Je to změna k lepšímu? Jistě, ale může to také bolet. Na co se tedy připravit a jak si uzpůsobit domácí prostředí, abyste se ve svém staro-novém pracovním prostředí nezbláznili? Co vlastně může být na práci z domu jiné? Vždyť celý ten transfer z omšelé kanceláře do domu či bytu nám usnadňuje fakt, že patří jen nám, ne? Nejdeme do neznámého prostředí, zůstáváme ve svém hájemství. Takže vše bude v nejlepším pořádku… nebo ne? Máte pravdu, přesně tohle je první z dlouhé řady omylů, kterých se lidé, startující svou novou kariéru z home-office dopouští. Jiné teď bude naprosto všechno, a v průběhu změn si možná ještě postesknete, že to v předchozí práci vlastně tak zlé nebylo. Co vás tedy čeká? Dosud se váš operační prostor mohl dělit na svět v práci a doma, a bylo jasně dáno, co kam patří. Jenže s tím je veta. Doma už nenajdete ten oddech a klid, jako dřív. Pracovní povinnosti a starosti sem jdou za vámi. A bude mnohem náročnější vystavět jejich přívalu nějakou mentální hráz, abyste to ustáli.
Věc druhá: ať byla vaše dosavadní pracovní morálka jakákoliv, po přechodu do home-office se silně sníží vaše výkonnost. Doma je totiž mnohem více zdrojů příjemných rozptýlení, než v kanceláři. A prokrastinace, tedy chorobné odkládání povinností, tendence k jejich oddalování jinými činnostmi, je tu mnohem silnější. Možná jste upřímně svého vedoucího nesnášeli za to, že vás popohání jako otrokář na trestanecké veslici. Ale motivaci k práci si teď budete muset hledat takříkajíc z vlastních zdrojů. Že vás už dráždilo prázdné tlachání kolegů, a odvádělo vás od práce? Samota má i své nevýhody, a izolace domácí pracovny se může neblaze odrazit na vaší psychice. Jak to tedy zařídit, aby se vaše práce z domu nestala pastí a vězením? Zkuste zvážit pár následujících tipů, než se do takového dobrodružství pustíte.
Změna? Může to být krok k neúspěchu...
Věc druhá: ať byla vaše dosavadní pracovní morálka jakákoliv, po přechodu do home-office se silně sníží vaše výkonnost. Doma je totiž mnohem více zdrojů příjemných rozptýlení, než v kanceláři. A prokrastinace, tedy chorobné odkládání povinností, tendence k jejich oddalování jinými činnostmi, je tu mnohem silnější. Možná jste upřímně svého vedoucího nesnášeli za to, že vás popohání jako otrokář na trestanecké veslici. Ale motivaci k práci si teď budete muset hledat takříkajíc z vlastních zdrojů. Že vás už dráždilo prázdné tlachání kolegů, a odvádělo vás od práce? Samota má i své nevýhody, a izolace domácí pracovny se může neblaze odrazit na vaší psychice. Jak to tedy zařídit, aby se vaše práce z domu nestala pastí a vězením? Zkuste zvážit pár následujících tipů, než se do takového dobrodružství pustíte.
Buďte na sebe jako zlý šéf!
- Vytyčte si hranice v prostoru. Ano, vytvořte si svoje vlastní pracovní teritorium. Je jedno, jestli to bude elegantní pracovna, kancelář nebo jen malý kout. Ale ten bude místem pro vaši soustředěnou činnost. Budete potřebovat klid a soukromí, takže obývák, ve kterém se prohání děti, není dobrou volbou.
- Stanovte si pracovní dobu. Ano, zní to otřesně a nápadně to připomíná vaše předchozí zaměstnání. Ale taková je realita. Vyberte si sami podle své chuti, jestli chcete prací trávit večery, nebo časná rána. Nicméně pevně definovaný čas budete potřebovat. Aby se dílo hýbalo kupředu a zrovna tak, abyste nepodléhali přepracování
- Mějte pracovní plán, rozvrh činností na každý den. Buďte realisté, mnohabodové plány nemají šanci na úspěch. Ale bojujte sami se sebou, abyste v „pracovní době“ splnili to, co jste si uložili. Nesedejte si ke stolu s tím, že teprve uvidíte. Mějte plán a buďte metodičtí.
- Rozdělte si práci. Ne, nikdo jiný to za vás neudělá, ale není nezbytné stihnout všechny nepříjemnosti v jeden jediný den. Někdo nerad telefonuje, nebo vyřizuje administrativu. Rozfázujte si ty nemilé povinnosti tak, aby je prostřídávaly věci, které děláte raději.
- Buďte na sebe přísní, nepleťte si práci se zábavou. Sociální sítě nechte stranou, nebo jim dopřejte čas jen „za odměnu“, na stanovený úsek času po splněném úkolu. Respektujte své potřeby, ale úměrně výkonu. Čas na kafíčko ještě bude. Protože když se podvolíte, z kafíčka bude ještě zákuseček, a práce žádná.
Co vlastně budete ve své pracovně dělat?
Vyplatí se trochu dopředu zapřemýšlet a zvážit, jaké vlastně máte do budoucna plány. A buďte k sobě upřímní. Požadavky na vybavení administrativního zázemí jsou trochu odlišné u někoho, kdo si teď vydělává pečením svatebních dortů a u grafického designéra na volné noze. To nejkvalitnější připojení k internetu a ty nejdražší dostupné technické hračky si možná zasloužíte, ale ne jistě je budete opravdu potřebovat. Dost možná je ona „pracovna“ tím posledním z dlouhého seznamu, co je nezbytné.
Čekáte návštěvu?
Je to trochu familiární dotaz, ale skutečně: očekáváte, že vás budou vaši klienti (nebo někdo jiný) ve vaší pracovně navštěvovat? Opravdu je vám zapotřebí reprezentativní prostor, připomínající kancelář nebo ateliér? Nejde jen o fyzickou přítomnost hostů a klientů, v době pořádání videokonferencí a uzavírání obchodů přes Skype byste měli zhodnotit celkové pojetí vaší pracovny. Budou za vámi docházet kolegové k poradám? Pak by to asi doopravdy chtělo nějaké důstojné posezení. Když ale k práci potřebujete jen stůl, jsou hrátky navíc zbytečné.
Jaký materiál budete ukládat/předkládat?
Říká se, že pořádek je pro hlupáky a inteligent zvládá chaos. Pravda je taková, že pořádná porce nepořádku už nejednoho inteligenta odeslala na léčení. Aby vám po novém roce nebylo příliš horko, počítejte s ukládáním faktur, objednávek, výkazů a všech materiálů pro daňové přiznání dopředu. Ne, nestačí to položit „někam“. Musí to mít své místo. A dobrá rada zadarmo? Veškerá data průběžně zálohujte. Fyzicky, on-line do cloudu, na USB nebo disk. Jednou se to bude hodit.
Světlo, vzduch, přestávky…
Je poměrně komické z bezpečné vzdálenosti sledovat, jak lidé-zaměstnanci, ochotní se třeba i soudit se svým zaměstnavatelem o důstojné podmínky pracovního prostředí, jsou ochotni o ně sami sebe šidit, když si je mohou zvolit sami. Nebuďte takoví. Pokud tvoříte za stolem, potřebujete dobrý, prostorný stůl. Potřebujete kvalitní zdroj světel. Přirozeného denního, stejně jako umělého. Nechcete si přeci nadobro zkazit zrak. Potřebujete čerstvý vzduch dobře větrané místnosti. Kvalitní posezení, abyste si nekazili záda.
A samozřejmě, potřebujete kolem sebe harmonické, tvůrčí pracovní prostředí. Vyvarujte se zbytečností a kýče, snažte si upravit prostor svého výhledu tak, aby v něm nebylo rušivých elementů. Váš vizuální vjem by měl trochu připomínat tunel, ze kterého vidíte soustředěně na cíl. To inspirativní a krásné by mělo stát spíše po stranách a motivovat vás, když odvrátíte zrak. Dejte si velmi záležet na pořádku. Pokud pracujete ve zmatku a nesouladu, odrazí se to na kvalitě vaší práce.
Vybudujte si vlastní pracovní rutinu, která vás bude v průběhu pracovní doby doprovázet. Dodržujte vlastní pravidla, i když jde o přestávky. Předcházejte vyrušování, važte si svého soukromí. Zařiďte si prostor tak, aby vás těšil, a vedl k další práci. Na konci každého pracovního dne si udělejte kontrolní chvilku, v rámci které můžete zpětně evaluovat své výsledky a zhodnotit naplnění plánu. Opravdu jste poslali všechny e-maily, které jste měli vyřídit? Jsou všechny papíry ve správných složkách a věci na svém místě? Home-office je o svobodě a nezávislosti, je to váš čas. Nepromarněte jej.
Zdroj: ČESKÉSTAVBY.cz, shutterstock.com