bourat něco, co stále slouží dobře a dokazuje um předešlých generací, to se zkrátka nehodí. Proto současní obyvatelé požádali architekty, aby to jejich bydlení proměnili.

Tak, aby odpovídalo současným nárokům na bydlení. Ale taky současně, aby to „staré“ z domu nezmizelo. Aby se to stalo součástí nadčasového příběhu, v němž dům slouží jako vzpomínka na předchůdce, zanechaná pro budoucí obyvatele.

Dům prorůstající domem

Zní to poeticky, krásně. Ale vytvořit v tom pojetí projektovou harmonii zrovna snadné nebylo.

Třeba už proto, že střechy a krovy původní stavby byly ze dřeva a bambusu. A její provedení nevyhovovalo současným stavebním ani požárním normám. Zkrátka, muselo se tu hodně improvizovat, plánovat a přemýšlet, aby vzniklo něco nového a přitom z toho starého zmizelo co nejméně.

Je to nový dům, vestavěný a překrývající starý dům. (Foto: Satoshi Asakawa)
Je to nový dům, vestavěný a překrývající starý dům. (Foto: Satoshi Asakawa)

Takže? Na východní fasádě vytvořili velkolepý otvor, který doplňuje hliněná terasa plynule přecházející z obytné části. Složitý labyrint příček byl rozpuštěn a vznikl jednotný prostor. Zbytkům stavby - hliněným stěnám a základové desce - vdechli architekti nový život. Díky těmto proměnám se vnitřní prostor, předzahrádka a místní cesta prolínají v harmonické jednotě.

Snaha neponičit a nenarušit tu vzpomínky na minulost byla velmi intenzivní. (Foto: Satoshi Asakawa)
Snaha neponičit a nenarušit tu vzpomínky na minulost byla velmi intenzivní. (Foto: Satoshi Asakawa)
Stavět v souladu s moderními standardy a normami, a ponechat staré, nebylo snadné. (Foto: Satoshi Asakawa)
Stavět v souladu s moderními standardy a normami, a ponechat staré, nebylo snadné. (Foto: Satoshi Asakawa)

Výsledný půdorys stavby umožňuje vnímat jemné plynutí času. Definují to přechody mezi stěnami a stropy, kterými na sebe navazují staré a přistavěné úseky, které tak zachovávají prostorovou paměť původního obydlí. Rozeznáte je i podle toho, že jsou vedeny ve dvou výškách. První z nich, ve výšce 1950 mm, odráží výšku původních nadpraží. Druhá, hranice mezi minulostí a současností, uzavírá renovované povrchy ve výšce 2300 mm, nad níž stojí původní konstrukce obnažená.

Žili tu tři generace jedné rodiny, a mladí na staré zapomenout nechtějí. (Foto: Satoshi Asakawa)
Žili tu tři generace jedné rodiny, a mladí na staré zapomenout nechtějí. (Foto: Satoshi Asakawa)
Přistavěné části od těch původních není problém rozeznat. (Foto: Satoshi Asakawa)
Přistavěné části od těch původních není problém rozeznat. (Foto: Satoshi Asakawa)

ZPK je zvláštní případ, protože v sobě odhaluje struktury minulosti velmi zvláštním způsobem. Má svéráznou texturu i styl, utkaný z jemných nitek historie obývání.

Zdroj: GoGo1122

Foto: Satoshi Asakawa