Jak vlastně vznikají nové trendy pro výzdobu domácností? Na základě čeho si nejrůznější módní designové magazíny vyvolí, že v příští sezóně bude hitem pletené zboží a námořnická modř, aby je dalšího roku pohřbilo do zapomnění?
Občas to totiž vypadá, že novinky pro další rok vybrali nějací šamani, sklonění nad křišťálovými koulemi, bublajícím kotlem nebo roztočeným kolem osudí, a náhodně vykřikují: „Boho-styl je letošní jednička, ale příště to bude country!“
Ve skutečnosti je odhad a formování nových trendů sofistikovaně propojenou oblastí, kde jsou novinky ovlivněny ekonomickými, politickými, sociálními a kulturními faktory, vědou a environmentálními otázkami. Svou roli inspirace rovněž hrají probíhající světové události, oslavy, výstavy, přehlídky, muzejní exponáty, architektonické projekty a do jisté míry i móda odívání. A pochopitelně, důležité jsou i trendy dosavadní, minulé. To vše dohromady ovlivňuje to, co pak jednou nazýváme trendem.
To už tu někdy bylo
Trendy nevznikají z ničeho, jsou vlastně obratem něčeho, co už existuje. Znovu-objeveným počátkem, od něhož se nějaký aspekt (řekněme třeba otevřené uspořádání společenských místností v domácnosti nebo gauče plné polštářů) stává běžnějším. Nápad, idea se pak šíří jako virus společností, líbí se, je žádaná. Její kontext se pak šíří, aplikuje ve všech možných podobách. Aby – často podobně stejně rychle jako se objevil – zevšedněl, zfádněl a zase zanikl. Anebo se stal ustálenou normou (splachovací záchody).
Všechno to samozřejmě stojí na konkrétních „správných“ produktech, které se musí objevit na pultech obchodů ve „správný“ čas. Maloobchodníci mají přehled o tom, jaké zboží je v rámci nastupujícího trendu žádané, agentury-značky jim zajišťují patřičný sortiment zboží, pro něž je v souladu s momentální poptávkou navrhují designéři a návrháři. Ti netvoří podle sebe, ale podle pocitů a rozmaru zákazníků. Agentura-značka pochopitelně svou produktovou řadu, poplatnou danému trendu, masivně propaguje.
Když chcete být „in“
Tím se utvrzuje dojem něčeho, co je naprosto „in“. Musí v tom panovat společenský konsenzus, široká shoda. A zákazníci, spotřebitelé, pak „in“ být většinou chtějí. To už zase souvisí spíš s psychologií jednotlivce, který se podvědomě chce zařadit do nějaké sociální skupiny a potvrdit svůj společenský statut. Pochopitelně, že nad střídavými trendy můžete zlomit hůl, a vsadit na nadčasový design. To jsou prvky, které z módy relativně nikdy nevyjdou (například domácnost se spoustou přirozeného světla). Výhodou takového nadčasového designu je, že nestárne. Jeho nevýhodou je, že jen málokdy je opravdu „in“.
Trendy se dělí na mikro a makrotrendy. Nejen podle své faktické velikosti, ale spíš podle svého významu a dosahu. Délky svého trvání. Mohou být regionálně inspirované (provensálský, italský nebo obecně venkovský design), ale třeba s globálně rozpoznanou působností. Existují i mega-trendy (v podstatě už normy), které vydrží být populární i 30 až 50 let. Trendy vychází z potřeb, přání, vzorců výdajů a životního stylu spotřebitelů. K nimž se pak přiřadí barvy, styly, výrobky a materiály, které těmto potřebám a přáním vyhovují.
Změna je život
Epizoda s pandemií covid-19 s trendy pořádně zamávala tím, jak nás karanténami upoutala v našich bytech a domácnostech. Kde se nám stýskalo po sociálním kontaktu, přírodní zeleni. A silně ovlivnila i životnost nastavených trendů: za 2 léta, kdy jsme měli doma před očima pořád ty samé věci, se řada prvků okoukala. Takže řada „jistot“ mezi trendy propadal. Úplně se například přežil styl hrubě venkovský. Drobné nerovnosti, odloupané barvy a repasovaný letitý nábytek už prostě nefrčí.
Místo něj se ujal „řemeslný“ směr, který dává vyniknout autentickým prvkům umění. Ze hry je samet ve všech podobách, a místo něj se líbí spíše uvolněné textury ručně tkaného. Neutrální barvy nudí, nahrazují je uklidňující a odvážné „džungle“, tedy směsi barev zelených. Nicméně už ne v podobě pralesních tapet (tapety jsou nyní mimo trend), ale spíš stylizované tropické malby na stěnách, promíchání různých barev.
Nahnuté je to se sušenými květinami (jsou prý moc bez života a depresivní), a ve veselé hravosti je nahrazují sušené plody, případně plody dekorativně vyrobené z keramiky. Za „in“ už nelze považovat ani klasické jednobarevné obklady nad kuchyňskou linkou, protože připomínaly nástupiště v metru. Místo nich nastoupily pastelové geometrické dlaždice. Dynamické tvary a dynamické barvy jsou prostě živější, a vytváří osobitější prostor.
Koronavirus také nepřímo může za to, že se přežil „open-plan living“, tedy otevřený obývací prostor. Své teritorium, klid a místo jen pro sebe si totiž žádal každý. Takže se usadil spíše „broken-plan living“, otevřený prostor rozbitý a rozdělený předěly – paravány, závěsnými rohožemi – který vytváří oddělená soukromá zákoutí.
Co nejspíš přinese rok 2023
Samozřejmě že pokud chcete být „in“, tak spíš než to, jak rok 2021 ovlivnil sezónu 2022, vás bude zajímat, co bude hitem v bytovém designu a dekoracích pro rok 2023. Analytici pro rok 2023 předpokládají nástup hned několika novinek.
Příkladem mohou být snadno omyvatelné a vždy hygienicky působící super-hladké povrchy v kuchyni. Nebarevně-tlumené, až dospělácky působící nevýrazné barvy do dětského pokoje. Akrylové, perleťové nebo lucidní formy nábytku, které svou částečnou průhledností vytváří dojem, že jsou větší a přitom nezabírají tolik místa. Ale ne v surově-plastovém monolitu, spíše doprovázené v kontextu přírodního materiálu, dřeva. Mobilní osvětlení - stojací lampy – v industriálních klecích. Pravidelné vzory (velký návrat kostiček) na povlečení. Luxus zdůrazňující monochromatické povrchy, akcent na levandulovou barvu.
Trendy se ale mění. Nestálost patří k jejich povaze. A tak se možná jeví účelnější povznést se nad sezónní módu, a začít si sami pro sebe utvářet vlastní styl. Ne podle katalogů designových produktů, ale podle toho, co se skutečně líbí a dělá radost vám. Bez ohledu na to, co si o tom myslí znalci a na slovo vzatí odborníci.
Zdroj: VoCast.com, MyMove.com, RealHomes.com, HGTV.ca, TrendDesignBook.com