S umělci je vždycky nějaká potíž. Buď nemají klid na práci, a když ho mají, nedostává se jim inspirace. Prahnou po kontaktu s divokou přírodou, ale nemají rádi, když jim nevlídné počasí kazí práci. Potřebují prostředí nabité energií, spoustu světla, jsou rádi nad věcí. A ne vždy se to zkrátka sejde tak, aby si neměli na co stěžovat.
Projekt architektonického studia Worrell Yeung je překvapivý přinejmenším tím, jak komplexně tu sérii typických nedostatků a zdůvodnění nespokojeností umělců řeší po architektonické stránce. K domu, zasazeném do lesního prostředí nedaleko východo-hamptonského Springs, přistavují ateliér, v němž kreativní umělec nemá důvod ke stížnostem. Projekt je zajímavý také tím, jak řeší místní stavební legislativu a daná omezení.
Růst do výšky stromů
Na parcele pozemku – která je součástí klidové zóny přírodní rezervace – se totiž nesměly kácet stromy. Ateliér tu vznikal jako rozšíření rekreačního obydlí. Které navzdory své malé rozloze hnízdo pro umělce překonává svou výškou a rozhledem.
Prostor pro malování obrazů se tu nachází ve výšce korun stromů, jež místu zprostředkovávají podnětnou atmosféru pro kontakt s múzami. Co naplat, že vlastně stojí na základech bývalé garáže (a auto teď musí parkovat vedle). Umění si zkrátka musí najít svou cestu. A tady roste horizontálně vzhůru, přináší světlo do interiéru z 360° okolí.
To proto, že vyvýšený blok přístavby, s černě mořeným dřevěným obkladem, je přerušen souvislým pásovým oknem. Vypadá to, že se tohle podlaží nad vlastní objektem vznáší.
Přístavek, spojený úzkým proskleným krčkem, nabízí dohromady 74 metrů čtverečních užitné plochy. Není to nějak zásadně mnoho, ale stačí na vytvoření malého provozního zázemí, toalety s koupelnou, místo k posezení. A pochopitelně pro ten do patra usazený ateliér. Interiér je úsporný i z hlediska užitého materiálu, vévodí mu světlá březová překližka.
Světlo přirozené i zprostředkované
Prkna z březové překližky se táhnou přes podlahu studia, po stěnách až do výšky 120 centimetrů, k začátku rámů oken. Překližková úprava povrchů ateliéru je současně efektivní a užitná a zároveň dodává prostoru přirozené teplo. Překližka též pokrývá poloostrov skříňového prostoru, který vyčnívá ze zdi, těsně před podestou schodiště. Tento úložný prostor umožňuje umělci ukládat jeho materiály a ředit barvy.
Stěny a klenutý strop nad pásovým oknem jsou natřeny bílou barvou, aby odrážely světlo kolem prostoru, což z něj činí ideální místo pro malování a vystavování uměleckých děl. Čtveřice nenápadných svítidel pak nabízí rozptýlené osvětlení a doplňují tím přirozené světlo, které zaplavuje celý prostor. Je tu ticho, klid, příroda okolo. Dostatek světla a snad i inspirace. V tomhle vyvýšeném ateliéru si skutečně umělec nemůže stěžovat na nedostatečné podmínky pro vlastní práci.
Materiály: Worrell Yeung
Foto-kredit: Naho Kubota