Krajina je bohatá na výhledy, ale pozemek sám moc zastavitelně nevypadal. (Foto: Mateo Soto) Zobrazit fotky zobrazit 15 fotek

Ta krajina je až nepravděpodobně krásná, ale zrovna tak i nepostižitelná a nezastavitelná. Zdánlivě, jak ukazuje projekt betonového domu z Kolumbie. Objekt stojí na příkrém skalisku Guatapé, a vyčnívá z nerovnovážně vypadající pozice směrem k vodní nádrži v údolí. 

Chtělo odvahu něco takového postavit, a určitou odvahu to chce i od samotných obyvatel. Musí důvěřovat práci architektů, že jejich obydlí z betonu skutečně zasadili do terénu důsledně a nesjede po tom příkrém svahu dolů. Architekti z Atelier Garcianicméně uklidňují, že se tu není čeho bát. Stavba rekreačního obydlí má masivní betonovou základnu a je částečně zahloubena do profilu svahu. I když ční do krajiny, je v podstatě přístřeškem vytesaným dovnitř hory. A zrovna tak je i pevná.

Concrete House, betonový dům navržený architekty z Atelier Garcia, si musel terén přizpůsobit. (Foto: Mateo Soto)
Concrete House, betonový dům navržený architekty z Atelier Garcia, si musel terén přizpůsobit. (Foto: Mateo Soto)
Klíčovým materiálem, odolným a spolehlivým, se tu stal samozřejmě beton. (Foto: Mateo Soto)
Klíčovým materiálem, odolným a spolehlivým, se tu stal samozřejmě beton. (Foto: Mateo Soto)
Zužitkovat ten nevšední terén znamenalo zanořit se do vrcholku skaliska pevnými základy. (Foto: Mateo Soto)
Zužitkovat ten nevšední terén znamenalo zanořit se do vrcholku skaliska pevnými základy. (Foto: Mateo Soto)
Beton se stal materiálem, který umožnil existenci stavby v komplikovaném terénu. (Foto: Mateo Soto)
Beton se stal materiálem, který umožnil existenci stavby v komplikovaném terénu. (Foto: Mateo Soto)

Stavba je příkladem geometrických abstrakcí, nedá se snadno popsat. Její půdorys je obecně trojúhelníkovitý, ovšem silně podřízený místní topografii. S ní vytváří tři osy, které uvnitř organizují prostorový pohyb. Číslo tři se tu opakuje často. Protože i zkušenost s obýváním prostoru v tomto kompaktním domě se odvíjí ve třech fázích nebo třech základních interakcích s krajinou.

Tři úrovně pohody

Nejprve je pevný sokl téměř integrován do okolité topografie a úzce propojen se zahradami. Za druhé, je tu svrchní transparentní úroveň, prostor promítnutý směrem k dalekým výhledům rámujícím krajinu. A konečně, za třetí, tu nechybí otevřená obytná střecha. Z logicky členění vnitřního prostoru se pak místnosti soukromé a klidové nachází ve spodní úrovni, chráněné masivem stavby. Jsou sevřené uvnitř pevné hmoty, která se jen nenápadně otevírá do svažitého lesa a zahrad.

Beton, odhalený a surový, neopracovaný, proniká celým interiérem domu. (Foto: Mateo Soto)
Beton, odhalený a surový, neopracovaný, proniká celým interiérem domu. (Foto: Mateo Soto)
Tmavý bunkr ale nečekejte, tohle Orlí hnízdo je stavěno jinak. (Foto: Mateo Soto)
Tmavý bunkr ale nečekejte, tohle Orlí hnízdo je stavěno jinak. (Foto: Mateo Soto)
Společenské místnosti, uchycené v trojúhelníkovité geometrii, oplývají přirozeným světlem. (Foto: Mateo Soto)
Společenské místnosti, uchycené v trojúhelníkovité geometrii, oplývají přirozeným světlem. (Foto: Mateo Soto)
A střešní terasa, obytná střecha? Ta už je svému přírodnímu okolí otevřená zcela. (Foto: Mateo Soto)
A střešní terasa, obytná střecha? Ta už je svému přírodnímu okolí otevřená zcela. (Foto: Mateo Soto)

Přesným opakem toho pojetí je pak společenská část. Ta je jedinou rozlehlou místností, otevřenou, vzdušnou a světlou. Nápadná je třemi viditelnými sloupy nesoucími tíhu střechy, z nichž každý má výraznou geometrii a nese nějakou stěžejní pobytovou. Jednou je to trojúhelníkový krb, podruhé zase obdélníkový dutý sloup, v němž je umístěna lednice a spíž. Anebo zaoblené schodiště zakončené střešním oknem.

Půdorys (Zdroj: Atelier Garcia)
Půdorys (Zdroj: Atelier Garcia)
Půdorys (Zdroj: Atelier Garcia)
Půdorys (Zdroj: Atelier Garcia)

Až nečekaný „živý“ prvek pak představuje organicky pojatý můstek na kruhovou střešní terasu s nepřerušovaným 360stupňovým výhledem na scenérii údolní nádrže a lesy v okolí. Překrývání různých geometrií vytváří abstraktní konstrukci, která nabízí rozmanité prostorové zážitky a odlišné vztahy s krajinou.

Umístění domu v lokalitě (Zdroj: Atelier Garcia)
Umístění domu v lokalitě (Zdroj: Atelier Garcia)
Situace (Zdroj: Atelier Garcia)
Situace (Zdroj: Atelier Garcia)

Beton k tomu dodává atmosféru bezpečí. Je to materiál, který dal vzniknout stavbě, jež by tu na komplikovaném terénu jinak vzniknout nemohla.

Zdroj: Atelier Garcia

Foto: Mateo Soto

Půdorys (Zdroj: Atelier Garcia)
Půdorys (Zdroj: Atelier Garcia)
Situace (Zdroj: Atelier Garcia)
Situace (Zdroj: Atelier Garcia)

Poznáte hlavní historické architektonické slohy?

Rychlá poznávačka pro každého. Poznáte architektonický sloh podle jeho typických znaků?

Foto: Shutterstock
Budova Stavovského divadla v Praze je docela hezkou ukázkou ...
gotického slohu
postmoderny
klasicismu
1/8