Zápis nové stavby (dokončené i rozestavěné) do Katastru nemovitostí a další změny, jako jsou dělení pozemků nebo zápis věcných břemen, vyžadují různé podklady. Základními dokumenty jsou zejména geometrický plán, příslušné žádosti nebo návrhy na vklad, a další listiny prokazující právní skutečnosti. Některé kroky už dnes můžete vyřídit elektronicky, například přes datovou schránku nebo Portál občana.
 

Zápis dokončené stavby do katastru

Pokud zapisujete dokončenou stavbu po kolaudaci, budete potřebovat:

  • geometrický plán (například pro vyznačení budovy, pokud již nebyla zapsána jako rozestavěná, nebo pro vyznačení změny obvodu budovy),
  • doklad o oprávnění užívat stavbu podle nového stavebního zákona (č. 283/2021 Sb.). Povaha tohoto dokladu se liší podle typu stavby a způsobu jejího povolení:
    • Pro stavby, které podléhají závěrečné kontrolní prohlídce (§ 191 NSZ), to bude typicky doklad o jejím pozitivním výsledku (např. záznam ve stavebním deníku, protokol).
    • Pro stavby, které i nadále vyžadují kolaudační rozhodnutí (např. tzv. vyhrazené stavby podle § 193 NSZ), bude tímto dokladem právě pravomocné kolaudační rozhodnutí.
    • Pro některé jednodušší stavby povolené podle NSZ, které nepodléhají ani závěrečné prohlídce, ani kolaudaci, může být dostačující samotné povolení záměru spolu s dokumentací skutečného provedení stavby nebo čestným prohlášením vlastníka, že stavba byla dokončena v souladu s povolením a ověřenou dokumentací a je způsobilá k užívání. Doporučujeme vždy ověřit konkrétní požadavek na příslušném katastrálním úřadě.
  • doklad prokazující vlastnické právo ke stavbě (obvykle vyplývá z vlastnictví pozemku a povolení stavby; pokud je vlastník stavby odlišný od vlastníka pozemku, pak např. smlouva nebo rozhodnutí soudu),
  • návrh na vklad vlastnického práva (pokud stavba nebyla zapsána jako rozestavěná) nebo návrh na zápis změny údajů (pokud byla zapsána jako rozestavěná a nyní se zapisuje její dokončení).

Zápis rozestavěné stavby do katastru

Pokud chcete zapsat rozestavěnou stavbu, budete potřebovat:

  • geometrický plán pro vyznačení rozestavěné budovy,
  • čestné prohlášení vlastníka, že se jedná o rozestavěnou stavbu (s úředně ověřeným podpisem),
  • pravomocné povolení záměru podle § 180 a násl. nového stavebního zákona (č. 283/2021 Sb.), případně jiný doklad prokazující oprávnění stavbu provést podle platných předpisů k datu zápisu,
  • návrh na vklad vlastnického práva do katastru (formulář dostupný na ČÚZK).

Kdo je vlastníkem nově zapsané stavby?

Podle § 5 odst. 6 katastrálního zákona se jako vlastník nově evidované budovy zapisuje vlastník pozemku, na kterém je stavba postavena, nebo stavebník, pokud prokáže, že stavbu provedl. Pokud se listinou doloží, že vlastníkem má být někdo jiný, katastrální úřad zapíše tuto osobu.

Jak probíhá změna údajů v katastru?

Pokud byla stavba zapsána jako rozestavěná a nyní je dokončena, je třeba provést změnu zápisu v katastru. Budete potřebovat:

  • geometrický plán (pokud se mění vnější obvod budovy oproti stavu zapsanému při rozestavěnosti; jinak není potřeba),
  • doklad o oprávnění užívat stavbu podle nového stavebního zákona (č. 283/2021 Sb.) – viz podrobněji výše v sekci "Zápis dokončené stavby do katastru" (může jít o doklad o závěrečné prohlídce, kolaudační rozhodnutí pro specifické stavby, nebo jiné podklady dle NSZ a typu stavby),
  • ohlášení změny údajů katastru nemovitostí (formulář ČÚZK), ke kterému přiložíte výše uvedené listiny. Zápis dokončení stavby se provádí záznamem.
  • Čestné prohlášení vlastníka o dokončení stavby (může být vyžadováno v případech, kdy jiný specifický doklad o užívání stavby není podle NSZ třeba).

Zápis věcného břemene (služebnosti)

Pokud potřebujete zapsat věcné břemeno (např. přístupová cesta, inženýrské sítě apod.):

  • sepište smlouvu o zřízení věcného břemene (s ověřenými podpisy účastníků)
  • přiložte geometrický plán, pokud se věcné břemeno vztahuje ke konkrétní části pozemku
  • podejte návrh na vklad do katastru (není třeba ověřovat podpis na návrhu)

Dělení pozemků a změna hranic

Pokud měníte hranici pozemku nebo pozemky dělíte, je třeba:

  • požádat stavební úřad o souhlas s dělením pozemku (vydání trvá přibližně týden)
  • nechat vyhotovit geometrický plán
  • připravit smlouvu (kupní, darovací, směnnou apod.)
  • podat návrh na vklad včetně všech výše uvedených dokumentů na katastrální úřad

Aktuální legislativní změny

Od 1. července 2024 začala platit část nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb., která se může týkat některých staveb a postupů v roce 2025. 
Vždy je klíčové ověřit si konkrétní požadavky přímo na příslušném katastrálním pracovišti a případně na stavebním úřadě, protože specifické okolnosti stavby nebo pozemku mohou ovlivnit potřebné dokumenty a postup, zejména v přechodném období po zavedení Nového stavebního zákona.

Jak probíhá zápis do katastru – krok za krokem

  • Nechte vyhotovit geometrický plán (geodet), pokud je pro daný typ zápisu potřeba (např. nová budova, změna hranice pozemku, vyznačení věcného břemene k části pozemku).
  • Zajistěte potřebné podklady podle Nového stavebního zákona a katastrálních předpisů. Může jít například o:
    • Pravomocné povolení záměru (pro zápis rozestavěné stavby).
    • Doklad o oprávnění užívat dokončenou stavbu (viz detaily výše – doklad o závěrečné prohlídce, kolaudační rozhodnutí jen pro specifické stavby, atd.).
    • Souhlas stavebního úřadu s dělením pozemku.
    • Smlouvy (kupní, darovací, o zřízení věcného břemene) s ověřenými podpisy u převodu vlastnictví nebo zřízení břemene.
    • Čestná prohlášení (např. o rozestavěnosti, o dokončení stavby v některých případech).
  • Vyplňte příslušný formulář pro katastr nemovitostí – nejčastěji Návrh na vklad (pro zápis práv jako vlastnictví, věcné břemeno) nebo Ohlášení změny údajů (např. pro zápis dokončení stavby). Formuláře jsou dostupné na www.cuzk.cz.
  • Podejte návrh/ohlášení s přílohami na příslušné katastrální pracoviště – osobně na podatelně, poštou, nebo elektronicky (datovou schránkou, emailem s el. podpisem, přes Portál občana).
  • Zaplaťte správní poplatek (u návrhu na vklad).
  • Vyčkejte na provedení zápisu. Katastrální úřad má na rozhodnutí o vkladu lhůtu (obvykle do 30 dnů od doručení), u záznamu je lhůta také 30 dnů. Stav řízení lze sledovat online.

Užitečné zdroje:

Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK)

Nahlížení do katastru nemovitostí

Portál občana

Stavební zákon (nový i starý)

Úřední desky jednotlivých katastrálních úřadů a stavebních úřadů

  • Doporučujeme také informovat se osobně nebo na webu svého obecního úřadu či města – např. ohledně konkrétních požadavků, lhůt nebo formulářů.