Jinde zmizely celé zdi a byly ponechány jen ve zdobném nosném fragmentu sloupů. (Zdroj: Yohan Zerdoun) Zobrazit fotky zobrazit 16 fotek

Rekonstrukce starých bytů je vždycky výzva. Zvlášť, když se nachází ve městě, kde jsou na přehnaně ambiciózní renovace hákliví. Pařížský byt se ale modernizace dočkal, a svým zpracováním nejspíš inspiroval i ostatní majitele apartmánů.

Momentky z rekonstrukce/renovace, která započínala bouracím kladivem (Zdroj: Charly Crochu)
Momentky z rekonstrukce/renovace, která započínala bouracím kladivem (Zdroj: Charly Crochu)
Že se některé stěny musí odporoučet, bylo zřejmé majiteli i architektům (Zdroj: Charly Crochu)
Že se některé stěny musí odporoučet, bylo zřejmé majiteli i architektům (Zdroj: Charly Crochu)

Ne každá zpráva, znějící na první poslech dobře, je vyloženě dobrou novinkou. Když se například jistý mladý muž dozvěděl, že dědictvím vyzískal vlastnické právo k apartmánu v 16. arrondissementu Paříže (a to bytu s velmi sympatickou výměrou 150 metrů čtverečních), vlna štěstí jej zrovna nezaplavila. Proč?

Profil oken zůstal kvůli prostupu světla zachován, ale už s moderní vícevrstvou výplní. (Yohan Zerdoun)
Profil oken zůstal kvůli prostupu světla zachován, ale už s moderní vícevrstvou výplní. (Yohan Zerdoun)
Výhled na bulvár si nyní můžete dopřát z „rámů“ oken, nyní díky obložení uzpůsobených k sezení. (Yohan Zerdoun)
Výhled na bulvár si nyní můžete dopřát z „rámů“ oken, nyní díky obložení uzpůsobených k sezení. (Yohan Zerdoun)

I když je to odtud na Trocadéro nebo k vítěznému oblouku, co by kamenem dohodil, většina měšťanských domů tu svým vznikem spadá to tzv. haussmanovské éry. Tedy mezidobí 1853-1870, časů, kdy se ve městě nad Seinou stavělo o dost jinak, než dnes.

Tahle Paříž není pro starý

Pro současníky to znamená obvykle stropy pokojů vysoké jako v katedrálách; obří okna, pod nimiž profukuje vítr; nevytopitelné parametry místností s dost nepraktickými objemy… a celkově dost nešikovně řešený plán místností, protože komůrku pro pokojskou nebo příruční sklad uhlí do kamen už v bytě dnes většinou nedoceníte.

Univerzální dřevo lemuje ložnici, tak jako všechny místnosti v apartmánu. (Yohan Zerdoun)
Univerzální dřevo lemuje ložnici, tak jako všechny místnosti v apartmánu. (Yohan Zerdoun)
Design je příjemně jednoduchý, s dřevem obkladů jako jednotícím prvkem. (Yohan Zerdoun)
Design je příjemně jednoduchý, s dřevem obkladů jako jednotícím prvkem. (Yohan Zerdoun)

Navíc pokud si tuhle realitu apartmánů z předminulého století promítnete do aktuální Paříže, ve které je kumšt sehnat a současně zaplatit dobrého řemeslníka, a kde každou změnou přesahující vně musíte složitě řešit s obvodními památkáři, pochopíte, proč dědic zrovna nezářil nadšením. Tahle pozůstalost byla spíš břemenem, než darem.

Štěstím bylo až to, že připadl na dobré a schopné architekty, kteří mu zásadním způsobem pomohli s rekonstrukcí celého bydlení.

Majestátní rohový dům, kousek od bulońského lesíku a blízký výhledům na Seinu. (Yohan Zerdoun)
Majestátní rohový dům, kousek od bulońského lesíku a blízký výhledům na Seinu. (Yohan Zerdoun)
Demolice zdí výrazně vylehčila interiér, a zpřístupnila jej širšímu využití. (Yohan Zerdoun)
Demolice zdí výrazně vylehčila interiér, a zpřístupnila jej širšímu využití. (Yohan Zerdoun)

Dřevo jako prvek spojení

Že se budou bourat stěny, vytvářet nové průchody a prosvětlovat se místnosti bylo vcelku nasnadě. Podstatnou částí celého konceptu ale byl i plán na „transformaci“ apartmánu, aby jeho nové součásti splynuly s již existujícími. Silným vodícím prvkem tu například byly dřevěné (parketové) podlahy. A proto vznikl plán na vsazení nových dřevěných prvků (obkladů stěn i multifunkčních úložných policových systémů), které by svou podstatou korespondovaly s přítomným dřevem podlah.

Realita interiéru byla o poznání krušnější, a efektivně ji řešit pomohly až dřevěné obklady. (Yohan Zerdoun)
Realita interiéru byla o poznání krušnější, a efektivně ji řešit pomohly až dřevěné obklady. (Yohan Zerdoun)
Ty jsou zrovna tak prvkem výzdoby, tak i funkčního vybavení a nábytku. (Yohan Zerdoun)
Ty jsou zrovna tak prvkem výzdoby, tak i funkčního vybavení a nábytku. (Yohan Zerdoun)

Díky tomu mohly renovační zásahy působit bezešvě, a splývat s původní texturou materiálů. Interiér tak vypadá jako dílo vytvořené z jednoho kusu skládaného dřeva. Ve všudypřítomném dřevěném ostění se kryje vše podstatné. Posuvné dveře vedoucí do pokojů, skříně i police, průchody, šatny, topná tělesa.

Ornamentální stropy i římsa krbu si zasloužily uchování. Patří k bytu a jeho minulosti. (Yohan Zerdoun)
Ornamentální stropy i římsa krbu si zasloužily uchování. Patří k bytu a jeho minulosti. (Yohan Zerdoun)

Inspirace pro každého

To, co začalo jako hledání cest ke snadné a levné rekonstrukci, se pak vlastně stalo ucelenou modelovou studií o tom, jak zlepšit kvalitu obývání v typických haussmannovských domech. Což je jistě chytlavý motiv, protože neduhy starých bytů trpí celá Paříž. A tady na profilu starých místností vznikal nový prostor, s odlišnou moderní atmosférou.

3D půdorys bytu (Zdroj: Gitai Architects)
3D půdorys bytu (Zdroj: Gitai Architects)
2D půdorys bytu (Zdroj: Gitai Architects)
2D půdorys bytu (Zdroj: Gitai Architects)

Letitá skořápka přitom víceméně zůstala zachována, proměnilo se jádro. Zůstaly ornamentální stropy, skládaná okna, krb s římsou. Už ale jako zakonzervované prvky designu, dekorace připomínající minulost, ale už ne úplně funkční nezbytnosti příslušné k současnosti. Rekonstruovaný byt/apartmán se plně nezřekl své minulosti, ale už nedlí v předminulém století.

Materiály: Gitai Architects

Foto-kredit: Yohan Zerdoun

3D vizualizace (Zdroj: Gitai Architects)
3D vizualizace (Zdroj: Gitai Architects)
3D vizualizace (Zdroj: Gitai Architects)
3D vizualizace (Zdroj: Gitai Architects)