Betlémů najdeme na našem území nespočet. A kdo chtěl kdy ušetřit a přesto toužil nějaký ten betlém doma mít, třeba jen malý a z papíru, vlastní tištěné leporelo, třeba to od dnes již světoznámého výtvarníka a technika Vojtěcha Kubašty, případně jeho plagiátorů, ale i předchůdců. Jedno je jisté, nejčastěji ze dřeva vyřezávaná postavička Ježíška se do Betléma vkládá až v noci z 24. na 25. prosince, kdy se měl údajně Ježíš narodit. Betlémy jsou přitom vystavovány v kostelech i muzeích, případně tomu určených obecních prostorách. A betlémy z figurek v životní velikosti se vystavují i na náměstích a jiných veřejných prostranstvích.
Když jsem byl malý, věřil jsem babičce, že Ježíšek bydlí někde tam uvnitř toho obrovského, krásného, mechanického betlému, který byl každoročně vystavován v Katedrále svatého Mikuláše v Českých Budějovicích. Jen mi pořád vrtalo hlavou, jak tam ten Ježíšek vůbec může žít? A jak se tam dovnitř, k sakru, vůbec dostal?
Betlém turistický
Betlém je dnes převážně palestinským městem v Izraeli, které žije hlavně z turistického ruchu. A zdaleka nejde jen o cca 2,5 miliardy lidí hlásících se ke křesťanské víře, Betlém, tedy místo, kde se měl údajně narodit Ježíš, chce vidět i množství jinověrců a ateistů. Betlém leží pouhých 8 km od Jeruzaléma a je proto nasnadě, že kdo zamíří do Izraele, Betlém rozhodně nevynechá.
Ne všechny, ne všude, ale alespoň ty nejproslavenější betlémy, tedy lidmi vyrobené výjevy z narození Ježíše, jsou také vyhledávanými turistickými atrakcemi. Navíc je lze obvykle vidět právě a jen o Vánocích, tedy až na výjimky dlouhodobějších výstav v muzeích. O to více je třeba si přichvátnout, než bude ten či onen betlém opět pečlivě uschován do depozitáře, kde přečká do dalších Vánoc. Lidové betlémy jsou prostě u nás stejně tak turistickými atrakcemi jako Betlém biblický v Izraeli, místo, které dosud existuje, a kde se měl kdysi Ježíš údajně narodit.
Narození mesiáše podle legendy
Podle legendy se nastávající rodička Marie musela na příkaz římského císaře dostavit se svým mužem Josefem do místa jeho rodiště ke sčítání lidu. V noci na ni však přišly porodní bolesti, nebylo se ale kde ubytovat, všude bylo obsazeno. Nezbylo proto nic jiného, než neopovrhnout chlévem a senem. Zrození Ježíše v chlévě prý oznámil anděl pastýřům pasoucím nedaleko svá stáda a právě ti se přišli svému budoucímu králi poklonit jako první. A přicházeli další lidé až nakonec se u jesliček objevili tři mudrcové z východu, které k Ježíši nasměrovala kometa. Ti však nejprve zamířili do Jeruzaléma za králem Herodem. A právě Herodes po jejich zprávě o narození nového krále nařídil zabít všechna nemluvňata mužského pohlaví. Z obav o svůj trůn samozřejmě. Josef s Marií a malým Ježíšem uprchli na poslední chvíli do Egypta.
Kam až sahá historie betlémů
Vznik tradice stavění betlémů je připisován svatému Františkovi z Assisi. Ten totiž chtěl v roce 1223 zprostředkovat věřícím prožitek z Kristova narození, vybral si proto jeskyni nad svým rodným městečkem, kde zinscenoval betlémský výjev s jesličkami a živými zvířaty. Zde na umbrijské hoře Greccio tenkrát sloužil vánoční mši uprostřed přírody, při které četl evangelium u skutečných stájových jeslí s živým volem a oslem.
Zákaz veřejných betlémů vedl k rozkvětu tradice
Právě díky výše zmíněnému světci sahá tradice stavění betlémů až do středověku. Jejich podoba se však v čase měnila. A dokonce byla i doba, kdy bylo stavění betlémů nezákonné. Paradoxně však tato doba nahrála rozšíření betlémů (jesliček) do domácností. V 18. století totiž císař Josef II. zakázal vystavování velkých betlémů na veřejných prostranstvích a v kostelech. Došel k závěru, že je tento způsob připomenutí narození Páně „církve nedůstojný a přímo dětinský". Zprvu v menším měřítku se proto jesličky začaly na Vánoce objevovat v domácnostech a toto “zdomácnění“ naopak přineslo ohromný rozmach tvorby betlémů. Dokonce i těch největších.
Od středověku do dneška
Ve středověku lidé vyráběli hlavní postavy jesliček ze dřeva, kamene, ale i včelího vosku a například chleba. Od baroka se pak v kostelích začaly objevovat přenosné betlémy, se kterými se chodilo koledovat. A právě v té doby začaly v betlémech přibývat postavy z reálného života (řemeslníci, kupci, děti, vesničané), ale i různá domácí havěť. Tedy s výjimkou dosud nezbytných oveček, vola a osla. Lidé tehdy neznali reálie skutečného Betléma, místní prostředí a klima, proto se inspirovali evropskými městy a vesnicemi.
Na našem území se betlémy staví přibližně od roku 1562, což je období příchodu jezuitského řádu do Čech. Právě jezuité postavili v Praze první jesličky s trojrozměrnými figurkami. Zprvu se však jesličky stavěly především na veřejných prostranstvích a katolická církev, která se snažila Čechy s jejich husitskou historií obrátit na pravou víru, stavění betlémů podporovala.
Po nařízení císaře Josefa II. z roku 1782 bylo bohužel mnoho krásných velkých betlémů zničeno. To však byla stinná stránka všeobecného rozšíření betlémů do domácností. A své jesličky si začal stavět i prostý lid, i když třeba jen z papíru. Za tímto účelem se také začaly prodávat papírové tištěné archy, které bylo možné rozstříhat. Zachovány jsou dosud jako cenný exponát černobílé archy jesliček z přelomu 18. a 19. století od pražské firmy Balzer, které jsou dnes uložené v grafické sbírce Královské kanonie premonstrátů na Strahově.
Ovšem zákaz vystavování betlémů na veřejných místech byl po smrti císaře postupně zapomenut a již od roku 1825 se jesličky začaly vracet zpět do kostelů a na jiná veřejně přístupná místa. A domácnosti? Tam již natrvalo zůstaly také. Například my máme doma 2 papírová leporela od Kubašty a jeden poměrně rozsáhlý betlém z pálené keramiky od jisté lidové umělkyně, která si tím na přelomu 20. a 21. století přivydělávala při důchodu. Mimochodem moc pěkné dílko. A i dětinské, samozřejmě.
Postupem času začalo od 19. století působit hodně tiskáren, které tiskly ve velkém množství jesličkové archy určené k vystřižení. A o umělecké kvalitě archů rozhodovali malíři předloh. Najdeme zde přitom slavná jména jako Mikoláš Aleš, Josef Lada a později i Jiří Trnka. První papírové trojrozměrné betlémy pak pocházely většinou z německy mluvících zemí a právě na tuto tradici navázal mnohem později Vojtěch Kubašta,
Betlémy se přitom odjakživa těšily velké vážnosti. Dokazují to i rodinné vzkazy na zadních stranách dílů či na víkách krabic. Běžné též bývalo, že řezbáři prodávali figurky do lidových betlémů a lidé si tak celou scenérii postupně skládali. Figurku po figurce. Stejně tak se prodávaly i figurky z vosku.
A to se již dostáváme k tradici zapsané zlatým písmem. Mnoho postaviček určených pro domácí betlémy bylo vyřezáváno třeba v Králíkách, Šluknově, Třešti, Jihlavě, Svitavách a v Příbrami. Příbramsko je dokonce proslaveno i figurkami voskovými a chlebovými, takzvanými chlebáčky. Tradice to byla tak ohromná, že musela přijít jedině nějaká obrovská katastrofa, aby ji potlačila. A tou se stala první světová válka. I ti muži, kteří se z války vrátili, již v betlémech obvykle nepokračovali. Navíc lidé měli v době válečného hladu úplně jiné starosti než doplňovat do svých betlémů zakoupené figurky.
Dnes známé betlémy jsou ze všech myslitelných materiálů. Kromě dřeva také ze slámy, papíru, keramiky, skla a třeba i z vizovického těsta. Zcela zvláštní kategorií jsou mechanické betlémy, které se obvykle vystavují v kostelích. A dokonce jeden z nejslavnějších, známé Krýzovy jesličky v Jindřichově Hradci, si lze prohlédnout i jindy než o Vánocích. Jde totiž o skutečný unikát, navíc největší dochovaný mechanický betlém na světě.
Pokud chcete o starých a vzácných betlémech na našem území získat podrobnější informace, určitě stojí za útratu kniha Putování za betlémy autorů Milana Zábranského a Jana Roda (nakladatelství Grada). Kniha je vlastně průvodcem po nejkrásnějších betlémech České republiky, najdete v ní kromě krásných fotografií i povídání o historii betlémářství a samozřejmě o vybraných nejcennějších betlémech v Česku.
Řemeslná zručnost výroby betlémů byla dříve rozšířena po celých Čechách a Moravě. Tajemství výroby přitom byla uchovávána jako rodinná. Třeba v Příbrami, která byla pro stavění betlémů ideální už jen kvůli poutní svaté hoře, otiskávali do hrnčířské hlíny model vyřezaný ze dřeva, čímž vznikl takzvaný kadlub. Ten byl vypálen a poté naplňován hmotou, třeba směsí podřadné žitné mouky, sádry, hruškové drti a klihové vody. Skutečné recepty však byly tajeny. Vlhké figurky pak byly vyklopené z forem a sušené na vzduchu. Bohužel se do dnešních dnů mnoho takových figurek nezachovalo, jejich trvanlivost byla nízká.
Ručně vyřezávané betlémy pak byly z našeho území obchodovány i do zahraničí zámožnějším rodinám. A třeba v první polovině 19. století byly oblíbené takzvané skříňové betlémy, tedy u nás slavné betlémy kralické.
I mezi světovými válkami byla výroba betlémů utlumena a plného rozkvětu již nikdy nenabyla. Přesto se ale betlémy staví dodnes. Velkou oblibu dnes mají betlémy keramické z vypalované hlíny a samozřejmě i papírové skládačky. Koupit si však lze i betlém sádrový, slaměný a vyřezávaný dřevěný.
V kostelích jsou betlémy vystavovány od 24.12., kdy je věřící i zvědavci, milovníci tradic a historie, spatří poprvé o stědrovečerní mši, která je často mší půlnoční. Naposledy pak můžete tyto betlémy spatřit na Hromnice, tedy 2. února. A pak zase za rok.
Nejznámější české a moravské betlémy
Třebechovický (Proboštův) mechanický betlém je celý ze dřeva. Vyrobili jej postupně Josef Probošt, Josef Kapucín a Josef Friml v letech 1882 až 1926. Scénografie je především dílem pana Probošta a mechanika pana Frimla. Tento betlém byl poprvé vystaven v roce 1909 na výstavě Zemské jednoty v Chrasti. Dnes je národní kulturní památkou. Přitom se po 2. světové válce dokonce uvažovalo i o likvidaci tohoto betlému, jenže se v roce 1967 stal jedním z nejúspěšnějších exponátů na světové výstavě Expo v Montrealu, poté prošel rozsáhlou rekonstrukcí a dnes jej vlastní město Třebechovice pod Orebem (od roku 1972 je trvale umístěný v Třebechovickém muzeu betlémů). Betlém má více jak 2000 tisíce prvků a z celkem 351 postav se jich 201 pohybuje. Většinu dílů však tvoří zvířata, stromy, nástroje a stavby. Figury jsou z lipového dřeva, mechanické části z habru a buku. Betlém je dlouhý 6,9 metru, hluboký 1,9 a vysoký 2,2 metru. Bez podvozku váží 1,2 tuny a je poháněn elektrickým motorkem. Zajímavostí je, že v tomto betlému nenajdeme žádné orientální prvky, inspiroval se místním prostředím.
Krýzovy jesličky jsou nejnavštěvovanější expozicí v Jindřichově Hradci. Od roku 1998 jsou navíc zapsány v Guinnesově knize rekordů jako největší mechanický betlém na světě. Vytvořil je punčochář Tomáš Krýza (nar. 1838, zemřel 1918) po dobu 60 let. Plocha betlému je 60 čtverečních metrů a figurky lidí i zvířat jsou vyrobené z kašírovací hmoty (mouka, piliny, sádra a klíh), případně jsou vyřezané ze dřeva. Figur je celkem 1398, z toho 133 je pohyblivých. Původně byl mechanismus poháněn ručně, dnes je opatřen elektromotorem se soustavou pásů, ozubených kol a jiných mechanických zařízení. V současnosti jsou Krýzovy jesličky sestavené do jednoho celku spolu s mechanickým betlémem Emanuela Steinocha a statickým betlémem Bohdana Steinocha. Celá sestava je dlouhá 17 metrů, vysoká i široká 2 metry.
Mohelnický betlém je vyřezávaný celodřevěný a byl vytvořen v letech 1958 až 1988 Josefem Nedomelem ze Starého Města u Bruntálu. Betlém je každý rok o vánočních svátcích vystavován v mohelnickém kostele sv. Tomáše Becketa v boční kapli sv. Anny. Zabírá plochu 6 x 7 metrů a kromě některých figurek se pohybují i stavby (třeba mlýn). Připočteme-li přesné kopie hradů Karlštejn a Bouzov, kostela sv. Tomáše v Mohelnici a dalších staveb, je se opravdu na co dívat, byť to není vyloženě skvost historický.
Frýdlantský betlém byl vyroben rolníkem Gustavem Simonem z Frýdlantu a je vystaven v roubené chalupě čp. 357 ve Frýdlantě. Scéna narození Ježíše Krista se odehrává v místní krajině Jizerských hor. Objekty jsou převážně z lepenky, figury ze dřeva. Dnes má tento původně statický betlém 130 pohyblivých figur lidí a zvířat a 50 statických. Rozměry betlému jsou 4,15 x 2 metry.
Metelkův mechanický betlém byl vyroben učitelem a muzikantem Jáchymem Metelkou. Začal s ním v roce 1883 a dílo dokončil v roce 1913. Betlém je umístěn v jilemnickém muzeu, přičemž jeho mechanická část funguje bez problémů dodnes. Najdeme zde 142 postav a objektů vykonávajících 350 různých pohybů. Kromě mechanické části ovládané závažím a klikou má betlém další 3 mechanické stroje sloužící k ozvučení. Zajímavostí tohoto betlému je třeba cvičenec Sokola na hrazdě a na palmě sedící kukačka otevírající miniaturní zobáček. Betlém je prostě všehosměsí tehdejší doby.
Kovárenský mechanický betlém je pro změnu vystavován v Krkonošském Vlastivědném muzeu ve Vysokém nad Jizerou. Vyroben byl Janem Metelkou Kovárenským v letech 1878 až 1914. Jako základ využil pozůstatky po jiném betlému, které našel vyplavené na břehu řeky u Harrachova. Základ konstrukce je dřevěný, mechanismy dřevěné a kovové, krajiny jsou z kůry a papíru a postavy i ostatní figury z kartonu. Betlém byl dlouhý 7,5 metru, když se však jeho autor stěhoval, rozdělil betlém do několika částí, z nichž některé se ztratily. V roce 1958 byl betlém znovu zkompletován (také díky nálezům některých ztracených dílů) a dnes je dlouhý 4 metry. Má 200 figurek a polovina z nich se pohybuje.
Perníkový betlém je vystavován od roku 1972 o Vánocích v římskokatolickém kostele sv. Matěje v Praze – Dejvicích. Tento betlém je stále doplňován, každý rok se pečou nové perníkové postavy. Od roku 1980 se přitom některé postavy konzervují a uchovávají. Figurky pekla dříve výtvarnice Helena Horáková, dnes je peče cukrář Daniel Zítka. Z původních třiceti postav jich má betlém dnes 400. Jednotlivé figurky jsou přitom oděné do miniatur krojů z různých částí Čech, Moravy a Slezska.
Sdružení výrobců a majitelů Betlémů
V roce 1950 vznikla světová organizace betlémářů - UN-FOE-PRAE - Universalis Foederatio Praesepistica. Zakládajícími členy byly betlémáři z Itálie, Německa, Francie, Rakouska, Švýcarska a Španělska. Prvním prezidentem organizace se stal Ital Alelo Stefanucci, autor nápadu na zřízení asociace. Každé čtyři roky asociace pořádá celosvětový kongres, který je vždy spojen s velkolepou výstavou betlémů. Zajímavostí je, že se v roce 2004 kongres a výstava konaly v Hradci Králové.
České sdružení přátel Betlémů pak bylo založeno 10. listopadu 1990 právě v Hradci Králové. Prvním předsedou byl zvolen Vladimír Vaclík, který se stal v roce 2001 dokonce i předsedou celosvětové betlemářské federace. Do ní byla česká asociace přijata roku 1995. V České republice má sdružení přibližně 550 členů a 15 regionálních poboček.
Pokud hledáte stálou výstavu betlémů, najdete ji v Třebechovicích pod Orebem. Vystaveno je zde více jak 400 betlémů či jejich částí a samostatnou expozicí je velký mechanický Proboštův betlém, národní kulturní památka. Zajímavá je též každoroční adventní výstava betlémů, kterou pořádá Muzeum Karlova mostu v Praze. K vidění jsou zde betlémy z celého světa a z nejrůznějších materiálů.
Zdroj: milujivanoce.cz, Wikipedia, medium.seznam.cz, ČESKÉSTAVBY.cz, rozhlas.cz, sdruzenibetlemaru.cz, denik.cz