Projekt renovace skromného bydlení z Ósaky přináší nevšední pohled do zázemí typické japonské rodiny. A vysvětluje i zajímavé prvky místních inspirativních tradic. Třeba péči o přestárlé. Protože domovy pro důchodce jsou tu poněkud nedůstojným místem k poklidnému stárnutí a podzimu života.
Japonsko patří k zemím, kde si na rodinných tradicích dávají opravdu záležet. Byť mnohé z nich se nám mohou zdát trochu zvláštní. Jednou z takových je pak nepsané pravidlo péče o přestárlé, babičky a dědečky. Když už přestanou stíhat tempo okolního světa a potřebují starostlivý dozor, považuje se za samozřejmost, že si je jejich dcera nebo syn automaticky vezmou k sobě domů. Žádná domácnost ale není nafukovací, a platí to i v Japonsku. Takže se děti těch, kteří budou o staříčky pečovat, stejně automaticky přesunou do domu obývaného dříve oněmi důchodci. Pro řekněme osmdesátileté důchodce se tedy adaptují pokoje a studovny jejich řekněme dvacetiletého vnoučete (typicky jde o syna), zatímco on zamíří do domu, kde žili důchodci, a pustí se tu do rozsáhlé „zabydlovací“ renovace.
Bydlení pro mladé je jisté u starých
Tak, aby sem mohl sám jednou přivést svou budoucí ženu a založit tu vlastní rodinu (a za pár dekád, až odchová vlastní děti, k sobě mohl nastěhovat své rodiče). Že se ti čtyřiceti až padesátiletí jednou se svými vlastními rodiči, svéráznými důchodci, docela natrápí? To jistě ano, ale zrovna tak se o ně starali oni, když byli dětmi. Je to splátka za rodičovskou investici, oplátka za lásku a péči. Kdo se nepostará o své rodiče, není hoden vlastní existence. A tak je tahle kontinuita předávání obydlí z důchodců na vnoučata, navazující koloběh starého a přicházejícího života, dávno zaběhlá napříč generacemi. Dá se říct, že je to také velmi úsporná praxe – i mladá rodina má přislíbenou garanci bydlení bez hypotéky - navíc s poměrně laskavým vysvětlením. Trochu škoda, že se s ní v evropském kontextu už většinou neshledáme.
Domy stavěné k rozebírání
Pochopitelně, že ona renovace obydlí po staříčcích není vždy úplně snadná. Přeci jen, standard bydlení se za posledních 60 let hodně změnil, a mladí si žádají trochu jiné pojetí komfortu a místa. Ale to už je výzvou pro architekty, kteří se musí poprat se zastaralými stavebními konstrukcemi, novým dispozičním řešením místností, zateplením a izolací. Anebo, jak dokládá příklad aktuální renovace-adaptace z Higashi Sumiyoshi, předměstí Ósaky, s plísněmi. Japonské domy, ve venkovských oblastech neméně tradičně stavěné ze dřeva, totiž byly designovány na dlouhověkost. Jenže té se ve vlhkém podnebí dalo dosáhnout jen opakovanou kondiční demontáží a restaurátorský zákrokem celé konstrukce. Kdy se domy rozebíraly?
Když například zemřel „božský“ císař, nebo nějaký velmi významný člen rodiny, bylo zvykem starý dům na znamení smutku rozebrat na součástky, a postavit jej znovu, o kousek vedle. Proto také má japonská architektura dřevostaveb minimum pevných spojů, extrémně limitované vruty/hřebíky a ty nejrafinovanější napojení dřevěných prvků. Přičemž v rámci přestavby a demontáže došlo na ošetření všech zubem času nahlodaných součástí. Tahle tradice se už ale po II. světové válce z Japonska víceméně vytratila, a proto byl malý dům z Ósaky v dřevěných prvcích, neměněných dlouhá desetiletí, už hodně poznamenaný stářím. Takže zatímco exteriér domu o rozloze 60 metrů čtverečních si zasloužil jen minimální úpravy (z hlediska napojení na malý ohraničený dvorek, vsazení nových posunovacích dveří), interiér musel prodělat výraznější modifikace.
Zvýšení střechy nabídlo podkroví
Zásadní bylo vylehčení a nazdvihnutí nosné konstrukce střechy, pokládka nové krytiny systému kawara, vyrovnání sklonů a připojení okapů. To vše proto, aby se zamezilo protékání a zpřístupnila se minimální plocha pro obývání podstřeší (zhruba 14 metrů čtverečních). Do interiéru se promítlo zesílení nosných stěn, nové ošetření starých trámů. Rozvržení místností přitom zůstalo zachováno, a dům si stále uchovává svůj nostalgický náboj. Přeci jen, je to bydlení, které daroval děd svému vnukovi. Aby tu mohl vychovat své vlastní děti, a poté se postarat o své rodiče. To, jak dům vypadá, prý není až tak dalece podstatné. Důležitější je, jestli se dokážete postarat o ty, kteří vám dali život.
Materiály: Coil Kazuteru Matumura Architects
Foto-kredit: Yoshiro Masuda