zobrazit 8 fotek Soukromé výběrové řízení sice zabere čas, nebudete však díky němu muset litovat vynaložených prostředků. Chovejte se před podpisem objednávky jako firma či státní instituce. Máte na to právo. Rozhodovat se pouze podle ceny by bylo velmi krátkozraké, i když je pro většinu z nás kritériem nejzásadnějším. Při výběru dodavatele nesmíme zapomínat, že stejně jako máme právo své peníze obrazně „vyhodit z okna,“ máme také právo vybrat si svého dodavatele výrobku či služby. Proč nezískat tu nejlepší nabídku, když je právě k tomuto obrazu tržiště vytvořené? Stači jen zorientovat se na trhu a dodržet několik jednoduchých kroků. Nakonec nám mohou velmi pomoci i služby elektronických poptávkových systémů. Například ZDE. Oslovíme tak spoustu potencionálních dodavatelů a už si jen budeme vybírat z jejich nabídek, aniž bychom museli kamkoli telefonovat.
- Znát své potřeby a vědět, co vlastně chci pořizovat
- Být si vědom svých finančních možností
- Zorientovat se v nabídce ještě předtím, než začnu poptávat
- Zároveň i vybírat subjekty, které později oslovím (ušetřím tak čas)
- Určit si předběžnou cenu dodávky
- Vyhodnotit zaslané nabídky
- Objednat zboží, případně (ideálně) uzavřít vyváženou smlouvu
Výběr dodavatele služeb nebo výrobků je naprosto zásadní. A platí to právě i pro fyzické osoby, nikoli jen firmy či státní instituce. Nepodceňujte vliv psychologie prodeje na svou psychiku a raději se ještě před pořízením čehokoli racionálně zorientujte na tržišti. Pokud se při výběru dodavatele zmýlíte, pohřbíte tak svůj záměr i samotný projekt. V některých případech pak může mít taková chyba i fatální následky.
Příklad:
Chceme využít možnosti získat dotaci z programu Zelená úsporám pro pořízení kotle na pelety. Necháme se však přesvědčit dodavatelem, který není registrován v Seznamu odborných dodavatelů tohoto dotačního programu a navíc pořídíme kotel, který není registrován v Seznamu výrobků a technologií programu. Dodavatel nás přesvědčí, že můžeme o dotaci požádat až po provedení a zaplacení opatření, protože peníze stejně získáme až poté. Namísto finanční úspory, která se může v některých případech rovnat až 100 % vložených nákladů včetně nákladů na projekt bude výsledkem takové transakce pouze naše prázdná peněženka.
Při výběru nám v dnešní době samozřejmě nejvíc pomůže internet. Už jen grafická podoba stránek dodavatele, úroveň poskytnutých informací, rozsah nabídky a hloubka její prezentace a přiložené reference napoví velmi mnoho. Nejjednodušším řešením bude zadání názvu služby či výrobku ve vyhledavači či katalogu firem a poté začneme listovat stránkami těch subjektů, které nám databáze nabídne. Ještě víc nám však výběr usnadní poptávkový systém - ZDE.
Ve zmíněném poptávkovém systému vložíte zdarma a nezávazně svou poptávku. Je však důležité ji vypracovat co nejpodrobněji, jinak nemůžete očekávat seriózní kalkulace vhodné k porovnání. Pracovníci portálu poté vaši poptávku rozešlou firmám v regionu, kde by měla realizace proběhnout a vy si nakonec vyberete z množství nabídek. Poptávku vložíte jednoduše, zabrat by vám to mělo maximálně pět minut, pokud už máte svou poptávku předem sepsanou.
Zásadně přitom platí pravidlo: Vyřadit nejdražši a nejlevnější nabídku. Vůbec už nevěřte spojení slov nejlevnější-nejlepší. To víc zavání tv shoppingem či zbožím nevalného původu a pustili bychom se víc do loterie než investice. Stejně tak z výběru vyřadíme firmy, kde cítíme neochotu komunikovat o případných změnách a o detailech.
U firem, které prošly prvním kolem vašeho výběru, si pak vždy prověřte jejich reference. A určitě bychom neradili zůstat jen u shlédnutých www stránek. Na fotce nepoznáte, že například nově instalovaná okna jsou umístěna nekvalitně. Vždycky bude lepší zavolat či napsat klientům, pro které firma službu realizovala a poprosit je, zda by se s vámi nepodělili o zkušenosti s realizovanou dodávkou. Pokud předem jejich majetek pochválíte, je velká pravděpodobnost, že budou ochotní. V mezilidské komunikaci vždy platí jistá zásadní pravidla psychologie, ale i jen obyčejné slušnosti.
Pokud pak pořizujete nějaké technické vybavení, stroj či přístroj, určitě se vyplatí vstoupit do internetové diskuse uživatelů. Ale pozor, tato diskuse může být jednostranně moderovaná konkrétním dodavatelem. Na internetu dokonce i narazíte na agresivní diskusní příspěvky, které podporují jednu jedinou značku, případně i typ výrobku a nesmlouvavě kritizují veškerou konkurenci. Od takových dodavatelů dejte raději ruce pryč.
Pokud pak v konkrétním případě nestačí objednávka, vyžádejte si od dodavatele návrh vyvážené smlouvy a pozor, nikoli formulář. Mnohé velké společnosti jsou typické téměř monopolním chováním v tom smyslu, že vám nenabízejí smlouvu, nýbrž formulář, který prý jen „musíte vyplnit.“ Omyl. Vy máte vždy právo upomínkovat návrh smlouvy. Zásadní body smlouvy jsou snadno srozumitelné i pro laika bez větších právních znalostí. Ve smlouvě by měla být uvedena cena, doba a termín realizace a záruka. Nezapomeňte, že záruka se už dnes poskytuje v zásadě na vše. Nakonec před investicí neuvažujte jen o ceně, ale také o návratnosti investice a vůbec jejím smyslu. Například nekvalitním zateplením domu, respektive jeho špatnou volbou, pouze vynaložíme prostředky za efekt. Výsledkem však bude nové pohledná fasáda, nikoli zároveň i úsory za vytápění.