Sklon pozemku odráží vnější plot, ale nikoliv sama stavba, která je usazena na místě někdejší vily. (Foto: Matthieu Gafsou) Zobrazit fotky zobrazit 16 fotek

Než řešit nedostatky uspořádání starého domu, rozhodli se švýcarští architekti pro demolici staré vily a nahradili ji neobvyklým kompletem betonového trojdomu. 

Švýcaři obvykle dávají přednost úsporným řešením, ale podle architektů ze studia PONT12 si vila na zeleném předměstí Lausanne záchranu rekonstrukcí nezasloužila. Tím, že z pozemku zmizela, totiž uvolnila místo pro mnohem ambicióznější projekt. Stavbu velmi štědře koncipovaného domu, jež ve svých třech nezvykle strukturovaných podlažích nabízí obyvatelům 715 metrů čtverečních užitného prostoru. Ne, tato nová vilka skutečně není skromným dílem, je v podstatě trojicí propojených rodinných domů v jeden funkční celek.

Směrem do ulice nepůsobí stavba zase tak divoce. Zaujme především svou zvláštní fasádou. (Foto: Matthieu Gafsou)
Směrem do ulice nepůsobí stavba zase tak divoce. Zaujme především svou zvláštní fasádou. (Foto: Matthieu Gafsou)
Při podrobnějším pohledu vyniknout proluky a prosvícená okna pokojů, krytá bardáží. (Foto: Matthieu Gafsou)
Při podrobnějším pohledu vyniknout proluky a prosvícená okna pokojů, krytá bardáží. (Foto: Matthieu Gafsou)
Tři odstupňované objemy, spojené do jednoho objektu, ponechávají dostatek místa terasám. (Foto: Matthieu Gafsou)
Tři odstupňované objemy, spojené do jednoho objektu, ponechávají dostatek místa terasám. (Foto: Matthieu Gafsou)
Dům je souborem definovaným jednoduchou geometrií, ovšem atmosféru nabízí nepopsatelnou. (Foto: Matthieu Gafsou)
Dům je souborem definovaným jednoduchou geometrií, ovšem atmosféru nabízí nepopsatelnou. (Foto: Matthieu Gafsou)

Masiv betonu a jemná bardáž

Vytvořit takový projekt si žádá silnou motivaci, a ta v tomto případě vycházela od movitého klienta, který chtěl mít širší rodinou takříkajíc pod jednou střechou. Byť by se ale mohl na první pohled zdát záměr stavby až nerozvážně velkolepý, jeho provedení je až nečekaně šetrné. Předně, propojením tří domů do jednoho se výrazně uspořilo z prostoru zahrady okolo. Stavba vedená v jednom profilu a rostoucí najednou z jedněch základů nakonec nestála o tolik víc, než jiný větší rodinný dům. A ke realizačních snížení nákladů přispěla i volba „titulního“ stavebního materiálu. Betonu.

A znovu: mohlo by se zdát, že odhalený beton bude příliš surovým materiálem pro zelené předměstí švýcarského města. Jenže architekti se jej rozhodli skrýt na vábnou krajkou zdobné fasády, bardáže. Předsazené a perforované kůže z oceli, jež vlastní objekt maskuje a rozbíjí jeho těžkou konturu do lehké efemérní estetiky. Vypadá to vzhledně, byť se tu uprostřed zahrady na sebe navršily dvě patra různě poodsunutých kostek spojených v jednom trojitém bloku. Stavba svou materialitou odpovídá kontextu rezidenční čtvrtě, sedí do svého místa, i když je svou pravidelnou geometrií hodně netradiční.

Spojením tří objektů do jednoho si mohl dům z Lausanne uchovat mnohem větší díl zahrady. (Foto: Matthieu Gafsou)
Spojením tří objektů do jednoho si mohl dům z Lausanne uchovat mnohem větší díl zahrady. (Foto: Matthieu Gafsou)
Terasy nekomplikovaně násobí využitelný prostor celého obydlí. Ta střešní stojí za to. (Foto: Matthieu Gafsou)
Terasy nekomplikovaně násobí využitelný prostor celého obydlí. Ta střešní stojí za to. (Foto: Matthieu Gafsou)

Terasy vnáší do monolitu pestrost

Aby trojitá vila nebyla jen monolitem, odráží odsazení půdorysu v příčném řezu změnu měřítka, jež posiluje domáckost vyznění. A také tím vzniká prostor pro různé terasy v patře, venkovní přechody a odlišné výhledy z jednotlivých místností. Objekt tak může těžit z výhod pestřejší než jednostranné orientace. Okna jsou tu v několika nestandardních formátech, od celostěnných přes dvoustraně-rohové i úzké svislé pruhy. Světlo dovnitř objektu ale dokonale přivádí všechny.

Interiéry vychází téměř kompletně v materiálu pohledového betonu a dřeva. Nic víc, nic míň. (Foto: Matthieu Gafsou)
Interiéry vychází téměř kompletně v materiálu pohledového betonu a dřeva. Nic víc, nic míň. (Foto: Matthieu Gafsou)

Hloubku strukturními zářezy dům získává hlavně na západní straně, a pak ve svém středu, kde terasa slouží jako vnější přemostění mezi patrem. Stavba je vzhledem ke své kompozici plastická, a nepřipomíná běžné napojení tří sousedících domů. Výšku tu neudává podkoroví, ploché střechy umožňují budově vyrůst až tam, kam dovoluje dosah konstrukce.

Zakázkový nábytek tu byl podmínkou, protože v atypickém prostoru se musí pracovat na míru. (Foto: Matthieu Gafsou)
Zakázkový nábytek tu byl podmínkou, protože v atypickém prostoru se musí pracovat na míru. (Foto: Matthieu Gafsou)
Pochopitelně, že až se dům zabydlí, pozbude interiér část své skulpturální prázdnoty. (Foto: Matthieu Gafsou)
Pochopitelně, že až se dům zabydlí, pozbude interiér část své skulpturální prázdnoty. (Foto: Matthieu Gafsou)
Koupelna s výhledem do zahrady má své kouzlo. (Foto: Matthieu Gafsou)
Koupelna s výhledem do zahrady má své kouzlo. (Foto: Matthieu Gafsou)
Terasy a balkony propojují i jednotlivá patra domu, podbízí se různému využití. (Foto: Matthieu Gafsou)
Terasy a balkony propojují i jednotlivá patra domu, podbízí se různému využití. (Foto: Matthieu Gafsou)

Surová? Ne, velmi dobře propčítaná

Interiér je ukázkou výrazové jednoduchosti, v níž je vše nepodstatné zredukováno na minimum. Místnostem vévodí šeď pohledového betonu, dřevo rámů oken a dveří. Zdá se to málo, ale architekti využily tyto materiály jako plátno obrazu: rozšiřují jej dodatečnou montáží obkladů, broušením, dodáním kameniva. Výsledek není rozpačitý, když odhlédneme od toho, na co jsme běžně zvyklí.

Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)
Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)
Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)
Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)

Vidíme totiž neobvykle uchopenou koherenci stavby: jednotu materiálů, nekomplikovaný a přece plně odpovídající plán místností, skvěle řešené zateplení a s ním se pojící energetická efektivita objektu. Z betonu se staví dobře a na dlouho, prefabrikovaná fasáda vznikala velmi rychle. Nakonec je tedy nejspíš pravda, co se o Švýcarech říká. Že dávají přednost úsporným řešením. Trojitá vila, která vznikla v Lausanne, je totiž velmi dobře propočítanou stavbou.

Materiály: PONT12 architectes

Foto-kredit: Matthieu Gafsou

Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)
Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)
Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)
Půdorys (Zdroj: PONT12 architectes)