Představa hrdých indiánských válečníků putujících a bojujících na hřbet svých báječných mustangů do té doby, než Ameriku dobyl bílý muž a indiánské populace i životní styl zničil, je zcela mylná. Prokázalo se, že koně v Americe žili ještě před příchodem bílého muže, a že si je indiáni zřejmě vybili. Načež se do Ameriky vrátili zpět až s bílým mužem.
Karel May nebyl nikdy v Americe
Kdyby německý spisovatel Karl Fridrich May nevycházel ze své fantazie, nýbrž z vědeckých poznatků, určitě by své knihy napsal jinak. Jenže to by to musely být dokonce vědecké poznatky současné, nikoli tehdejší. Své idealistické sny o dalekých cestách totiž začal sepisovat ve vězení, aniž by kdy jakoukoli podstoupil. Navíc s duševní poruchou. Až v roce 1899 se vydal ve svých 57 let na svou první výpravu, ovšem do Orientu. A jeho srážka s realitou byla oproti tomu, co vlastně psal a čím ovlivňoval myšlení lidí, velice tvrdá. Do Ameriky se však nepodíval nikdy a konec svého života trávil především po soudech a jako oběť mediálních štvanic. Dlužno říci, že zčásti oprávněná.
Kdejakého vášnivého chovatele koní, který svůj pozemek raději promění ve výběh pro tato báječná zvířata místo v zahradu a sad, vlastně přivedly k jeho vášni a zálibě romantické dětské představy. A právě romány Karla Maye a jejich zfilmované podoby mohly patřit mezi první impulsy. Jenže ono to všechno bylo úplně jinak.
Mylné je evropské vnímání indiánských kultur v Severní Americe i rodová paměť těchto původních amerických obyvatel
Prostě a jednoduše evropské vnímání indiánských kultur v Severní Americe je zcela odlišné než rodová paměť původních obyvatel Nového světa. Ovšem i ta je mylná. Alespoň podle studie, která vyšla v žurnálu Science. Jak se právě koně stali součástí života původních obyvatel Ameriky? První písemné záznamy jsou totiž až z dob kolonizace Ameriky. A ve starších pověstech a příbězích indiánských najdeme mnoho rozporů. Vědci proto provedli poměrně rozsáhlou mezioborovou studii, která prozkoumala především většinu dostupných archeologických pozůstatků koní. Analyzovali jejich genom, izotopy, radiokarbonového datování a patologii. Výsledky studií pak ukázaly zajímavá fakta. Především že koně žijí v Americe mnohem kratší dobu, než věří některé původní kultury. Na druhou stranu však byli koně v Americe dříve, než se zde objevili evropští kolonizátoři.
Koně se v Americe dokonce vyvinuli, před cca sedmi tisíci lety však zmizeli
Ukázalo se, že koně se v Americe vyvinuli někdy před čtyřmi miliony let, odkud se pak rozšířili do Evropy a Asie. V době, kdy se do Nového světa dostali první lidé překročením Beringovy úžiny (koně zřejmě udělali to samé, ale v opačném směru) na konci poslední doby ledové, koně zde žili všude. Ovšem příliš dlouho příchod člověka nepřežili. Již první obyvatelé Ameriky je lovili a jejich kosti používali jako nástroje. Nepokusili se však zřejmě o jejich domestikaci ani využití jako dopravního prostředku. A dokonce i po mnohem pozdější domestikaci využívali koně především jako zdroj mléka.
Sečteno a podtrženo přibližně okolo roku pět tisíc před naším letopočtem koně z obou Amerik zmizeli. Není zřejmé proč, jedním z možných důvodů mohlo být i oteplování, má se však za to, že hlavním viníkem byli lidé. A zřejmě se prostě oba faktory a možná ještě nějaký další skloubily dohromady. Další koně se pak v Americe objevili až s příchodem Španělů a pak i dalších evropských národů. Koně tehdy zmizeli společně s dalšími cca 40 dalšími druhy megafauny, například šavlozubými tygry, mamuty a velbloudy.
Silná genetická příbuznost s koni z Pyrenejského poloostrova
Bylo přitom dokázáno, že jak moderní, tak i vymřelí severoameričtí koně jsou silně geneticky příbuzní s koni, kteří žili na Pyrenejském poloostrově. Dokonce se nenašla jediná stopa poukazující na koně Vikingů, byť ti se do Ameriky dostali mnohem dříve a brali si svá jízdní zvířata prokazatelně i do Grónska. Ovšem neexistuje jediný důkaz, že by kdy nějaký vikingský kůň stanul na americké půdě. I když pravděpodobné to je.
Původní domněnky versus nové důkazy
Prokázalo se také, že později byly geny amerických koní silně ovlivněny DNA koní z Velké Británie. Anglická kolonizace severní části kontinentu je i v tomto směru nepopiratelná. Ovšem první koně určené k jízdě se možná rychle rozšířili z jihu Ameriky do severních Skalistých hor a centrálních plání až v první půlce 17. století. Mělo se za to, že se stali součástí domorodého směnného obchodu. Došlo prý k tomu, že v době, kdy se indiáni museli vzdát svých zvyků (na konci 18. století), měli silnou tradici chovu a využívání koní, ovšem šlo údajně o tradici velmi mladou, respektive starou jen několik generací. Tato tradice prý začala rokem 1680, kdy se Španělům vzbouřili Puebloví indiáni v Novém Mexiku. Následně kmeny prodaly tisíce koní ukořistěných vyhnaným Španělům svým sousedům. A v životech indiánů došlo k revoluci. Tedy té koňské. Tolik dřívější teorie.
Ovšem datace pozůstatků koní z nalezišť ve Wyomingu a Nebrasce ukázaly, že lidé se starali o koně a využívali je již zhruba po roce 1550 daleko za tehdejší španělskou hranicí, tedy oblastmi, které kolonizovali Španělé. Nejpozději v roce 1650 je pak plně začlenili do své společnosti. Ale španělské písemné záznamy o něčem takovém zcela mlčí, přestože Španělé považovali právě koně za důležité pro vojenské účely. A možná že i právě proto. Logické vysvětlení podložené důkazy však pro tento rozpor neexistuje.
Teorie populární etnohistoričky
Dost velký nepořádek do vědeckých studií vnáší v Americe populární hypotéza etnohistoričky Yvette Running Horse Collin z kmene Oglalalů, která tvrdí, že v Americe koně nikdy nevymřeli. Vychází z toho, že legendy severoamerických indiánů dokazují, že s koňmi tito lidé žili od nepaměti. Tvrdí, že když se indiáni setkali se španělskými oři, nebylo to poprvé. Bylo to pouze nové setkáním se zvířecím druhem, který znali.
Oglalové vlastně mohou mít pravdu
I přes výsledky svého výzkumu vědci nepopřeli, že Oglalové vlastně mohou mít pravdu. Koňská DNA získaná z půdy v Arktidě totiž naznačila, že koně mohli přežívat v některých částech Severní Ameriky minimálně do doby před přibližně pěti tisíci lety př. n. l.. Je tedy možné, že vzpomínka na tuto dobu přežila tisíceletí v ústní tradici některých domorodých kmenů. A když se ti setkali s oři Španělů, tradici objevili znova a oživili.
Přepsat dějiny evoluce anebo ne?
Na druhou stranu však někteří vědci volají po přepsání dějin evoluce a tvrdí, že koně Převalského nejsou poslední divocí žijící koně na světě.
Zdroj: sience.org, ct24.cz