Segment stavebnictví je velmi specifický v tom, že výsledek, respektive termín finální realizace není závislý jenom na vás a vašich zaměstnancích. Často jsou ve hře úřady, které jsou v aktuální situaci ještě pomalejší než obvykle, zpožděné dodávky materiálu, zpoždění práce externích specializovaných dodavatelů a v neposlední řadě nedostatek pracovní síly a její náhlý odliv – mnoho pracovníků ze zahraničí se vzhledem k aktuálním okolnostem vrací zpět do vlasti. A nasmlouvané zakázky najednou nemá kdo realizovat. To vše se odráží na cashflow. Práce není dokončená? Materiál je zaplacený a vázne to jinde? To dodavatele zpravidla nezajímá – chtějí zaplatit (celkem pochopitelně) za dokončenou práci. Co s tím? Máme pro vás několik užitečných tipů.
1. Vytvořte si časový plán plateb
Mějte o svých platbách perfektní přehled. Ať už se jedná o příjmy nebo výdaje. Je potřeba průběžně vědět, jak na tom jste. Pokud vám například klient oznámí, že nezaplatí, nebo bude mít zpoždění, můžete snadno zjistit, jak jste na tom s cash flow a jak moc dočasný výpadek vaši aktuální situaci ovlivní a „ořezat“ náklady jinde, případně počkat s větší objednávkou materiálu.
Časový plán plateb vždy připravujte dopředu a s rezervami, abyste měli manipulační prostor. Pokuste se, abyste nikdy nejeli „nadoraz.“
2. Zaveďte placení předem. A důsledně na něm trvejte!
Nejlepší však je situaci v bodě jedna předejít. Chcete mít vy i klient jistotu, že bude zakázka dokončena včas? Zaveďte platby předem, nebo minimálně trvejte na záloze. A tu vzhledem k aktuální situaci zvyšte alespoň na padesát procent. Nebo zálohu nastavte tak, aby v nejhorším pokryla alespoň materiál a základní částku vynaloženou na pracovníky (tzn. bez firemní přirážky).
Pokud se klientům nové podmínky nebudou líbit, raději zakázku nepřijímejte. Průzkumy ukazují, že problém není v nedostatku zakázek – segment stavebnictví co do poptávky služeb jako jeden z mála roste. Problémem je druhotná platební neschopnost – ať už na straně vaší v důsledku neproplacení vydaných faktur včas nebo na straně klientů, kteří se do obdobné situace mohou dostat také. Stejně jako vy. Není důležité vzít co nejvíce zakázek. Důležité je zachovat stabilní cash flow firmy.
3. Preventivně nastavte delší dodací lhůty
Říká se, že čas jsou peníze. Toto heslo aktuálně platí dvojnásob. Jak předejít stresu a problémům s cash flow? Vytvořte si časovou rezervu – termíny dodání/ finalizace zakázky preventivně prodlužte. S časovou rezervou budete počítat s možnými komplikacemi (pozdní dodání materiálu, nedostatek pracovních sil nebo jejich náhlý odliv …) a zvýšíte tak pravděpodobnost, že dostojíte svému slovu a práci odvedete ve slíbeném termínu. Dodáte včas, dostanete včas zaplaceno. I díky tomuto zdánlivě banálnímu opatření se vám podaří držet se lépe plánu plateb a zastabilizovat firemní prostředky.
4. Komunikujte. S odběrateli i dodavateli.
Předcházejte problémům – komunikujte. Vezměte telefon a zavolejte svým dodavatelům. Sdělte jim, že je v pořádku, kdyby něco nestíhali, zlobit se nebudete, všichni víme, jak je aktuální doba nestabilní. Zdůrazněte však, že je třeba včas jakékoliv prodlení či jiné komplikace komunikovat. Včasné upozornění dává manipulační prostor pro hledání alternativ, ale také pro komunikaci s klientem.
To samé platí pro vaše klienty – odběratele. Pokud se obáváte zpoždění nebo jste byli upozorněni, že k němu může i přes výše uvedená opatření dojít, včas o tom klienta informujte – nebude nepříjemně překvapený a vzhledem k okolnostem zpoždění jistě pochopí. Zároveň zohledněte v plánu plateb fakt, že za zpožděné dokončení zakázky dostanete později zaplaceno. Pokud víte, co přijde, vždy máte větší šanci se připravit. A připravenému štěstí přeje.
5. Myslete dopředu. Využijte služby okamžitého proplacení vydaných nebo odložení splatnosti přijatých faktur.
Jak funguje zkrácení splatnosti?
Za vystavené faktury, vratky DPH nebo dotace, kde čekáte na zaplacení často i měsíce, dostanete peníze do druhého dne. Můžete si nechat proplatit faktury od 3000 Kč a bez omezení na velikost odběratele. Financovat lze faktury se splatností od 7 do 180 dní a v libovolné měně. A je toho více
Jak funguje odložení splatnosti?
Přijali jste od dodavatele fakturu za materiál, zboží nebo služby a chcete ji zaplatit, až zakázku dokončíte nebo zboží prodáte? Faktura bude následně uhrazena přesně dle její splatnosti vašemu dodavateli a vy peníze vrátíte v termínu, který si sami vyberete.
Odložení či zkrácení splatnosti faktur je běžnou součástí finančního řízení firem. Mnoho společností z oboru stavebnictví těchto služeb využívá. Počet podnikatelů, kteří volí toto řešení jako rezervu pro firemní cash flow v tomto segmentu, i vzhledem k aktuální situaci, stále roste.