Vrchol plánovaného Majáku světa (Zdroj: Wikimedia) Zobrazit fotky zobrazit 5 fotek

Architektura, to nejsou jen rovné čáry na výkresech, normy, tabulky a vyhlášky. Tak nějak z podstaty věci jsou to i velké sny, fantazie a odvážné plány. Následující projekt měl potenciál se stát nejodvážnější a nejdivočejší realizací celého světa. A nejspíše je jen štěstím, že se ze světa fantazie do skutečnosti vůbec nedostal.

O tom, že ke stavbě Eiffelovy věže patřilo i dost rozpaků, se tak nějak ví. Napoprvé neměla ani vyrůst ve Francii, ale ve Španělsku. To, že se nakonec uhnízdila v Paříži, byla vlastně velká souhra náhod a okolností. Šťastných, jak se později ukázalo. Zprvu tolik kritizované a zavrhované dílo, kovová obludnost na tváři města nad Seinou, se místo do šrotu zapsalo do světového podvědomí, a stala přímo národním symbolem.

Eiffelova věž (Zdroj: Shutterstock)
Eiffelova věž (Zdroj: Shutterstock)

Paráda. Takže co postavíme příště? Francouzský architekt Eug?ne Freyssinet nešel pro inspiraci daleko. Nejspíš proto, že když už to jednou tak skvěle zabralo s Eiffelovkou, pro Světovou výstavu roku 1937 navrhl Paříži věž další. Mohutnější, výraznější. A hlavně víc než dvakrát tak vysokou.

Jeho Phare du Monde, Maják světa, měl být vysoký 701 metrů.

Měla symbolizovat hlavní pokroky 20. století: železobeton, automobil a rozhlasové vysílání.

Nový věk - novou dobu a nové možnosti - ta obří zhůvěřilost z betonu oslavovala například tím, že byste si skoro až do restaurace v jejím vrcholovém prstenci mohli dojet autem. Přesně tak, po obvodu tohohle skvostu měla vést spirála ohraničené silnice, jež by vás vyvezla až do výšky 500 metrů. S tím, že mezi onou restaurací a dosaženou výškou by bylo ještě parkoviště pro pětistovku automobilů.

Až do nebes a ještě výš!

Měla mít několik podlaží určených k různým účelům: obrovský kopulovitý sál pro konference a vědecké demonstrace, stálou výstavu o automobilech, panoramatickou restauraci s nádherným výhledem. V základně věže by se nacházely různé komunikační služby, zatímco v horních patrech by byla umístěna zdravotní střediska, technické laboratoře a různé atrakce, obsluhované vysokorychlostními výtahy. Na vrcholu by byl maják viditelný až do vzdálenosti 200 kilometrů.

Hodně z rysů Majáku světa přitom upozorňovalo na to, jak moc se architekt chce vymezit - a jak moc se vlastně pořád přidržuje - předlohy Eiffelovky.

Maják světa (Zdroj: Wikimedia)
Maják světa (Zdroj: Wikimedia)

K ní jste museli pěšky a nahoru výtahem, tady už vozem. Nejspíš tedy jen na jedničku a se spoustou prášků proti nevolnosti. Proč ale autem? Protože vůz, to byla ve třicátých letech „ta hlavní síla, která utvářela podobu krajiny měst“. Alespoň tak to od svých črtů mistr viděl. V nich také byla ta podivně rozkročená vížka pana Eiffela z rezavějícího kovu, tohle zato mělo být dílo vystavěné na věčnost, z dokonalého betonu.

Eiffelovka měla nahoře sotva poziční světýlko a radiovou stanici, tady ovšem mělo být zakončeno obřím majákem a pořádným vysílačem. Z Eiffelovky jste mohli dohlédnout jen kousek za město, a to jen se štěstím, pokud nebyla mlha. Z Phare du Monde jste teoreticky mohli přehlédnout docela slušný kus Francie. Větší, lepší, vyšší – nejvyšší na celém světě. A tak pořád dokola.

Tohle dílo se nezaplatí

Freyssinet přitom počítal i s tím, že tenhle projekt vzbudí kontroverze. Nečekal ale, že ty kontroverze budou o tolik silnější, než kdysi u Eiffelovky. I v tom jí překonal. Když lidé z komise pro řešení náležitosti Výstavy uviděli, jak by to celé vypadalo – tím postranním lemem spirálovitě stoupající vozovky maják připomínal obří šroub – nelíbilo se to snad nikomu.

Maják světa (Zdroj: Wikimedia)
Maják světa (Zdroj: Wikimedia)
Maják světa (Zdroj: Wikimedia)
Maják světa (Zdroj: Wikimedia)

Své udělal i odhad ceny realizace. Ta se, v přepočtu na dolary, počítala na 2,5 milionu (tehdy 80 milionů franků). Dnes by to hodilo přibližně miliardu korun. Nikdo samozřejmě nečekal, že by taková cena byla u tak masivního projektu definitivní. Ani to, že by se dílo povedlo dokončit včas. Takže nakonec všichni zúčastnění panu architektovi Freyssinetovi poděkovali za snahu, a jeho návrh odmítli.

Maják světa, protínající oblohu nad Paříží, nikdy nevzniknul. Pařížané si docela zvykli na svou kovovou Starou dámu, Eiffelovu věž. A už netoužili po tom, překonávat ji olbřímí betonovou svítící vývrtkou.

Zdroj: beamazed.com, wikipedia.org, citedelarchitecture.fr, altaplana.be

Kvíz: Poznáte architektonické skvosty světa i z jejich detailů?

Foto: Shutterstock
První otázka patří k lehčím. Tento objekt kdysi změnil běh světa, dokonce se na opačném konci konkrétního oceánu objevila i jeho zmenšená kopie. Co vidíte na fotografii?
Detail sochy Matka Ukrajina, výška 102 metry
Detail sochy Svobody, USA, New Yoork, Liberty Island
Detail nejvyšší sochy světa (182 metrů), sochy Jednoty, znázorňuje Sardára Vallabhbháího Patéla, otce zakladatele Indické republiky
1/15