Především židle a stoly jsou alfou a omegou dětského zdraví, vždyť ve školních lavicích tráví děti spoustu času. Ovšem jsou i další důležité prvky nábytku pro školy, ale i školní jídelny.
Jak vybrat školní lavice a stoly
Sezení ve školní lavici představuje značnou statickou zátěž na páteř i celý pohybový aparát dětí. A na kvalitní sezení má zásadní vliv právě správná velikost školního nábytku. Školní židle a Školní lavice výrazně ovlivňují držení těla, přičemž nesprávné držení těla způsobuje poruchy pohybového aparátu dětí, ale i bolesti zad, hlavy a břicha. Děti se rychleji unaví fyzicky i duševně, zhorší se jejich soustředění a učení.
Pro výrobu školního nábytku platí norma ČSN EN 1729-1:2007 „Sedací a stolový nábytek pro vzdělávací instituce“. Dodržení této normy je zásadní podmínkou pro udělení certifikace na školní nábytek každému výrobci nábytku. Tato norma udává výšku a hloubku nábytku, sklon sedáku, rozměry a umístění opěráku, sklon desky školní lavice a ostatní ergonomické parametry školního nábytku.
Z normy například vyplývá, že výška pracovní plochy školní lavice je dána přibližně výškou loktů. Žádoucí je přitom možnost náklonu pracovní plochy (10-16 stupňů), čímž se sníží zátěž na krční páteř a ramenní pletence. Pro židle platí, že výška zádové opěry slouží hlavně jako opora beder, nikoli hrudní páteře. Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená. Výšku sedadla udává délka bérce zvětšená o výšku podpatku.
Vhodné je ale též použití různých doplňků, například stojánku na podložení učebnice (lze použít i penál), který odlehčuje především krční páteř a zlepšuje její postavení.
Dobrý pozor si musíme dát především na vysoko umístěné opěradlo, příliš hluboký sedák, nepřiměřenou (často vyšší) výšku sedáku a stolu. Při sezení se musí chodidla opírat celou plochou o podložku.
Při nákupu školního nábytku určitě vyžadujte po výrobci předložení certifikátu, který byl vydán certifikačním úřadem v ČR. Certifikát potvrzuje shodu vlastností nábytku s ČSN EN 1729-1:2007 a ČSN EN 1729-2:2007. Doporučuje se raději nákup nábytku s pevně danými rozměry, pokud je nábytek nastavitelný, pak maximálně pro dvě velikosti. Vedle toho je třeba velikost nábytku kontrolovat dvakrát do roka a případně jej vyměnit za nábytek vhodnější velikosti.
Výjimku představuje takzvaný rostoucí nábytek, který lze průběžně nastavovat s věkem a tedy fyzickými parametry a potřebami dítěte, ten je však prioritně určen do dětských pokojů, nikoli do škol. Ve školách se podle věku dětí mění třídy a jejich vybavení vyhovujícím nábytkem. Jiný určitě najdeme v první a jiný v deváté třídě, ovšem to jsou protipóly a mezi nimi jsou mezistupně.
Další nábytek do škol a školních jídelen
Ovšem školní nábytek, to nejsou jen židle a lavice, školy též potřebují kvalitní šatní skříňky a lavice do šaten, katedry a židle pro učitele, kancelářský nábytek do sborovny, ředitelny, kabinetů apod., školní tabule, interaktivní tabule, flipcharty a nástěnky do učeben, skříně a vozíky na elektroniku a jiné mobilní zařízení, skříně, skříňky, regály, dílenský nábytek a v neposlední řadě též jídelní stoly a židle. Vybavení škol sice není levnou záležitostí, ale je zcela nezbytné jak pro zdraví dětí, tak pro kvalitní výuku.
Zdroj: www.kovovynabytek.cz