Mohutná vlna střechy je prodloužením přírodní krajiny, skály za domem. (Foto: Viola Hertelová) Zobrazit fotky zobrazit 23 fotek

Tam, kde končí město, a kde začíná příroda. Přesně na té hranici, v průběhu té nejasné linie dvou různých prostředí, je usazen rodinný dům z Hlubočep. Jak se s tím srovnává? Z každé dimenze si bere něco, a spojuje to dohromady v povedené realizaci, která vyjadřuje odkaz města i volání po divočině.

Jak popisují architekti, navrhovaná budova se nachází na pomezí dvou různých světů. Ze severozápadní strany se do pozemku vráží klín biokoridoru, táhnoucího se podél Dalejského potoka. To je ta přírodní část, umocněná ještě výraznou expozicí Hlubočepských skal. Městský prostor pak obklopuje zbytek pozemku, z jižní a východní strany.

Když střecha, tak zelená. Ostatně i průběh pozemku je utvářen jako přírodní zahrada. (Foto: Viola Hertelová)
Když střecha, tak zelená. Ostatně i průběh pozemku je utvářen jako přírodní zahrada. (Foto: Viola Hertelová)
Zastiňující rošt tříští siluetu domu, a činí je nejasnou. Splývá tak se s nedalekou skálou. (Foto: Viola Hertelová)
Zastiňující rošt tříští siluetu domu, a činí je nejasnou. Splývá tak se s nedalekou skálou. (Foto: Viola Hertelová)
Směrem k městu se dům dobírá geometricky jednoduché, pravidelné formy. (Foto: Viola Hertelová)
Směrem k městu se dům dobírá geometricky jednoduché, pravidelné formy. (Foto: Viola Hertelová)
Při zemi je toho méně, než v podlaží. Rodinný dům z Hlubočep je nesnadné podchytit. (Foto: Viola Hertelová)
Při zemi je toho méně, než v podlaží. Rodinný dům z Hlubočep je nesnadné podchytit. (Foto: Viola Hertelová)

Nelehká situace, nesnadná řešení

Je to situace, která je z hlediska návrhu rodinného domu ne zrovna příjemná. Protože „přijmout“ do projektu město znamená popřít přírodu. A vsadit na přírodní kartu? To zase znamená vytvářet stavbu nekorespondující s okolím. Nedalo se ani nějak kopírovat to, co by už v okolní zástavbě bylo a fungovalo. Sousedství utvářela chaotická změť náhodné zástavby, která si otázky o příhodném designu moc nekladla.

Proto se také hledání odpovědi a tvorba návrhu poměrně vlekla. Se zahájením projektové fáze tu začali v roce 2015, finalizace byla v roce 2021. Za sebou na štědře disponovaném pozemku o výměře 2 495 metrů čtverečních zanechala stavbu se zastavěnou plochou 268 metrů čtverečních, nabízející 260 metrů užitného prostoru.

Soukromí obyvatel, zachování výhledů i prostup denního světla. I to řeší svérázná střecha. (Foto: Viola Hertelová)
Soukromí obyvatel, zachování výhledů i prostup denního světla. I to řeší svérázná střecha. (Foto: Viola Hertelová)
Jeskyně obytných místností utváří betonové stěny, zjemněné dřevěnými prvky. (Foto: Viola Hertelová)
Jeskyně obytných místností utváří betonové stěny, zjemněné dřevěnými prvky. (Foto: Viola Hertelová)
Schéma domu (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Schéma domu (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Mlynářské schody jsou hravé na pohled. Jak se po nich asi chodí? (Foto: Viola Hertelová)
Mlynářské schody jsou hravé na pohled. Jak se po nich asi chodí? (Foto: Viola Hertelová)

Architekti šli proto na řešení šibalsky, a vzali si z každé té části „dvou různých světů“ pro návrh něco. Navrhovaná stavba domu se tedy snaží rozšířit přírodní kontext dovnitř pozemku, a do interiérů. Z druhé strany se pak dům odděluje od „městského světa“, pro nějž se stává abstraktním tělesem, které svou formou a měřítkem koresponduje s okolními skalami v pozadí.

Vlny exteriéru se přenáší do místností, a dodávají jim neobvykle dynamické dimenze. (Foto: Viola Hertelová)
Vlny exteriéru se přenáší do místností, a dodávají jim neobvykle dynamické dimenze. (Foto: Viola Hertelová)
Industriální se tu setkává s přírodním. A je to plodné shledání. (Foto: Viola Hertelová)
Industriální se tu setkává s přírodním. A je to plodné shledání. (Foto: Viola Hertelová)
Hliník se hlásí z rámů oken a dveří, ocel se zase připomíná sloupy. (Foto: Viola Hertelová)
Hliník se hlásí z rámů oken a dveří, ocel se zase připomíná sloupy. (Foto: Viola Hertelová)
Byť na první pohled působí divoce, oplývá Rodinný dům z Hlubočep uživatelskou logikou. (Foto: Viola Hertelová)
Byť na první pohled působí divoce, oplývá Rodinný dům z Hlubočep uživatelskou logikou. (Foto: Viola Hertelová)

Přesně tak, dům se tu stává vizuálním rozšířením skály. Jen místo hrubého masivu kamene nasazuje do popředí beton. Ne v hranaté kostce, ale zajímavě utvářeném zvlnění. To nese část střechy rodinného domu. Kde přesně končí a začíná, je nesnadné odlišit, protože ta střecha je překrytá vegetačním pokryvem.

Vizualizace návrhu (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Vizualizace návrhu (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Vizualizace návrhu (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Vizualizace návrhu (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Půdorys 1. nadzemního podlaží (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Půdorys 1. nadzemního podlaží (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Půdorys 2. nadzemního podlaží (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Půdorys 2. nadzemního podlaží (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)

Dům, který je jen další skálou

V prvních krocích jsme navrhli stavbu, která byla vytvořena metodou deformace terénu,“ popisuje tvůrčí postup Szymon Rozwalka, šéfarchitekt studia RO_AR. Terén na severozápadní straně plynule přechází v umělý „kopec“ domu, a z jihovýchodní strany byl seříznut do geometrické roviny.

Půdorys střechy (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Půdorys střechy (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Řez domem (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Řez domem (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)

Forma stavby tím zároveň řeší přiměřenou míru osvětlení místností přirozeným denním světlem, otázku „úzkého“ vjezdu ze strany města. A taky poněkud problematickou lokalizaci sousední stavby na hranici pozemku z jižní strany, která by narušovala výhledy/soukromí obyvatel.

Pohled jižní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Pohled jižní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Pohled severní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Pohled severní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)

Jako tvar výsledného objektu je rovněž poměrně pestré i materiálové řešení. Pochopitelně, vévodí mu beton, který je v interiéru všudypřítomnou součástí podlah, stěn a vykroužených stropů. Hliník se hlásí z rámů oken a dveří, ocel se zase připomíná sloupy, konstrukcemi schodiště a některých zakázkových kousků nábytku.

Pohled východní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Pohled východní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Pohled západní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)
Pohled západní (Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects)

Tyto industriální prvky připomínají domu ono město. Dýhované DTB desky, dubové obklady stěn a podhledů, ve dřevě vedené schodiště pak zase upozorňují na dvojakost jeho „přírodní“ duše. Materiálovou sestavu doplňují neutrální keramické dlažby a tenkovrstvé omítky v bílé barvě. Rodinný dům na hranici dvou světů, městského a přírodního, je nesnadno zařaditelným dílem. Protože si z každého z těch světů bere to, co se mu hodí a líbí nejvíc.

Zdroj: RO_AR Szymon Rozwalka architects

Foto-kredit: Viola Hertelová