Nejen vyloženě kancelář s veškerým potřebným vybavením, ale i jen útulný domácí pracovní kout, se hodí do každého bytu a domu. Mnozí zaměstnavatelé umožňují práci doma, čímž uspoří náklady. Doma si ale i přivyděláváme nebo vyloženě podnikáme, nebo si domů prostě musíme vzít část práce, která se nám nakupila a my ji nestíháme. Hovoříme o práci kancelářské, tvůrčí, odborné, ale i studiu.
Kde pracovna bude?
Prvním krokem je důkladné promyšlení místa, kam kancelář umístíte. Pokud spíte sami v jedné místnosti a máte malý byt, je to snadné, malý pracovní prostor se vám vejde třeba do ložnice. I v garsoniéře se prostor pro pracovní stůl, židli a několik regálů najde. Stejně snadné je rozhodování v rozlehlém domě. Tam si dokonce můžeme pracovnu vybavit libovolně – podle svých potřeb.Volbu místa však musíme přizpůsobit účelu, za kterým pracovnu zřizujeme. Pokud nás budou navštěvovat zákazníci, není vhodná pracovna v podkroví, kdy by museli projít celým bytem. V takovém případě je ideální místnost se samostatným vchodem. Stejně tak pro svou tvůrčí či obchodní práci, kdy my sami své zákazníky navštěvujeme, je vytěsnění pracovny z běžného rodinného provozu ideální. Čím dál, do co nejodlehlejšího koutu, tím lépe. A pokud samostatný vchod, dosáhli jsme ideálního stavu. Rodina si ráda diktuje podmínky a snaží se získat náš čas i v době, kdy prostě nemůžeme. A argument: „Co bys dělala, kdybych chodil (chodila) do zaměstnání,“ pak jaksi nezabírá.
Zásadní je volba nábytku
Pokud máte jasno, kde pracovna či pracovní kout budou, je nutné promyslet, kolik prostředků chcete investovat do zařízení. Nejvhodnější je univerzální nábytek, ke kterému můžeme postupně dokupovat další díly. Záleží však na našem vkusu a především pak stylu, v jakém byt vybavíme.Nejlépe bude začít seznamem nezbytných kusů nábytku a doplňků. Poté se poohlédněte po něčem, co by se vám líbilo, na internetu najdete dostatek inspirací. Nakonec provnejte ceny, pokud je to pro vás prioritou. Nejen vzhled a cena jsou však důležitými kritérii. Především pak pracovní stoly, židle a osvětlení mají splňovat podmínky, díky kterým se nebudeme hrbit, nebudou nás bolet záda a nebudeme si kazit oči. A co platí pro nás – dospělé, platí o to víc pro naše děti. Shrnuli jsme pro vás následující pravidla pro vybavení pracovny jednotlivými kusy nábytku.
Pracovní stůl
Nejprve řešíme umístění pracovního stolu v prostoru. Měli bychom jej postavit tak, abychom měli v zádech zeď, přitom měli přes stůl výhled. Takové umístění je prý inspirativní. Určitě bychom neměli sedět zády k volnému prostoru či ke dveřím. V mnoha bytech však ideálního stavu nelze dosáhnout. Ohled bereme i na potřebu denního světla, pozor však na konflikt s výpočetní technikou (viz. dále odstavec o osvětlení stolu). Zcela nesprávné je umístění stolu čelem k oknu.U dobrého stolu je důležitý dostatek místa pro nohy, neměl by nás do nich jakkoli tlačit a působit tak na nás tísnivým dojmem. Měl by být také dostatečně pevný (masivní), aby se při naší aktivitě neustále nekýval. Na pracovní ploše by přitom mělo být dost místa pro naše ruce i v případě, že zde umístíme veškeré potřebné pomůcky. Vhodné jsou i kanálky určené k vedení kabelů a výsuv pro umístění klávesnice počítače. Kromě běžných šuplíků je stůl nakonec možné doplnit kontejnery.
Ideální je pracovní stůl s regulovatelnou výškou pracovní desky do 78 cm. Minimální šířka stolu by měla být 60 cm a výška 72 až 78 cm. Ale pozor, nepleťme si pracovní stůl se stolkem pro notebook a nebo klávesnici počítače, případně i s monitorem. Pokud víme, že na stole prostě nebudeme psát, nýbrž jen používat počítač jako pracovní nástroj, vystačíme i s rohovým stolkem minimálních rozměrů. Důležitá ale zůstane výška.
Hloubka kvalitního pracovního stolu by měla být 60 až 80 cm. Přitom platí, že přední hrana stolu by měla být zaoblena a pokud to charakter vaší práce vyžaduje, je vhodná i regulace sklonu. Dětem pořizujte stůl s umožněnou regulací sklonu zásadně! Pro psaní bychom měli nastavit úhel 12° a pro čtení 27°.
Kromě vyloženě typických kancelářských pracovních stolů si můžeme vybrat i podle stylu vybavení své pracovny a nebo místnosti, do které umístíme pracovní kout. Vzhled jednotlivých kusů nábytku a ostatního vybavení místnosti zvýší i naši chuť do práce.
Hloubka kvalitního pracovního stolu by měla být 60 až 80 cm. Přitom platí, že přední hrana stolu by měla být zaoblena a pokud to charakter vaší práce vyžaduje, je vhodná i regulace sklonu. Dětem pořizujte stůl s umožněnou regulací sklonu zásadně! Pro psaní bychom měli nastavit úhel 12° a pro čtení 27°.
Kromě vyloženě typických kancelářských pracovních stolů si můžeme vybrat i podle stylu vybavení své pracovny a nebo místnosti, do které umístíme pracovní kout. Vzhled jednotlivých kusů nábytku a ostatního vybavení místnosti zvýší i naši chuť do práce.
Osvětlení pracovní plochy
Pro desky pracovních stolů platilo pravidlo přirozeného světla zleva (pro praváky) a zprava (pro leváky). To je však naopak na obtíž při současném vybavení pracovny počítači. Proto jsou dnes pracovní stoly odsunuty od oken tak, aby světlo jimi proudící nezářilo na monitor či displej. A nezbytně pak potřebujeme osvětlení umělé. Nejvhodnějším řešením je umístění stolu k oknu podle starých pravidel, ale umožnění dostatečného zastínění okna v případě potřeby. Pak záleží už jen na nás, zda budeme pracovat na počítači nebo koukat do papírů či knihy.Nejvhodnějším osvětlením jsou kloubové a tedy nastavitelné stolní lampy s vhodným stínidlem. Pokud nechcete svícením v pracovně spotřebovávat příliš elektřiny, zvolte lampu s halogenkou. Dbejte na dostatečnou intenzitu světla, jinak si budete kazit oči. Pracovna je prostorem s vysokými či velmi vysokými nároky na svícení. V závislosti na charakteru své práce zde potřebujeme 250 až 500 luxů (vysoké nároky) nebo 600 až 1000 luxů (velmi vysoké nároky).
V místnosti, kde je pracovní kout umístěn či v samostatné pracovně je samozřejmě důležité i centrální osvětlení. Vždy platí, že směrované světlo je vhodnější než světlo centrální, pokud tedy zvolíme lustr se směrovanými světly nebo řadu směrovaných světel, máme vyhráno. I svítidly nakonec místnost vybavujeme podle jejího stylu. A platí, že lampa na pracovním stole a stropní či stěnová svítidla se budou navzájem doplňovat.
Pracovní židle
Pracovní židle a křesla jsou od toho, aby se nám na nich pohodlně sedělo. O to víc, oč déle budeme pracovat. Vhodná židle umožňuje rozložení naší hmotnosti, ale i opření rukou. Právě dostatečné tvarování podle lidského těla umožní pohodlné sezení. Stejně tak je dobrá nastavitelnost kancelářské židle a křesla, jejich výšky i hloubky. Díky vhodně nastavené hloubce se nebudeme dotýkat sedací plochy lýtkem.Velmi vhodné je čalounění tohoto nábytku a vybavení sedacími mechanismy. Díky tomu budeme vlastně relaxovat – bude se nám uvolňovat zádové svalstvo. Kancelářské židle i křeslo mohou mít kolečka, která umožní snadný posun v případě potřeby. Důležitý je i poměr výšky židle a stolu, optimálně je dosaženo rozdílu 28 cm. Záleží na našem nastavení výšky židle a volbě výšky stolu.
Pokud však budeme pracovní prostor používat jen minimálně, vystačíme si i s běžnou židlí či ratanovým křeslem a jiným kusem nábytku, který se hodí do stylu, kterým jsme interiér vybavili.